Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklama agresivně vnucuje falešný antivir. Nenechte se nachytat

  13:32aktualizováno  13:32
Vyskočila i na mne, ani nevím jak. A to jsem na pornostránky, jak reklama tvrdí, z telefonu jistojistě nepřistupoval. Výhrůžka, motivační odpočet do zkázy telefonu a nabídka falešného řešení. Nejdůležitější je zachovat chladnou hlavu a na nic neklikat.

Agresivní reklama nabízí falešný antivir. Nic nepotvrzujte. | foto: screenshot Technet.cz

Agresivní reklama na falešný antivir funguje jen na mobilních verzích stránek a podle všeho je aktivní jen na telefonech s operačním systémem Android. Jelikož se šíří reklamním systémem Google (respektive DoubleClick), překvapovala čtenáře mnoha zpravodajských stránek, včetně webu iDNES.cz.

„Samotnou podvodnou kreativu jsme analyzovali. Pokaždé cílí na jiné kategorie a není možné ji zablokovat na úrovni systematických pravidel. Nyní jsme podnikli velmi razantní krok, kdy jsme výrazně omezili vstup reklamy z externích systémů do doby, než se situace vyřeší,“ vysvětluje Jan Malý, projektový manažer iDNES.cz. „Jedním z konkrétních kroků, které jsme provedli, je blokování na úrovni URL adres inzerentů, kde se jako nejproblematičtější jeví adresy z domény deepmind.click a dicemob.mobi. Dalším krokem je například omezení pravidel pro reklamu na úrovni jejího cílení. Podle všeho za reklamou stojí společnost Zamaco.com, která zpracovává mobilní platby,“ upřesňuje Malý.

Na vyjádření společnosti Google čekáme.

Jak se bránit?

Po kliknutí například na titulek článku, kde má být reklama zobrazena, na uživatele vyskočí jenom reklama a zcela překryje jiný obsah. Po zrušení pop-up okna s varováním pak vidíte odpočet, který jasně vymezuje čas, po jehož uplynutí prý bude váš telefon bez dat, fotografií a kontaktů.

Vlevo vidíte, jak na vás reklama „vyskočí“, na pravém obrázku pak odpočet, který vás motivuje k rychlému rozhodnutí.

Vlevo vidíte, jak na vás reklama „vyskočí“, na pravém obrázku pak odpočet, který vás motivuje k rychlému rozhodnutí.

Právě časová tíseň je důležitou součástí podvodné reklamy, uživatel nemá mít čas o své volbě přemýšlet. Po odkliknutí pop-up okna existuje jen jedna správná reakce. Zavřít okno prohlížeče, případně zavřít (nikoli shodit na pozadí, ale opravdu zavřít v přehledu spuštěných aplikací) celý prohlížeč.

V opačném případě se zobrazí nabídka smyšleného antivirového programu (v levém okně), který vás má za 99 Kč/týden ochránit. A pokud máte nainstalovaný opravdový anitivirový systém, vyskočí s varovnou hláškou (v pravém okně).

Důležité je nezadat žádné své informace a nic nepotvrzovat. Na pravé straně vidíte reakci skutečného antivirového systému, který má autor článku instalován.

Důležité je nezadat žádné své informace a nic nepotvrzovat. Na pravé straně vidíte reakci skutečného antivirového systému, který má autor článku instalován.

I zde platí, nic nevyplňovat, nic nepotvrzovat, okamžitě utéct. Po restartu prohlížeče jsme nechali telefon zkontrolovat antivirovým programem a nákaza nalezena nebyla. Virus by se do telefonu dostal, teprve pokud bychom jej sami nainstalovali.

Aplikace instalujte jen z aplikačního obchodu

Důležité je pamatovat si základní pravidla:

  • Do chytrého telefonu se aplikace instalují jen a pouze z aplikačního obchodu operačního systému. Jakýkoli jiný postup je buď nefunkční, nebo pro laika nebezpečný.
  • Vir si do telefonu musíte sami nainstalovat. Například pomocí falešné aplikace. Jen tak ze stránky nebo z e-mailu se při správném nastavení do telefonu nedostane.
  • Telefon sám o sobě před infikovanou stránkou nevaruje, k tomuto účelu slouží antivirové programy. Ty vás zase nebudou varovat gramaticky chybnou strojově překládanou češtinou - to je jeden z indikátorů falešných hlášení.
  • Virus se vám zpravidla sám neohlásí (vyjma „ransomware“, který požádá o zaplacení výkupného, jinak podnikne pro uživatele nepříjemné kroky), naopak, virus je nenápadný a snaží se před uživatelem skrývat. Slouží pak k získávání informací od uživatele, případně například ke „klikání na reklamu“ zadavatele.

Instrukce, které vám podvodná stránka či reklama nabízí, nikdy nevedou k vyřešení problému, ale naopak k instalaci nákazy, či alespoň vymámení osobních dat. Ignorujte je, nenechte se nachytat.





Nejčtenější

Ve 20:19 má YouTube stále potíže s dostupností.
Nejede vám Youtube? Chyba není na vašem zařízení

Od 19:42 se YouTube potýká s problémy s dostupností v Evropě, zejména Německu. Výpadky ale hlásí i uživatelé z ČR.  celý článek

Majitelé černých iPhonů 7 trápí olupování laku.
Černé iPhony 7 jsou asi prokleté. Lesklé se škrábou, matné olupují

Zatímco iPhony 6 sužovala řada patálií a především kauza bendgate výrobce potrápila opravdu vydatně, iPhony 7 nevykazují nějaké časté problémy. Zcela...  celý článek

Velký displej, menší tělo a voděodolnost. Takto láká LG na chystaný topmodel G6
Tajemství uniklých novinek: výrobcům to hraje do karet

Už je téměř pravidlem, že každý očekávaný smartphone unikne na internet ještě před oficiální premiérou. Výrobci si na to už zvykli a někteří to ani neřeší,...  celý článek

Zpracování všech kousků je opravdu výborné, nejluxusnějším dojmem působí...
Levné, ale dobré. Mobily kolem pěti tisíc, co stojí za pozornost

Jsou na trhu povětšinou už delší dobu, ale z dobrého důvodu. Tyhle telefony jsou oblíbené proto, že obstojí jak svojí výbavou, tak příznivou cenovkou.  celý článek

Hitlerův telefon (17. února 2017).
Hitlerův telefon se v aukci prodal za 6 milionů korun

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243 000 dolarů (přibližně 6,2 milionu korun). Oznámil to aukční dům...  celý článek

Chybí vám kamarádka?
Chybí vám kamarádka?

Nové kamarádky v okolí najdete na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.