Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reklama v mobilu nás bude ovlivňovat stále více, je to jen otázka času

Triky a propracované strategie marketingových společností se v poslední době zaměřují ve velké míře i na uživatele mobilních telefonů. "Mobilní reklama" je tak považována za reklamu budoucnosti.
Jakými způsoby se reklama snaží proniknout na displeje mobilních telefonů?

Jakými způsoby se reklama snaží proniknout na displeje mobilních telefonů? | foto: Profimedia.cz

Bylo jen otázkou času, kdy se i mobilní telefon stane dalším prostředkem, kterým se reklama dostává ke koncovým zákazníkům.

Toto zařízení má drtivá většina obyvatel naší země dennodenně při sobě a stává se díky němu tím, o čem sní snad každý inzerent – cílovou skupinou, která je neustále na příjmu.

Norská mobilní TV jen s reklamou, která vás zajímá

Opravdový mobilní marketing však ten pravý „boom“ teprve čeká. Jako vzor toho, jak mobilní reklama bude možná jednou v budoucnu fungovat i u nás, si můžeme uvést Norsko. Tamní mobilní operátoři totiž poskytují streamovaný přenos některých televizních kanálů. To samozřejmě funguje v mnohých dalších evropských státech, ale skandinávské firmy drží primát ojedinělých mobilních reklam. Nejenže se objevují před většinou pořadů, ale mají za cíl uživatele upoutat a v žádném případě je otravnými slogany neodradit.

A jakým způsobem toho bylo docíleno? Jakmile se v Norsku registrujete do systému diváků 3G televizního přenosu, je vám nabídnut k vyplnění dotazník o vašem bydlišti, povolání a zájmech. Tento dotazník je následně uložen do databáze a díváte-li se na televizi v mobilním telefonu, operátor vám bude pouštět pouze ty reklamy, které by vás mohly skutečně zaujmout. Především díky personalizovanému systému inzerce ve vysílání se u Norů stala televize v mobilu jednou z nejoblíbenějších služeb.

 Mobilní marketing ve statistikách
  • V Japonsku již na mobilní reklamu kliklo 44 procent uživatelů.
  • Ve Španělsku reaguje na mobilní marketing 49 procent lidí.
  • Ve Velké Británii je každou hodinu odesláno 2 400 000 reklamních zpráv pomocí technologie Bluetooth.
  • Podle předpokladů marketingových analytiků bude v roce 2011 v mobilní reklamě investováno přes jedenáct miliard dolarů.
  • Zhruba tři čtvrtiny všech mobilních telefonů na trhu podporuje technologii Bluetooth. Toto číslo bude samozřejmě do budoucna vzrůstat.                    Zdroj: Phomedia.com


Jaká bude mobilní reklama v tuzemsku

Zcela funkční systém mobilního televizního vysílání, natož pak inzerce v něm, je u nás stále ještě poměrně vzdálenou budoucností. Reklama si proto cestu do mobilů musí alespoň prozatím hledat jinými způsoby. Jedním z moderních nástrojů marketingové komunikace, která již byla v několika případech testovaná i v České republice, je takzvaný Bluecasting. Na místech, kde denně projde větší množství lidí, se instalují Bluetooth moduly, které v okruhu několika metrů automaticky rozesílají určitou zprávu, obrázek, či dokonce mobilní hru. Jde-li tak uživatel, který vlastní mobilní telefon se zapnutou technologií Bluetooth, okolo takového místa, je mu nabídnuta například hudební skladba či jiný prvek mobilního obsahu. 

„V České republice již byly realizovány dvě větší bluecastingové kampaně,“ uvádí Lukáš Kořínek, ředitel firmy Phomedia, a dodává: „První byla spuštěna minulý rok při rebrandingu mobilního operátora Eurotel na O2, v rámci které byly v Praze instalovány čtyři Bluetooth moduly. V současnosti pak například probíhá kampaň firmy Coca-Cola, v rámci které je v českých metropolích umístěno téměř šedesát Bluetooth modulů odesílajících hry na telefon. Jedná se tak zatím o největší bluecastingovou kampaň v České republice.“

Dosáhněte vysokého skóre a vyhrajte dovolenou!

Úskalí Bluecastingu spočívá především v nákladné instalaci Bluetooth zařízení v českých městech. Společnosti však mají o nový způsob inzerce zájem, a tak nejspíše v budoucnu budeme na ulicích „bombardováni“ bezdrátovými reklamami stále více. V souvislosti s technologií Bluetooth se však nabízí i další způsoby reklamy. Uvedeme příklad: Cestovní kancelář vyhlásí soutěž o deset „dovolených vašich snů“ a po českých metropolích rozmístí několik Bluetooth modulů, přičemž každý bude na mobilní telefon odesílat jednu a tu samou mobilní hru. Deset prvních uživatelů, kteří dokáží dosáhnout maximálního skóre, se následně stanou vítězi a budou si moci začít balit kufry. Je samozřejmostí, že hra by v tomto případě obsahovala dostatečně velké logo společnosti, díky čemuž by při rozmístění Bluetooth modulů na frekventovaných místech povědomost o značce vzrostla rychlým tempem.

 Jak láká mobilní reklama ve světě?
  •  Coca-Cola poskytla 40 miliónů láhví s nápojem Sprite, na kterých byl natištěný specifický grafický kód. Jakmile si uživatelé zdarma stáhli aplikaci pro čtení těchto kódů, po vyfotografování každé lahve získali přístup ke značkovému mobilnímu obsahu.
  • Firma DenimCode vydala speciální edici internetových riflí. Každé rifle mají natisknut unikátní kód. Jakmile ho vyfotografujete, na vašem mobilním telefon se zobrazí wapová stránka společnosti.
  • Obchodní řetězce v zahraničí běžně odesílají příchozím zákazníkům aktuální informace o zlevněném zboží a nejrůznějších akcích.
  • Firma Blip Systems vytvořila stánek s Bluetooth zónou na letošním mobilním kongresu 3GSM v Barceloně. Uvnitř stánku mohli návštěvníci sledovat video nebo si vyzkoušet poslech hudebních klipů ve sluchátkách handsfree sady přímo ze svých mobilních telefonů.
  • Televizní stanice Cartoon Network vysílající animované pořady pro děti rozesílala prostřednictvím Bluetooth modulů v Itálii na okolní mobilní telefony obrázky, melodie a hry s tématikou oblíbených dětských seriálů.

                                            Zdroj: Phomedia.com


Reklama ukrytá v grafickém kódu

Jedním z dalších způsobů, jak lze interaktivně komunikovat s uživateli mobilních telefonů, jsou speciální grafické kódy, které lze umístit prakticky kamkoliv – do časopisu, novin, na obal čokolády či například láhev pomerančového džusu. Jakmile uživatel takový kód vyfotografuje, jeho mobilní telefon dekóduje zašifrovanou informaci a automaticky otevře příslušný text, obrázek či cokoliv jiného. „Největší potenciál této technologie spatřuji v propojení tiskových médií a reklamy s online světem. Po dešifrování kódu speciální aplikací je možné zobrazení wapové stránky, otevření obrázku či animace, přehrání melodie nebo například vyvolání telefonního čísla. Nabízí se zkrátka obrovské množství variant interaktivních výstupů, kterých média mohou dosáhnout pomocí jediného kliku,“ charakterizuje službu Kořínek.

Jestliže by tak byla u klasického novinového článku například anketa, uživatelé by jednoduše vyfotili grafický kód pod ní a následně by mohli pomocí speciálního formuláře vyjádřit svůj názor nebo hlasovat. Největší překážkou v rozšíření těchto speciálních grafických kódu je fakt, že pro jejich dešifrování je zapotřebí specifická mobilní aplikace. Uplatnění tedy naleznou především v době, kdy bude tato čtečka uživatelům distribuována snadným a rychlým způsobem.

Odkud přišla reklama do mobilu?

Za první náznak mobilního marketingu by se dala považovat služba, kterou mobilní operátor O2 (tehdy ještě pod názvem Eurotel) začal provozovat na bázi CB zpráv (pomineme-li reklamu prostřednictvím klasických textových zpráv či wapu). Jedná se o systém, kdy vám jsou v případě vašeho zájmu doručovány takzvané informace buňky. Každá BTS stanice (vysílač mobilního operátora) totiž dokáže vedle svých základních účelů, tedy šíření signálu operátora, rozesílat na displeje telefonů doplňkové informace.

V současnosti se služba projevuje tím způsobem, že když jste například napojeni na základnovou stanici na pražském Smíchově, na displeji vašeho telefonu se zobrazí krátká zpráva „Praha 5 – Smíchov“. V tomto konkrétním příkladě se samozřejmě nejedná o inzerci, ale jakousi informativní zprávu. V některých obchodních centrech je však tohoto principu využíváno i k účelům reklamy. Jdete-li tak například kolem rychlého občerstvení, mobilní telefon vás na displeji informuje třeba na dvojnásobnou porci hranolků za akční cenu.

Necháte se ovlivnit?

Ve světě je mobilní telefon běžným prostředkem k inzerci produktů. Podle statistik, které každoročně zveřejňují marketingové společnosti, je mobil jedním z nejúčinnějších prostředků k šíření reklamy. Je tedy velice pravděpodobné, že se PR firmy a reklamní společnosti budou snažit přijít s novými a novými způsoby, pomocí kterých by bylo možné rozesílat mobilní reklamu. Jak bude nová forma marketingu v budoucnu působit na Čechy, kteří mají ve světě nálepku jakýchsi „mobilních maniaků“, si ale budeme muset nějakou dobu počkat.

  • Nejčtenější

Neomezená data dává O2 ještě levněji než dříve. S odměnou jsou za hubičku

15. dubna 2024  7:02

Základní datově neomezený tarif za cenu nižší, než standardně stojí tarif s 12 GB dat? U O2 na...

Doma si natáhnete neviditelné kabely k internetu. Huawei ukázal inovace

17. dubna 2024

Huawei na každoroční roadshow ukázal v Praze své inovace pro letošní rok. Vedle průmyslových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K mobilu teď dostanete televizi zdarma a levnější jsou také iPhony

16. dubna 2024,  aktualizováno  10:12

Výrobci mobilních telefonů se už zase začínají předhánět ve výhodných nabídkách. Přímé slevy jsou...

Čínský smartphonový standard dorazil do Česka. Není co vytknout, ani cenu

17. dubna 2024  7:02

Motorola představila hned tři modely z top řady Edge. První se začne prodávat model Edge 50 Pro,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Mají dost kompromisů, sem tam něco navíc. Nejlevnější mobily známých značek

19. dubna 2024

Výrobci telefonů mají zpravidla řešení i pro ty zákazníky, kteří potřebují co možná nejlevnější...

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Tento podnik budou milovníci vína zbožňovat. Musí se ovšem vzdát mobilu

18. dubna 2024  12:33

Se zajímavým způsobem, jak strávníky přimět ke vzájemné komunikaci, přišel majitel restaurace v...

Ultra smartphone i odlehčená novinka. Motorola zahustila nabídku

18. dubna 2024

Společně s modelem Pro se na český trh chystají ještě další dvě novinky od Motoroly. Jednou je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...