STROM telecom - nejviditelnější česká firma na 3GSM World Congressu

STROM telecom - nejviditelnější česká firma na 3GSM World Congressu | foto: Mobil.iDNES.cz

Rozhovor: Strom telecom bude stát za vašimi účty u Vodafone

  • 8
STROM telecom byl jednou z mála českých firem na 3GSM World kongresu v Barceloně. Oznámil partnerství s Microsoftem a také spolupráci s českou pobočkou Vodafone.

STROM telecom není lidem mimo telekomunikace příliš známý, přitom zajišťuje hned několika světovým operátorům řízení provozu v jejich sítích a zasílání vyúčtování zákazníkům.

Na sklonku loňského roku k nim přibyla i česká pobočka Vodafone, která podepsala kontrakt, díky němuž se bude STROM telecom podílet na správě jeho sítě a dodá mu i nový systém účtování hovorů pro korporátní zákazníky. Základem řešení pro Vodafone je systém pro správu obchodních a provozních procesů Foris NG.

Ten umožní Vodafonu zpracovávat data o zatížení sítě a zároveň kompletně řeší i účtování všech služeb, včetně možnosti vytvářet individuální tarifní plány nebo akční nabídky a balíčky. Součástí Foris NG je i možnost účtovat v rámci jednoho systému pre-paid i post-paid zákazníky nebo účtovat internetové volání (VoIP) jako zvláštní položku.

To před Vodafonem otevírá řadu možností – bude moci například nabídnout tarif podobný O2 Individual nebo daleko flexibilněji nabízet různé akční balíčky.

Rainer T. Grumann, výkonný viceprezident pro obchod a marketing společnosti STROM telecom

Při příležitosti 3GSM World Congressu v Barceloně nám poskytl rozhovor Rainer T. Grumann, výkonný viceprezident pro obchod a marketing společnosti STROM telecom.

Na tiskové konferenci oznámil Microsoft uzavření partnerství s vaší firmou, můžete nám k tomu říci trochu víc?

Spolupráce dvou firem se může odvíjet ve dvou rovinách – buď si jen vzájemně analyzují svoje výrobky a dohodnou se, že se mohou doplňovat, nebo se rozhodnou spolupracovat ještě úžeji a vyvinout rovnou společný produkt. Partnerství s Microsoftem se soustředí především na ten druhý případ.

Před nějakou dobou se Microsoft rozhodl, že chce zvýšit svůj tržní podíl na telekomunikačním trhu, a tak hledal partnery. Náš nedávno podepsaný kontrakt s českou pobočkou Vodafone přesvědčil Microsoft, že my jsme tím správným partnerem. Společně bychom chtěli s podobným kompletním řešením oslovit i další zákazníky po světě. Například spolupráci s Vodafonem bychom rádi rozšířili i mimo jeho českou pobočku.

Právě při této expanzi by naše vzájemná spolupráce mohla být velmi výhodná. Nám partnerství umožní vstoupit do širšího povědomí, naopak my můžeme nabídnout zkušenosti z telekomunikačního trhu.

Můžete nám říct něco více o kontraktu pro Vodafone?

Náš systém bude pro Vodafone zajišťovat kompletní účtování hovorů a také tarifikaci, přesněji tvorbu tarifů. CRM část celého systému bude dodávat Microsoft.

My sice také máme v našem portfoliu CRM systém, který jsme dodali například společnosti MTS – ta má 55 milionů zákazníků, čili je to velmi komplexní řešení.
Jenže operátoři dnes nejsou příliš nakloněni velkým investicím.

A pochopitelně, žádná firma v Česku nepotřebuje CRM systém, který zvládne 55 milionů zákazníků. Řešení Microsoftu tak bylo pro český Vodafone mnohem vhodnější, a proto jsme se rozhodli tento kontrakt splnit společně.

V mnoha evropských zemích dochází k postupnému vypínání NMT sítí a stále častěji se na frekvenci 450 MHz budují CDMA sítě. Stále častěji se neomezují jen na data, ale nabízejí i hlas – buď v podobě VoIP nebo i klasicky. Máte pro tyto operátory řešení?

Konkrétní řešení pro CDMA sítě nemáme. Máte pravdu, že je to jeden z trendů v současné době, ale pokud se na situaci podíváte z celosvětové perspektivy, mnohem rozšířenější je stále GSM, WCDMA, v budoucnu pravděpodobně WiMAX.

Na druhou stranu, dodávali jsme řešení pro ruský Skylink, což je jeden z našich nejvýznamnějších zákazníků. A to je operátor provozující síť CDMA 450 MHz. Pro tyto operátory máme připravena určitá řešení, ale nevytváříme pro ně zatím komplexní nabídku. Má to jednoduchý důvod, naše investice musíme soustředit na hlavní technologie na trhu.

Na kolika trzích vlastně v současné době působíte?

Rozhodli jsme se prozatím nechat stranou severní Ameriku, protože vstupní bariéry na tento trh jsou poměrně velké a vstup na tento trh by byl velmi náročný. Trochu snazší je situace v Latinské Americe, kde nyní zkoumáme možnosti, jak na tento trh proniknout. Prozatím zde tedy nejsme aktivní, ale máme připraveno několik zajímavých projektů ve spolupráci s našimi partnery.

Jinak nyní oslovujeme prakticky celou Evropu – severní Evropu, Velkou Británii a samozřejmě také střední a jižní Evropu, kde máme velmi silnou pozici. Působíme také na Středním východě. Zde úzce spolupracujeme s naší sesterskou společností Intracom Telecom, která se také brzy – jak doufáme – přejmenuje na Sitronics Telecom Solutions. Se stejnou společností působíme i v několika afrických zemích. Na africkém trhu jsme aktivní šest nebo sedm let a je to velmi profitabilní byznys.

V poslední době jsme zaznamenali poměrně značné úspěchy v Pákistánu. Jde o velmi důležitý trh, jedná se totiž o druhý nejrychleji rostoucí telekomunikační trh na světě. V současné době je v plném běhu založení naší pobočky Sitronics Telecom Solutions Pákistán. V tuto chvíli zde máme zhruba čtyřicet lidí a podepsali jsme kontrakt v hodnotě řádově několika milionů amerických dolarů. Kromě toho zde máme rozjednáno několik daleko větších kontraktů.

Zajímavý je pro nás fakt, že pákistánští operátoři jsou velice úspěšní i na dalších světových trzích – momentálně se před námi otevírají další možnosti v Africe. Připravujeme kompletní dodávku řešení hned pro několik afrických zemí, právě pro telekomunikační firmy z Pákistánu.

V listopadu loňského roku jsme otevřeli naši pobočku pro Jihovýchodní Asii v Kuala Lumpuru v Malajsii. I v této oblasti je řada možností pro náš další rozvoj. Kromě místního trhu chceme oslovovat i okolní země – například Filipíny. Máme zde už několik partnerů a myslím, že je jen otázkou času, kdy ohlásíme náš první velký kontrakt v této oblasti.

Rainer T. Grumann a Strom Telecom:

Nyní se jmenujeme SITRONICS Telecom Solutions a prostřednictvím naší mateřské společnosti SITRONICS jsme vstoupili na londýnskou burzu. Začátek byl velmi nadějný a my nyní budeme postupně měnit naši značku. Takže značku STROM telecom tady v Barceloně vlastně vidíme naposledy. Příště už se budeme prezentovat pod novou značkou.

V naší společnosti mám na starosti marketing české pobočky, která je vlastně hlavní částí našeho byznysu, ale jsem zodpovědný také za rozvoj našich aktivit na zahraničních trzích. Stejně jako pro všechny dlouhodobě úspěšné firmy v tomto segmentu – včetně Siemensu, pro který jsem dříve pracoval – je důležité soustředit se na svůj hlavní byznys a snažit se získat referenční zákazníky. A potom se začít prosazovat i na mezinárodní scéně.

A přesně v tomto bodě jsme nyní my. Celkově se marketingu na mezinárodních trzích věnuje 58 lidí. A to nepočítám reprezentanty, kteří mají na starosti některé z našich nejdůležitějších zákazníků přímo. Naším hlavním cílem je stále posilovat naši pozici, snažíme se nabídnout našim zákazníkům pro ně ideální řešení, a prostřednictvím silných referencí pronikat na nové trhy. Zatím jsme v tomto směru poměrně úspěšní.

Pro STROM telecom pracuji přibližně osm měsíců. Vlastně to už dnes není pravda a moje vizitka tak trochu lže, protože papír není zdaleka tak dynamický jako internet. Na 3GSM World Congressu jsme totiž oznámili rebranding naší společnosti.


STROM telecom

Proč jste se rozhodli právě pro Malajsii?

Důvod, proč jsme zvolili Malajsii, je velmi jednoduchý. Malajsie má státní program pro podporu investic z oblasti high-tech. Kromě toho trh je zde velice vyspělý, téměř každý zde mluví anglicky, což zdaleka neplatí o všech okolních zemích.

Navíc je tu velmi zajímavý poměr mezi náklady a ziskem či spíše potenciálem zisku. Samozřejmě jsme uvažovali i o dalších místech, v hledáčku jsme měli Hong Kong nebo Singapur a i další země, ale právě celkově nižší náklady nakonec vedly k rozhodnutí se pro Kuala Lumpur.

Kromě toho jsme získali v Malajsii nějaké investiční pobídky, slevy na daních a další zvýhodnění pro zakázky na místním trhu. Tyhle argumenty nakonec převážily.

STROM telecom

Jedním ze současných trendů je internetová telefonie, VoIP. Máte nějaké řešení, které mobilním operátorům dovolí účtovat i tento druh provozu?

Ano, samozřejmě, že máme! Přenos hlasu je určitě zajímavou šancí pro všechny operátory, ať již provozují pevnou nebo mobilní síť. A je to zajímavá výzva i pro nás. Mnoho systémů pro účtování datových přenosů v mobilních sítí totiž v současnosti naráží na své limity.

Mnoho operátorů tak musí tento systém změnit. V současné době proto jednáme s poměrně velkým množstvím operátorů, jsme totiž jedni z mála na světě, kteří dokáží nabídnout účtování pre-paid i post-paid zákazníků v rámci jediného systému a na stejných principech. A zároveň jako jedni z mála máme současně i nástroje pro správu a řízení sítě, takže můžeme nabídnout skutečně komplexní řešení.

Máte po světě řadu zákazníků a jistě od nich máte i zpětnou vazbu. Jaké jsou současné trendy? Jaké problémy po vás chtějí operátoři řešit?

Rozhodně největším problémem v současnosti pro operátory je nutnost efektivně pracovat se zatížením sítě a nabízet služby s přidanou hodnotou. Na pevných linkách je zřejmý trend k paušálním tarifům – zaplatíte určitou částku a je jedno, jestli provoláte pár minut nebo několik hodin. Platí se pak jen za nadstavbové služby či za mezinárodní hovory. Tento trend se poslední době přesouvá i do mobilních síti.

Jenže právě ceny za roaming budou postupně klesat, pokud je nesníží operátoři sami, zasáhne Evropská komise. S tím se samozřejmě sníží i příjmy z mezinárodních hovorů. Operátoři tak budou muset začít fungovat mnohem flexibilněji. Ostatně, trh Evropské unie je velmi propojený a nemá logiku, abychom za stejné služby platili jinou cenu v Německu a jinou třeba v Česku.

Můžete nám trochu odkrýt karty? Co chystáte do budoucna?

I když jsme na telekomunikačním trhu poměrně úspěšní, mohu-li to tak trochu neskromně říci, konkurence v tomto oboru je nesmírná. Jedním z důvodů je i skutečnost, že konkurenční tlak mezi operátory roste a s tím související řada jejich problémů a požadavků.

Operátoři mají také mnohem méně peněz na jejich řešení než v minulosti. Proto v současné době nestačí jen nabídnout operátorovi technické řešení, musíte nabízet kompletní rozvahu, která bude obsahovat i návratnost takovýchto investic. A proto program těchto profesionálních přidaných služeb stále více rozvíjíme.
Telekomunikační trh samozřejmě nechceme opustit, ale i na ostatních trzích pro nás existuje řada možností, kde můžeme využít naše zkušenosti.

Dobrým příkladem může být náš nový projekt v Rakousku, kde jsme tamnímu dodavateli elektřiny navrhli systém pro vzdálený odečet elektroměrů. Určitě to řada vašich čtenářů zná, dosud je třeba udělat fyzicky odečet u vás doma. To bývá často komplikované, lidé si musí brát dovolenou a čekat na někoho, kdo přijde elektroměr odečíst.

Naše řešení využívá zkušeností z telekomunikací a umožní elektrárenské distribuční firmě centrální odečet všech elektroměrů z jediného místa. Přirozeně, toto řešení jde stejně dobře použít i pro plynárenské, vodárenské a další utilitní společnosti. Jde o poměrně horkou novinku v našem portfoliu, ale už nyní vedeme diskuse s řadou podobných společností a věříme, že tato oblast dá brzy vzniknout nové divizi Sitronics.