Bylo jen otázkou času, kdy se i mobilní telefon stane dalším prostředkem, kterým se reklama dostává ke koncovým zákazníkům.
Toto zařízení má drtivá většina obyvatel naší země dennodenně při sobě a stává se díky němu tím, o čem sní snad každý inzerent – cílovou skupinou, která je neustále na příjmu.
Norská mobilní TV jen s reklamou, která vás zajímá
Opravdový mobilní marketing však ten pravý „boom“ teprve čeká. Jako vzor toho, jak mobilní reklama bude možná jednou v budoucnu fungovat i u nás, si můžeme uvést Norsko. Tamní mobilní operátoři totiž poskytují streamovaný přenos některých televizních kanálů. To samozřejmě funguje v mnohých dalších evropských státech, ale skandinávské firmy drží primát ojedinělých mobilních reklam. Nejenže se objevují před většinou pořadů, ale mají za cíl uživatele upoutat a v žádném případě je otravnými slogany neodradit.
A jakým způsobem toho bylo docíleno? Jakmile se v Norsku registrujete do systému diváků 3G televizního přenosu, je vám nabídnut k vyplnění dotazník o vašem bydlišti, povolání a zájmech. Tento dotazník je následně uložen do databáze a díváte-li se na televizi v mobilním telefonu, operátor vám bude pouštět pouze ty reklamy, které by vás mohly skutečně zaujmout. Především díky personalizovanému systému inzerce ve vysílání se u Norů stala televize v mobilu jednou z nejoblíbenějších služeb.
Mobilní marketing ve statistikách | |
|
Jaká bude mobilní reklama v tuzemsku
Zcela funkční systém mobilního televizního vysílání, natož pak inzerce v něm, je u nás stále ještě poměrně vzdálenou budoucností. Reklama si proto cestu do mobilů musí alespoň prozatím hledat jinými způsoby. Jedním z moderních nástrojů marketingové komunikace, která již byla v několika případech testovaná i v České republice, je takzvaný Bluecasting. Na místech, kde denně projde větší množství lidí, se instalují Bluetooth moduly, které v okruhu několika metrů automaticky rozesílají určitou zprávu, obrázek, či dokonce mobilní hru. Jde-li tak uživatel, který vlastní mobilní telefon se zapnutou technologií Bluetooth, okolo takového místa, je mu nabídnuta například hudební skladba či jiný prvek mobilního obsahu.
„V České republice již byly realizovány dvě větší bluecastingové kampaně,“ uvádí Lukáš Kořínek, ředitel firmy Phomedia, a dodává: „První byla spuštěna minulý rok při rebrandingu mobilního operátora Eurotel na O2, v rámci které byly v Praze instalovány čtyři Bluetooth moduly. V současnosti pak například probíhá kampaň firmy Coca-Cola, v rámci které je v českých metropolích umístěno téměř šedesát Bluetooth modulů odesílajících hry na telefon. Jedná se tak zatím o největší bluecastingovou kampaň v České republice.“
Dosáhněte vysokého skóre a vyhrajte dovolenou!
Úskalí Bluecastingu spočívá především v nákladné instalaci Bluetooth zařízení v českých městech. Společnosti však mají o nový způsob inzerce zájem, a tak nejspíše v budoucnu budeme na ulicích „bombardováni“ bezdrátovými reklamami stále více. V souvislosti s technologií Bluetooth se však nabízí i další způsoby reklamy. Uvedeme příklad: Cestovní kancelář vyhlásí soutěž o deset „dovolených vašich snů“ a po českých metropolích rozmístí několik Bluetooth modulů, přičemž každý bude na mobilní telefon odesílat jednu a tu samou mobilní hru. Deset prvních uživatelů, kteří dokáží dosáhnout maximálního skóre, se následně stanou vítězi a budou si moci začít balit kufry. Je samozřejmostí, že hra by v tomto případě obsahovala dostatečně velké logo společnosti, díky čemuž by při rozmístění Bluetooth modulů na frekventovaných místech povědomost o značce vzrostla rychlým tempem.
Jak láká mobilní reklama ve světě? |
Zdroj: Phomedia.com |
Reklama ukrytá v grafickém kódu
Jedním z dalších způsobů, jak lze interaktivně komunikovat s uživateli mobilních telefonů, jsou speciální grafické kódy, které lze umístit prakticky kamkoliv – do časopisu, novin, na obal čokolády či například láhev pomerančového džusu. Jakmile uživatel takový kód vyfotografuje, jeho mobilní telefon dekóduje zašifrovanou informaci a automaticky otevře příslušný text, obrázek či cokoliv jiného. „Největší potenciál této technologie spatřuji v propojení tiskových médií a reklamy s online světem. Po dešifrování kódu speciální aplikací je možné zobrazení wapové stránky, otevření obrázku či animace, přehrání melodie nebo například vyvolání telefonního čísla. Nabízí se zkrátka obrovské množství variant interaktivních výstupů, kterých média mohou dosáhnout pomocí jediného kliku,“ charakterizuje službu Kořínek.
Jestliže by tak byla u klasického novinového článku například anketa, uživatelé by jednoduše vyfotili grafický kód pod ní a následně by mohli pomocí speciálního formuláře vyjádřit svůj názor nebo hlasovat. Největší překážkou v rozšíření těchto speciálních grafických kódu je fakt, že pro jejich dešifrování je zapotřebí specifická mobilní aplikace. Uplatnění tedy naleznou především v době, kdy bude tato čtečka uživatelům distribuována snadným a rychlým způsobem.
Odkud přišla reklama do mobilu?
Za první náznak mobilního marketingu by se dala považovat služba, kterou mobilní operátor O2 (tehdy ještě pod názvem Eurotel) začal provozovat na bázi CB zpráv (pomineme-li reklamu prostřednictvím klasických textových zpráv či wapu). Jedná se o systém, kdy vám jsou v případě vašeho zájmu doručovány takzvané informace buňky. Každá BTS stanice (vysílač mobilního operátora) totiž dokáže vedle svých základních účelů, tedy šíření signálu operátora, rozesílat na displeje telefonů doplňkové informace.
V současnosti se služba projevuje tím způsobem, že když jste například napojeni na základnovou stanici na pražském Smíchově, na displeji vašeho telefonu se zobrazí krátká zpráva „Praha 5 – Smíchov“. V tomto konkrétním příkladě se samozřejmě nejedná o inzerci, ale jakousi informativní zprávu. V některých obchodních centrech je však tohoto principu využíváno i k účelům reklamy. Jdete-li tak například kolem rychlého občerstvení, mobilní telefon vás na displeji informuje třeba na dvojnásobnou porci hranolků za akční cenu.
Necháte se ovlivnit?
Ve světě je mobilní telefon běžným prostředkem k inzerci produktů. Podle statistik, které každoročně zveřejňují marketingové společnosti, je mobil jedním z nejúčinnějších prostředků k šíření reklamy. Je tedy velice pravděpodobné, že se PR firmy a reklamní společnosti budou snažit přijít s novými a novými způsoby, pomocí kterých by bylo možné rozesílat mobilní reklamu. Jak bude nová forma marketingu v budoucnu působit na Čechy, kteří mají ve světě nálepku jakýchsi „mobilních maniaků“, si ale budeme muset nějakou dobu počkat.