Samsung Galaxy Tab a Apple iPad

Samsung Galaxy Tab a Apple iPad | foto: tech.mobiledot.com

Samsung lhal o prodejích svých tabletů, ukazuje interní dokument

  • 45
Právě probíhající patentový spor mezi Samsungem a Applem uvolnil do světa tajný dokument, který dokazuje, že jihokorejský gigant vědomě klamal objemy prodejů tabletu Galaxy Tab začátkem roku 2011. Výrobce svůj první tablet nadhodnocenými čísly stavěl do role zabijáka iPadu. Ve skutečnosti byl ale odbyt velmi slabý.

Interní dokument Samsungu, jež se nikdy neměl dostat na veřejnost, je z února 2012, ukazuje, že Galaxy Tab tehdy vůbec nebyl horkým zbožím a naopak nestačil ani na zařízení méně věhlasných značek.

Začátkem roku 2011 přední analytická firma Strategy Analytics ve své zprávě citovala tvrzení čelní představitelky Samsungu Lee Young investorům, že je zájem o Galaxy Tab obrovský a za méně než šest týdnů se jich prodaly dva miliony. Již tehdy takto velká cifra vzbuzovala pochybnosti, spekulovalo se, zda si tablet během tak krátké doby skutečně našel takový počet příznivců, nebo jestli jde o objem prodaný distribuci včetně operátorů a který tedy z drtivé většiny leží na skladech.

Opačný únik dokumentu

Dokument nyní potvrzuje, že Samsung ony dva miliony Galaxy Tabů v uvedené čase neprodal a co víc, kvartální odbyt během celého roku se pohyboval řádově ve stovkách tisíc kusů. Za celý rok 2011 tak Samsung na území USA prodal okolo 1 milionu kusů svých tabletů (výrobce během roku k 7palcové variantě uvedl také větší verzi s úhlopříčkou 10,1 palce).

Naproti tomu iPad, jeho tržní podíl měl podle zpráv Strategy Analytics, IDC, ale i předních technických serverů, právě příchodem tabletů od Samsungu velmi utrpět, si v roce 2011 koupilo bezmála 17,5 milionů uživatelů. Druhým nejprodávanějším tabletem v USA tehdy byl cenově bezkonkurenční Kindle Fire (5 milonů kusů) a úspěšnější než tablety Samsungu byl i Nook od knihkupeckého domu Barnes & Nobles. Toho si během roku zakoupilo 1,5 milionu uživatelů.

Celosvětově pak toho roku Apple prodal více než 32 milionů kusů iPadů, Spojené státy se tak na celkových prodejích podílely větším než polovičním dílem. Tento objem navíc s přehledem předčil očekávaný odbyt tabletů, který očekával Samsung. V dokumentu z června 2011 byl výhled 28,3 milionů kusů.

V důsledku prohlášení představitelky Lee Young ze Samsungu respektovaná agentura Strategy Analytics vydala zprávu, podle níž se kvůli úspěchu Galaxy Tabu snížil podíl iPadu z 95 na 75 procent během necelých dvou měsíců. Ze statistiky pak samozřejmě čerpaly i renomované servery, které publikovaly články s podobnými titulky. Jako první nadsazená čísla Samsungu zpochybnil server The Wall Street, skeptičtí k číslům byly i v redakci serveru Fortune. 

Připomeňme, že to není poprvé, kdy se Samsungem deklarovaný odbyt určitého produktu zpochybňuje. Koncem listopadu loňského roku firma avizovala, že za dva měsíce prodala 800 tisíc svých prvních chytrých hodinek Galaxy Gear, jihokorejský server BusinessKorea.co.kr, ale měl na čísla jiný názor (více v dřívějším článku). Galaxy Gear šly do prodeje v tuzemsku za cenu přes 7 tisíc korun, ovšem globálně vcelku vlažný zájem výrobce nedlouho po uvedení donutil cenu snížit hluboko pod 5 tisíc korun.