Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rozhodnou o úspěchu DCS-1800 dealeři?

aktualizováno 
Spekulujte s námi, jak mohou delaeři mobilních telefonů ovlivnit třetího operátora.
Ačkoliv do začátku prodeje aktivací sítě třetího operátora v České republice je ještě dostatek času, v jednom má většina zahraničních zájemců o licenci jasno: o úspěchu třetího operátora bude výrazně rozhodovat to, jak dobrou spolupráci se mu podaří navázat s významnými dealery mobilních telefonů. Zní to divně? Heslo dne: service operator.

Významná část zahraničních uchazečů již dnes přemýšlí o modelu, jakým se budou prodávat aktivace a mobilní telefony u třetího operátora. Proč o tom přemýšlí hlavně zahraniční účastníci? Především proto, že oni jsou ti s know-how a za velké peníze, které do hry nasypou, by v tom měli mít jasno. Pro prosazení se v České republice právě model service operátorů vypadá docela slibně už proto, že jej zde zatím operátoři stávající nepoužívají.

Tento model vlastně odděluje infrastrukturu od služeb. Třetí operátor by se staral o fungování a výstavbu infrastruktury, zatímco samotné aktivace a prodej by za něj z velké části dělali externí firmy, takzvaní service operátoři, poskytovatelé služeb. Ti, zjednodušeně řečeno, nakoupí kapacitu mobilní sítě, zabalí ji případně i s dalšími službami (například kapacita mezinárodních linek, meziměstského spojení, nebo přístup k internetu, pagery atd) do jednoho balíčku spolu se službami a prodají ji zákazníkovi. Zákazník tak dostane vlastně SIM kartu Service operátora – ta jej opravňuje používat nejenom služby mobilní sítě, ale třeba se dívat na kabelovou televizi, nebo používat dálkové volání přes tohoto operátora. Service operátor také nabízí určitou kvalitu zákaznického servisu – vybavuje fakturaci s drobnými klienty atd. Zákazník vlastně nepřichází do styku s provozovatelem infrastruktury, ale pouze s jejím nájemcem, přeprodávačem, tedy service providerem.

Tato metoda má svá pro i proti. Za současné situace představuje jednu z mála rozumných alternativ, jak se nový operátor může pokusit uchytit proti operátorům stávajícím. Velcí dealeři jako je Setos, ISC, Celadon, RadioCom, Intem a další sami příliš nemohou doufat v získání třetí licence, ale myšlenka fakticky provozovat vlastní síť, byť v nájmu, je bezpochyby láká. Je nutno si uvědomit, že výdělky dealerů nejsou dnes již tak vysoké, navíc oba stávající operátoři velmi účinně zasahují proti prodeji mobilních telefonů nenakoupených od nich, což patří mezi další tradiční a dnes se tenčící zdroje příjmů nezávislých dealerů.

Snaha sáhnout výše, než kam by mohly z vlastních sil a také nízká loajalita a spory se současnými operátory mohou snadno velké dealery přivést do řad rodících se service providerů nové mobilní sítě. Pro nového operátora by to byla výhra – nejen, že by získal cenné spojence, ale také by podtrhnul část příjmů dnešních operátorů. Je sice jasné, že velcí dealeři se nebudou moci zbavit prodeje karet stávajících operátorů, ale dnes již je obvyklé, že jeden dealer prodává oba operátory.

Navíc velcí dealeři pomalu začínají vsázet na prodeje pod jednotnou obchodní značkou, někdy dokonce franšízingem. Za všechny připomeňme iSpace Setosu, právě se rodící značku v maloobchodní síti s mobilními telefony, nebo konkurenční SIMfonii. Od vybudování vlastní značkové sítě prodejen je už jen krůček kývnout na nabídku dodávat SIM karty vlastní sítě, pouze někde v rohu vybavené logem skutečného provozovatele sítě.

Pro zákazníka by tento trend měl výhodu především v zpřehlednění trhu s mobilními telefony, kdy jejich prodej by nebyl závislý na náladě jednoho operátora, ale mobilní telefon by byl dotován při nákupu SIM karty – v praxi by tak svoji dotační cenu měl každý telefon. Také nabídka balíčků služeb a možnost různých přístupů ke klientovi by trhu prospěla. Na druhou stranu právě ona různorodost nabídky by mohla mnoho klientů mást: zejména v případě, když by si zákazník pletl service providery s operátory sítí.

Bez podpory velkých dealerů bude nový operátor v prekérní pozici: bude muset vybudovat vlastní dealerskou síť v situaci, kdy zde funguje ostrá konkurence dvou operátorů. To by nebyl věru snadný úkol a tak je na snadě, že útok na dealery přijde ještě dříve, než na nové licenci zaschne podpis ministra Peltráma.

Autor:


Témata: nový operátor


Nejčtenější

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

Motorola Moto X4
Toto je chystaná Moto X. Kdysi to bývala prémiovka

Řada Moto X bývala nejvyšší modelovou linií Motoroly, ale už loni tuto roli převzala kolekce Z. Nyní „xková“ řada hlásí návrat, ale model X4 nemíří na vrchol....  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Google Pixel 2 od HTC.
Pixel 2 na prvním obrázku. Vypadá to na hodně konzervativní přístroj

Letos se dočkáme druhé generace smartphonů Pixel od Googlu. Základní model některými vlastnostmi možná nepříjemně překvapí. Jinak bude ze staré školy.  celý článek

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
O2 zůstane O2 minimálně do roku 2022, možná ještě o pět let déle

Operátor O2, majoritně vlastněný skupinou PPF, se domluvil se španělskou společností Telefónica na prodloužení používání ochranné známky O2. Tu může používat...  celý článek

Vodafone (ilustrační fotografie)
Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nedovolali

Od čtvrtečního poledne se operátor Vodafone potýkal s výpadkem ve své síti. Problémy při volání hlásili uživatelé z Prahy, Brna, Ostravy či Ústecka, textové a...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.