Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči už zase telefonují. Pokut se nebojí

aktualizováno 
Strach z pokuty a trestných bodů zřejmě vymizel. Za volantem dnes telefonuje takřka každý desátý řidič. Někteří z nich si čas krátí dokonce i psaním esemesek. Vyplývá to z testu redakce Mobil.cz, která po tři dny sledovala chování českých řidičů přímo v terénu.

Ještě před dvěma lety bylo přitom jen velmi obtížné spatřit na našich silnicích telefonujícího řidiče. Když vstoupil prvního července roku 2006 v platnost nový silniční zákon, jen málokdo se totiž odvážil ze strachu o body telefonovat za volantem. Po více než dvou letech ale řidičům výrazně otrnulo.

Například přímo před naší redakcí na rohu ulic Radlická a Ostrovského jsme za necelou půlhodinu pozorování odhalili telefon u ucha přibližně u každého patnáctého řidiče. Podobná situace se opakovala i na ulici Průběžná v Praze 10. Ještě horší situace je pak na delších a klidnějších úsecích, jako je například Jižní spojka. Při jízdě od Černého Mostu na Barrandov jsme projeli kolem mnoha telefonujících řidičů a přehlédnout jsme nemohli ani několik odvážlivců, kteří při takřka stokilometrové rychlosti psali v klidu SMS zprávu.

Telefonující řidiči

Za volantem telefonují i řidiči autobusů

Většina řidičů, kteří telefonují za volantem, se tomu snaží přizpůsobit svou jízdu, zpomalí a na víceproudých komunikacích zajede do pravého pruhu. Najdou se ovšem i tací, kteří s mobilem u ucha překračují rychlost a kličkují mezi ostatními. Problém není ani spatřit řidiče autobusu městské hromadné dopravy, který si telefonátem krátí dlouhou cestu v autobuse plném lidí.

"Jezdím stále stejnou linkou pražské integrované dopravy a znám i řidiče, který telefonuje prakticky denně. Nejhorší je to při dlouhém čekání v kolonách, kterým se bohužel při svých ranních cestách do práce nevyhnu. Řidič, se kterým jezdím pravidelně, si ovšem čekání velmi rád krátí i několikaminutovými telefonáty se svými příbuznými," upozornil redakci jeden ze čtenářů.

S telefonujícím řidičem linkového autobusu Student Agency s více jak šedesáti cestujícími na palubě se zas pravidelně setkává jeden z redaktorů iDNES.cz. "Posledně protelefonoval téměř polovinu trasy z Českých Budějovic do Prahy," říká Michal Hron. Upozornil, že v tu chvíli jel autobus asi stokilometrovou rychlostí.

Zákon o této problematice říká:
Paragraf 7, odst. 1, c)

Řidič nesmí c) při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.

Pokud někdo telefonuje za jízdy, porušuje ovšem současně jednu se základních povinností řidiče – „věnovat se plně řízení vozidla“ (paragraf 5, odst. 1b).

Postihy plynoucí z porušení předpisu:
držení telefonního přístroje nebo jiného hovorového nebo záznamového zařízení v ruce nebo jiným způsobem při řízení vozidla

Bloková pokuta: 1 000 Kč
Pokuta (spr. řízení): 1 500 - 2 500 Kč
Počet bodů: 3

  

Statistiky zhoršující se trend potvrzují

Zvýšení počtu telefonujících řidičů jasně dokazují také policejní statistiky. Zatímco v roce 2007 bylo za porušení zákazu telefonování a držení hovorového zařízení za jízdy pokutováno 9 250 řidičů, loni jejich počet stoupl na 12 980. Zhoršující situaci dokazují i čísla z tohoto roku, kdy se za první dva měsíce provinilo dokonce 3 189 řidičů. Pokud by byl celý rok 2009 v rytmu těchto dvou měsíců, pak by se jejich počet na konci vyšplhal na neuvěřitelných 20 tisíc, což by znamenalo více než stoprocentní nárůst za poslední dva roky.

Z policejních statistik také vyplývá, že viníky u tohoto druhu přestupků jsou ve většině případů muži. Na každých pět přistižených řidičů telefonujících za volantem totiž v celorepublikovém průměru připadá jen jedna řidička. Bezkonkurenčně nejvíce řidičů jezdí s mobilem v Jihomoravském kraji, kde se jich za dobu platnosti bodového systému proti tomuto přestupku provinilo už 13 196. Oproti tomu v Praze to bylo "jen" 8 781 řidičů a nejlépe na tom je Liberecký kraj s rovnými čtrnácti sty přistižených.

Telefonující řidiči

Pokuta a riziko přidělení tří trestných bodů už na řidiče zřejmě tolik nepůsobí, což se projevuje také na prodejích vestavěných handsfree do automobilů. "Před dvěma lety jsme montovali sady do mnoha aut soukromým osobám, dnes se situace takřka vrátila do doby před červencem 2006. Pevné handsfree do automobilů si tak dnes pořizuje už převážně jen firemní klientela," uvedl jeden z prodejců příslušenství pro mobilní telefony.

Telefonování je nebezpečné, psaní textovek smrtící

Problematice používání mobilního telefonu při řízení se věnuje několik desítek odborných studií, jejich závěry se ale velmi výrazně liší. Zatímco některé o telefonování mluví jako o nebezpečnější činnosti, než je usednutí za volant pod vlivem alkoholu, jiné, jako například ta od švédského Státního úřadu pro silniční dopravu a univerzity v Göteborgu, došly k závěru, že varování před "velkými riziky" při telefonických rozhovorech řidičů za jízdy je přehnané. O tom, jak špatně se řídí s telefonem v ruce, jsme se ale přesvědčili i my. - čtěte Na vlastní kůži: jak (špatně) se řídí s telefonem v ruce

Telefonující řidiči

Takřka všechny studie se ale shodují v tom, že mnohem větší nebezpečí hrozí řidiči a jeho okolí v případě psaní zpráv či jiné složitější manipulace s telefonem. Podle společnosti Nuance Communication je takových řidičů dokonce až dvacet procent. Toto odstrašující číslo vychází přitom z výzkumu provedeného na vzorku jednoho tisíce řidičů z Německa, USA a Japonska. Dvacet procent z nich se přiznalo ke čtení SMS zpráv za jízdy, šestnáct pak zprávu dokonce při řízení vytváří a odesílá.

Telefonující řidiči

K listování seznamem se přitom přiznává celých šedesát procent dotazovaných. Zároveň však tvrdí, že hlasové ovládání telefonu považují za velice užitečné. Pokud by uměl jejich přístroj reagovat na hlasové povely, neměli by prý nutkání s ním manipulovat.

Autor:




Nejčtenější

Tchajwanský průmyslový designér Chris Wu navrhl koncept chytrých hodinek s...
Tyto chytré hodinky jsou opravdu inovativní. Mají otočný displej

Chytré hodinky s operačním systémem jsou poměrně mladou záležitostí, na trhu se objevily poprvé před čtyřmi roky. Doposud se ovšem mezi uživatele nerozšířily...  celý článek

Samsung Galaxy S8
Prodeje Galaxy S8 nemusí být růžové, pomoci by mohl Note 8

Samsung při zmínce o prodejích svého nového top modelu pouze sdělil, že se prodává nejlépe v historii, ale žádná čísla neuvedl. Nyní to vypadá, že prodeje...  celý článek

Apple iPhone 6 a iPhone 6 Plus
Apple vyprodává iPhony. Už stačí necelých 10 tisíc i na velký model

Apple v nejbližší době představí nové iPhony. Aby vyprázdnil sklady, vyprodává starší modely. V Česku tak tento týden klesla cena modelu 6 pod 10 tisíc korun.   celý článek

Samsung Galaxy S8
Samsung S8+ v prodeji i ve verzi pro dvě SIM. Jeden slot je kombinovaný

Samsung začal na českém trhu oficiálně prodávat dvousimkovou verzi svého top modelu Galaxy S8+. Ovšem řešení neumožní používat dvě SIM a paměťovou kartu...  celý článek

příslušenství k Samsungu Galaxy S8+
Natáhněte si na špičkový Samsung třeba mechanickou klávesnici

Vlastníci Samsungu Galaxy S8/S8+ mají spoustu možností, jakými doplňky si vylepšit svůj smartphone. Na výběr jsou různé kryty, pouzdra, sluchátka plus...  celý článek

Další z rubriky

vivo X20 (Xplay 7) bude první smartphonem se čtečkou otisků v displeji
Toto bude první smartphone s unikátním displejem. Nahradí snímač otisků

Čínské vivo nepolevuje v chrlení nových smartphonů, aktuálně chystá dvojici X20 a X20 Plus. Na čínské síti Weibo se nyní objevily informace o prvním z nich....  celý článek

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.