„Nejoblíbenější formou vánočního přání zůstává textová zpráva; letos jich SMS centrum zpracovalo více než 29 milionů, což představuje meziroční nárůst o cca 11 procent,“ uvedla mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. Přesně v síti operátorské jedničky proteklo během Štědrého dne 29,14 milionu SMS, zákazníci Telefóniky odeslali asi 28 milionů zpráv a Vodafone hlásí 18,3 milionu textovek.
Vývoj v počtu vánočních SMS2004 - 52,2 milionu 2005 - 58,5 milionu 2006 - 68,2 milionu 2007 - 70 milionů 2008 - 72,2 milionu 2009 - 75 milionů 2010 - 73,76 milionu 2011 - 69 milionů 2012 - 68,7 milionu 2013 - 75,44 milionu |
Celkem tak Češi letos poslali 75,44 milionu SMS, což je absolutní rekord za dobu vedení statistiky, tedy prakticky od počátku působení operátorů v Česku. Výrazný nárůst provozu operátoři přisuzují zejména mobilní revoluci, která letos přinesla nabídku neomezených tarifů. Díky nim už Češi nemusí platit za jednotlivé zprávy či hovory, výdaje na telekomunikační služby poté statisticky významně poklesly.
„Zvýšené množství hovorů a zpráv v naší síti si vysvětlujeme zavedením neomezených tarifů FREE na jaře letošního roku. Díky těmto tarifům naši zákazníci volají a esemeskují více než dříve,“ říká Ctibor Jappel z tiskového oddělení Telefóniky. „Letos o Vánocích vzrostl objem volání a odesílání SMS, a to především díky nově uvedeným neomezeným Red tarifům,“ uvedla za Vodafone Markéta Kuklová.
Rostl i počet odeslaných MMS i uskutečněných hovorů. Těch zákazníci tří největších mobilních operátorů uskutečnili během Štědrého dne 41,6 milionu, obrázkových zpráv pak celkem poslali asi 900 tisíc.
Zvyky se příliš nemění, SMS dominují v průběhu dne
Nejvíce MMS hlásí opět T-Mobile, a to 400 tisíc, v síti Telefóniky se poslalo o 70 tisíc méně a Vodafone hlásí asi 170 tisíc MMS. „Lidé si letos o Vánocích vzájemně z mobilů poslali téměř 174 000 MMS, což je o dvě procenta víc než loni. Špička nastala mezi 12:40 a 12:50,“ odhalila detaily provozu Vodafonu Kuklová.
T-Mobile dominuje díky nejvyššímu počtu zákazníků i statistice hovorů. V jeho síti se o Štědrém dni uskutečnilo 17,8 milionu hovorů, Telefónika hlásí 15,7 milionu a Vodafone 8,5 milionu. „Počet příchozích i odchozích hovorů dosáhl téměř 17,8 milionu, což je o přibližně 9,5 procenta víc než v roce 2012,“ uvedla Kemrová.
Co se naopak nemění, jsou zvyky Čechů. Během Štědrého dne totiž dlouholetě ctí sváteční pohodu, na osobní přání po telefonu tak připadá špička před hlavními přípravami, tedy kolem 11:00. Kolem poledne odchází i nejvíce MMS zpráv, poté přicházejí na řadu SMS a obrázkové zprávy mají další špičku po nadílce.
„Největší počet přenesených MMS během jedné minuty jsme zaznamenali teprve v podvečer, krátce po šesté hodině. Zákazníci si již zřejmě fotili a posílali, co dostali pod vánoční stromeček,“ vysvětluje Jappel.
SMS | Hovory | MMS | |
---|---|---|---|
Telefónica O2 | 28 | 15,7 | 0,33 |
T-Mobile | 29,14 | 17,8 | 0,4 |
Vodafone | 18,3 | 8,5 | 0,17 |
Celkem | 75,44 | 42 | 0,9 |