Twist roaming
Vlastním předplacenou kartu operátora Paegas. Mohl jsem tak ocenit pohodlné telefonování díky technologii CAMEL (100% roaming), a to jak při přestupu na letišti ve Frankfurtu, tak v síti Swiss GSM ve Švýcarsku (konkrétně v Ženevě). Ve Švýcarsku působí tři mobilní operátoři: Swis GSM, Orange a DiAX Swis.Swis GSM, jak jsem zmínil výše, umožňuje majitelům předplacených karet v síti Paegas telefonovat přímo, bez zpětného volání. Síť Orange podporuje pouze zpětné volání, ovšem prostřednictvím operátora DiAX SVis jsem si nezavolal vůbec - nefunguje ani call-back, natož zjištění kreditu pomocí *101# (můj Siemens S35I mi vždy stručně napsal: „ne, hotovo“). Při pobytu v Ženevě i v jejím vzdálenějším okolí jsem nenašel rozdíly v pokrytí mezi Swis GSM a Orange.
Předplacená služba švýcarských operátorů
Protože mě přestalo bavit platit 30 Kč za každou minutu příchozího hovoru, rozhodl jsem se zkusit využít služeb švýcarských mobilních operátorů. V jednom obchodě s mobilními telefony mi prodejce řekl, že Swis GSM je nejlepší (a také nejdražší - za 120 švýcarských franků dostanete SIM kartu s kreditem ve výši 60 franků), následuje Orange (cena SIM karty je 49 švýcarských franků včetně 20 franků pro telefonování) a nejhorší je prý DiAX Swis (cena byla obdobná jako u SIM karty od Orange). Společnost Orange spíše vsadila na předplacené karty a zvýhodněné ceny sad s telefony, např. Siemens A36 stojí 100 švýcarských franků (včetně 20 franků kredit), obyčejný Alcatel 301 pak 99 švýcarských franků (60 franků hovorného).Měl jsem štěstí, protože mi kamarád ze Senegalu doporučil prodejnu (v Ženevě), kde je možné zakoupit předplacenou kartu Orange za 15 švýcarských franků, dokonce včetně 20-ti frankového kreditu. Telefonování ve Švýcarsku není příliš laciné, to platí dvojnásob pro předplacené karty, pochopitelně i pro Orange. Pokud využijete předplacené služby Orange, minuta hovoru po celém Švýcarsku kdykoli a na cokoli (mobil či pevná linka) stojí 90 centů. Pokud byste chtěli volat do České republiky, tak za minutu hovoru ve špičce (7-19 hod.) zaplatíte 1 frank a 70 centů a mimo špičku 1,4 franku. Textová zpráva vás přijde na 25 centů. Pokud poprvé zavoláte na bezplatnou linku zákaznické podpory Orange, tak si vyberete základní jazyk, kterým s vámi systém nadále komunikuje (např. nastavení hlasové schránky atp.). Na výběr máte ze čtyř jazyků: francouzština, němčina, italština a angličtina. Anglicky naštěstí hovoří i pracovníci Péče o zákazníky (Customer Care), na jejichž informace jste zpravidla zpočátku odkázáni (na obalu od SIM karty není totiž kromě údajů o SIM kartě, např. PIN, PUK a telefonního čísla Péče o zákazníky, uvedeno vůbec nic, tzn. ani ceny hovorného).
Přenos hlasu je v síti Orange kvalitní, za první dva týdny jsem nezaznamenal výpadky sítě. SMSky posílané z České republiky dorazily v pořádku.
Radim