Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bláznovství za volantem. Píší zprávy a auta kličkují ze strany na stranu

  0:18aktualizováno  0:18
Potkáte je na silnici každý den, auta se motají, nejedou plynule, nedávají blinkr. Ne, nejsou to opilci za volantem, jen si řidiči nutně potřebovali vyřídit něco na smartphonu.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Řidič nesmí za jízdy držet mobil (telefonní přístroj) či jiné hovorové či záznamové zařízení. Jinak mu hrozí dva body a pokuta na místě do 1 000 korun. Toto nařízení přišlo záhy po boomu mobilů v druhé polovině devadesátých let minulého století. A ano, telefonovat za jízdy se nesmí ve většině rozvinutých zemí celého světa.

Což ale není dnes až tak zásadní problém. Tam, kde je to povoleno, lze volat pomocí handsfree, což je i situace v České republice. Handsfree dostaneme dnes k novému mobilu v podobě sluchátek s mikrofonem skoro ve všech případech. Za pár stokorun pak lze pořídit Bluetooth HF sadu.

Blázni si za volantem fotí selfie

Věnujte pozornost dění na silnici, ne vašemu smartphone

Nebo si lze koupit pevnou či přenosnou sadu do auta za několik stokorun až několik tisíc podle vlastností. Nová auta pak v mnoha případech mají už integrovanou HF do audiosystému. Stačí jednou spárovat mobily a pak to funguje naprosto výborně, často včetně ovládání přes displej audisystému nebo přes tlačítka na volantu.

Jenže volání není dnes tím největším problémem s mobilem za volantem. Samozřejmě volání rozptyluje a i hovor přes HF může výrazně snížit pozornost řidiče k situaci na silnici. Ale bez ohledu na zákaz a pokuty, při volání řidič alespoň kouká před sebe. I když drží telefon v ruce.

Psaní zpráv, ať už to jsou SMS, e-maily nebo nějaký messenger, či dokonce reagování na posty na Facebooku či cokoliv jiného na displeji smartphonu, zcela odvádí pohled řidiče od situace na silnici. A je jedno, jestli drží mobil na volantu nebo ho má v ruce pod volantem, aby nebyl „vidět“, respektive ho má v držáku. Dobrým příkladem je havárie řidičky v USA, která si v aplikaci Snapchat při řízení kontrolovala rychlost (více zde).

V každém případě řidič pořádně nevidí, a proto kličkuje, nejede plynule, nedává znamení o změně směru jízdy a tak dále. Prostě je to extrémně nebezpečné, ač si jistě mnoho řidičů bude myslet, že právě on to zvládne. Navíc často jede zbytečně pomalu a omezuje provoz.

Textovky prostě za volant nepatří. A je jedno, jestli na displeji mobilu nebo na displeji audio systému, jak to dnes mnohá auta umožňují. Paradoxně u starých tlačítkových mobilů šlo psát poslepu, na smartphonech a dotykových displejích aut je to v podstatě nemožné.

Jedno řešení přesto existuje, zkuste si diktování textu. Budete překvapeni, ale funguje to překvapivě dobře i v češtině. Přesto je v každém případě lepší při řízení prostě nechat psaní psaním a věnovat se volantu.

Používáte při řízení mobil?

celkem hlasů: 2854

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 21. června 2016. Anketa je uzavřena.

Nepoužívám 1337
S mobilem za volantem dělám všechno 704
Jen telefonuji 479
Jen řeším navigaci 301
Jen odpovídám na zprávy 33
Autor:




Nejčtenější

HTC U11
Mačkací telefon znamená návrat na vrchol. Test HTC U11

Firma HTC, kdysi průkopník na poli smartphonů, nezažívá zrovna skvělé časy. Někdy jsou totiž její telefony vcelku po právu přehlíženy. Ale přehlédnout nové HTC...  celý článek

Ikonický, jednoduchý design má podle některých informací doznat radikální...
Google mění svou ikonickou domovskou stránku. Ale jen na mobilu

Mobilní aplikace vyhledávání Googlu obsahují takzvaný „feed“ - návrhy článků, videí či zpráv, které si Google myslí, že jsou pro vás relevantní. Služba teď...  celý článek

LG Q8
Další skvěle vybavená zmenšenina má dvojitý displej a dva foťáky

LG překvapilo modelem Q6, který nabízí v poměrně kompaktním těle slušnou výbavu. Jen o pár dnů později pak jihokorejský výrobce představil model Q8. Ten tak...  celý článek

iPhone 7
Dvě třetiny všech vyrobených iPhonů jsou stále v provozu

Do konce letošního března Apple za skoro 10 let vyrobil 1,163 miliardy iPhonů. Podle analytické společnosti Newzoo jich bylo v letošním dubnu stále v provozu...  celý článek

LeEco Le 2
Nejlepší poměr ceny a výkonu? Jen naoko. Rychlý test LeEco Le 2

Model LeEco Le 2 se snaží zaujmout nízkou cenou, ale zároveň se tváří jako hodně dobře vybavený smartphone. Zde ovšem najdete hlavně dobrý příklad toho, že...  celý článek

Další z rubriky

Chatovací aplikace Line
Ignoroval její textovky, tak požádala o rozvod. Soud dal ženě za pravdu

Ženě z Tchaj-wanu vyhověl soud s žádostí o rozvod, když jako důkaz nefungujícího manželství předložila snímky z chatovací aplikace Line. Její manžel si textové...  celý článek

Windows Phone mají nicotné jedno procento trhu. Blíží se konec kdysi primární...
Windows Phone jsou definitivně mrtvá, Microsoft končí s jejich podporou

Microsoft zatloukl poslední hřebíček do rakve operačního systému Windows Phone 8.1. Oznámil, že končí s jeho podporou. Zbývají tak už jen Windows 10 Mobile, se...  celý článek

Smartphone od KFC
Dvoje křidýlka a smartphone k tomu. KFC prodává vlastní smartphone

V Číně došlo k neobvyklému spojení dvou zcela rozdílných značek. Huawei totiž společně s fastfoodovou restaurací KFC připravil ke třicetiletému výročí působení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.