Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Reportáž: T-Mobile testuje čtyřicetimetrový mobilní stožár. Vozí ho Mercedes

aktualizováno 
Koncerty, povodně či nenadálé shromáždění v místech, kde s tím konfigurace sítě nepočítá. To je jen pár situací, kam od teď může T-Mobile poslat svou novu posilu - unikátní čtyřicetimetrový mobilní stožár, který nahradí i stacionární základnové stanice.

T-Mobile testuje nový 40metrový stožár... | foto: T-Mobile

Nový pomocník českého T-Mobilu, jehož testy právě probíhají ve Zdejcině u Berouna, se však v Česku ohřeje jen na chvíli. T-Mobile totiž pouze prohloubil spolupráci s německými kolegy, kteří unikátní Mercedes vlastní.

"Nyní jen testujeme, jestli je ta naše nová hračka kompatibilní s našimi systémy," vysvětlil nám téměř familiérně Petr Dolejš, Senior manažer provozu sítě TMCZ. Je na něm jasně vidět, že ho tato práce baví.

Dle jeho slov bude tento 21tunový kolos v případě potřeby přistavěn kdekoli v ČR do dvanácti hodin. Vzhledem k maximální rychlosti vozu 80 km/h a dopravní situaci na našich silnicích je to poměrně úctyhodný slib.

 T-Mobile testuje unikátní 40metrový stožár, který rozšíří schopnosti mobilních BTS stanic

Nová posila T-Mobilu byla v době našeho příjezdu již postavena a testy byly v plném proudu

"Vzhledem k této mezinárodní spolupráci se rozšiřují možnosti řešení krizových situací bez dalšího navyšování nákladů," říká Jitka Pacolová z českého T-Mobilu.

 T-Mobile testuje unikátní 40metrový stožár, který rozšíří schopnosti mobilních BTS stanic

Výška vytaženého stožáru je úctyhodná. Jistící lana zajišťují stabilitu i za velmi silného větru

Automobil disponuje nivelační technikou, díky níž je možné stožár vztyčit i na nerovném povrchu. V rozích stabilizačních ramen jsou umístěny kladky jistících lan, které stožáru zajišťují stabilitu i při silném větru.

 T-Mobile testuje unikátní 40metrový stožár, který rozšíří schopnosti mobilních BTS stanic

Nivelační technika dovoluje postavit stožár i na nerovném povrchu

Plně vytažený stožár prý odolá větru o rychlosti až 140 km/h. Jeho sílu přitom hlídá čidlo na jeho vrchu, které v případě nebezpečí spustí poplach. Stožár se poté musí buď snížit, nebo zcela zatáhnout. Aktuální rychlost větru se zobrazuje na displeji v útrobách vozu.

 T-Mobile testuje unikátní 40metrový stožár, který rozšíří schopnosti mobilních BTS stanic

Technické zázemí vozu zobrazuje rychlost i směr větru ve výšce vytažení stožáru. Při příliš silném větru spustí kontrolní systém poplach

Maximální výška stožáru dosahuje 40 metrů, čímž se vyrovná svým stacionárním sourozencům. Díky tomu dokáže obsloužit mnohem větší území, než dosavadní mobilní technika českého T-Mobilu. Stožár může pracovat v jakémkoli stupni vytažení.

  T-Mobile testuje unikátní 40metrový stožár, který rozšíří schopnosti mobilních BTS stanic

Detail nosného systému teleskopického ramene. Na něm se složená technika ukotví pro převoz.

Antény jsou směrovány ze země na již instalovaném stožáru, neboť jsou umístěny na speciální konzoli uchycené na hydraulicky stavitelný (teleskopický) výložník. Ten poté vynese techniku do určené výšky.

  T-Mobile testuje nový 40metrový stožár...

Jediný problém, na který v T-Mobilu při prvních testech narazili, byly odlišné konektory pro připojení kabeláže. Stačil malý zásah vyškolených techniků...

Kompletní stavba mobilní věže včetně oživení a frekvenčního plánování by dle Dolejše neměla trvat déle než dvě hodiny. "Myslím, že když si to natrénujeme, jsme schopni jej zprovoznit i do hodiny a půl," uvedl.

  T-Mobile testuje nový 40metrový stožár...

Když to člověk umí, je schopen stožár zprovoznit do dvou hodin. A to včetně frekvenčního plánování a konfigurace sítě. Do 14 hodin by tak měl být celý systém schopen vypomoci kdekoli na území ČR

Před samotným umístěním mobilní techniky je však třeba povolení místních úřadů či vlastníka pozemku. Zároveň je stožár na svém vrcholu označen červeným světlem kvůli bezpečnosti leteckého provozu.

   T-Mobile testuje unikátní 40metrový stožár, který rozšíří schopnosti mobilních BTS stanic

Ve Zdejcině sekunduje nový systém stacionárnímu stožáru, který dosahuje přibližně stejné výšky jako jeho mobilní bráška

Nástavba umístěná na nákladní vůz značky Mercedes byla vyvíjena společností Dornier původně pro německou armádu. Až poté se dostalo na úpravu pro použítí v mobilních sítích, kterou si objednal německý T-Mobile.

 T-Mobile testuje unikátní 40metrový stožár, který rozšíří schopnosti mobilních BTS stanic 

Patice zataženého stožáru, kterým disponuje samotná "mobilka". Oproti novému pomocníkovi ztrácí tento 25 metrů na výšce, maximálně se vyšplhá 15 metrů vysoko

Vůz sám o sobě však nedisponuje potřebnou technikou. Jeho účelem je pouze vytáhnout MW antény do potřebné výšky, vždy jej tedy musí doplnit standardní mobilní BTS, tzv. mobilka, kterých má český T-Mobile čtyřicet.

  T-Mobile testuje unikátní 40metrový stožár, který rozšíří schopnosti mobilních BTS stanic

Česká "mobilka" ukrývá veškerou techniku pro samostatný provoz mobilní BTS. Počet modulů (TRXů) i použité technologie závisí na aktuálních požadavcích...

Jejich konfigurace se liší dle aktuálních potřeb. Krom GSM (900 i 1800 MHz) mohou nabídnout i technologii UMTS TDD užívanou pro službu Internet 4G.

  T-Mobile testuje unikátní 40metrový stožár, který rozšíří schopnosti mobilních BTS stanic

T-Mobile používá síťové prvky od společností Siemens a Motorola. V přistavěné mobilce pracovaly obě bok po boku.

"Konfigurace je variabilní a je přizpůsobena techniky servisního týmu dle aktuální potřeby - vytížení, požadovaných služeb atd.," vysvětluje Jitka Pacolová.

  T-Mobile testuje unikátní 40metrový stožár, který rozšíří schopnosti mobilních BTS stanic

Při testování nechyběla ani technologie UMTS TDD zajišťující chod služby Internet 4G

I mobilky mají svůj vlastní stožár, který je ale jen 15 metrů vysoký. Některé disponují i dieslovým agregátem a jsou tak zcela soběstačné, jiné se elektřiny dožadují tak říkajíc "ze zásuvky".

  T-Mobile testuje unikátní 40metrový stožár, který rozšíří schopnosti mobilních BTS stanic

První, co technici po umístění mobilky provedou, je demontáž jejích kol. Jinak by se o to totiž postaral někdo jiný: "Lidé nám kola kradou na vozíky," vysvětlil s úsměvem Dolejš.

Nová technika přitom nemusí být nasazována jen v krizových situacích, ale může být například i dočasnou náhradou stacionární věže, ke které se v potřebné době nepodařilo získat stavební povolení. Doufejme, že to bude i důvod jejího případného nasazení u nás...

Autor:




Nejčtenější

Apple iPhone 6 a iPhone 6 Plus
Apple vyprodává iPhony. Už stačí necelých 10 tisíc i na velký model

Apple v nejbližší době představí nové iPhony. Aby vyprázdnil sklady, vyprodává starší modely. V Česku tak tento týden klesla cena modelu 6 pod 10 tisíc korun.   celý článek

Tchajwanský průmyslový designér Chris Wu navrhl koncept chytrých hodinek s...
Tyto chytré hodinky jsou opravdu inovativní. Mají otočný displej

Chytré hodinky s operačním systémem jsou poměrně mladou záležitostí, na trhu se objevily poprvé před čtyřmi roky. Doposud se ovšem mezi uživatele nerozšířily...  celý článek

LG V30
LG začalo určovat trendy. Ukazuje, jak má vypadat moderní smartphone

Z nenápadného výrobce se stal jeden z určujících producentů chytrých telefonů. Chystaná novinka to zanedlouho potvrdí.  celý článek

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

Ilustrační snímek
Vystřelil ve striptýzovém klubu. Prý šlo o nehodu při focení selfie

Striptýzové kluby slibují nevšední zážitky, střelba mezi ně ovšem nepatří. O takový netradiční zážitek se loni 17. prosince návštěvníkům klubu Lust ve...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
O2 zůstane O2 minimálně do roku 2022, možná ještě o pět let déle

Operátor O2, majoritně vlastněný skupinou PPF, se domluvil se španělskou společností Telefónica na prodloužení používání ochranné známky O2. Tu může používat...  celý článek

Vodafone (ilustrační fotografie)
Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nedovolali

Od čtvrtečního poledne se operátor Vodafone potýkal s výpadkem ve své síti. Problémy při volání hlásili uživatelé z Prahy, Brna, Ostravy či Ústecka, textové a...  celý článek

Ilustrační snímek
Zrušený roaming: data nejvíc letí v Chorvatsku, volání v Německu

Statistiky operátora O2 ukazují, jak si Češi užívají nově bezpříplatkových roamingových služeb v oblíbených zahraničních destinacích. Fotky z pláží nejčastěji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.