Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bláznovství za volantem. Píší zprávy a auta kličkují ze strany na stranu

  0:18aktualizováno  0:18
Potkáte je na silnici každý den, auta se motají, nejedou plynule, nedávají blinkr. Ne, nejsou to opilci za volantem, jen si řidiči nutně potřebovali vyřídit něco na smartphonu.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Řidič nesmí za jízdy držet mobil (telefonní přístroj) či jiné hovorové či záznamové zařízení. Jinak mu hrozí dva body a pokuta na místě do 1 000 korun. Toto nařízení přišlo záhy po boomu mobilů v druhé polovině devadesátých let minulého století. A ano, telefonovat za jízdy se nesmí ve většině rozvinutých zemí celého světa.

Což ale není dnes až tak zásadní problém. Tam, kde je to povoleno, lze volat pomocí handsfree, což je i situace v České republice. Handsfree dostaneme dnes k novému mobilu v podobě sluchátek s mikrofonem skoro ve všech případech. Za pár stokorun pak lze pořídit Bluetooth HF sadu.

Blázni si za volantem fotí selfie

Věnujte pozornost dění na silnici, ne vašemu smartphone

Nebo si lze koupit pevnou či přenosnou sadu do auta za několik stokorun až několik tisíc podle vlastností. Nová auta pak v mnoha případech mají už integrovanou HF do audiosystému. Stačí jednou spárovat mobily a pak to funguje naprosto výborně, často včetně ovládání přes displej audisystému nebo přes tlačítka na volantu.

Jenže volání není dnes tím největším problémem s mobilem za volantem. Samozřejmě volání rozptyluje a i hovor přes HF může výrazně snížit pozornost řidiče k situaci na silnici. Ale bez ohledu na zákaz a pokuty, při volání řidič alespoň kouká před sebe. I když drží telefon v ruce.

Psaní zpráv, ať už to jsou SMS, e-maily nebo nějaký messenger, či dokonce reagování na posty na Facebooku či cokoliv jiného na displeji smartphonu, zcela odvádí pohled řidiče od situace na silnici. A je jedno, jestli drží mobil na volantu nebo ho má v ruce pod volantem, aby nebyl „vidět“, respektive ho má v držáku. Dobrým příkladem je havárie řidičky v USA, která si v aplikaci Snapchat při řízení kontrolovala rychlost (více zde).

V každém případě řidič pořádně nevidí, a proto kličkuje, nejede plynule, nedává znamení o změně směru jízdy a tak dále. Prostě je to extrémně nebezpečné, ač si jistě mnoho řidičů bude myslet, že právě on to zvládne. Navíc často jede zbytečně pomalu a omezuje provoz.

Textovky prostě za volant nepatří. A je jedno, jestli na displeji mobilu nebo na displeji audio systému, jak to dnes mnohá auta umožňují. Paradoxně u starých tlačítkových mobilů šlo psát poslepu, na smartphonech a dotykových displejích aut je to v podstatě nemožné.

Jedno řešení přesto existuje, zkuste si diktování textu. Budete překvapeni, ale funguje to překvapivě dobře i v češtině. Přesto je v každém případě lepší při řízení prostě nechat psaní psaním a věnovat se volantu.

Používáte při řízení mobil?

celkem hlasů: 2854

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 21. června 2016. Anketa je uzavřena.

Nepoužívám 1337
S mobilem za volantem dělám všechno 704
Jen telefonuji 479
Jen řeším navigaci 301
Jen odpovídám na zprávy 33
Autor:


Témata: Selfie


Nejčtenější

Prototyp Nokie 9 opatřený nevzhledným maskovacím krytem potvrdil duální...
Maskovaný prototyp Nokie 9 potvrzuje výbornou výbavu

Příznivci oživené Nokie vyhlížejí především její letošní vrchol nabídky, tedy model označený číslovkou 9. Server FrAndroid.com publikoval nové snímky z...  celý článek

Visačky u modelů Sony Xperia XA1 a XA1 Ultra
Sony dává smartphonům visačky jako u oblečení

Výrobce Sony se u svých modelů rozhodl pro neobvyklé designové řešení, jak ukrýt povinnou značku CE na těle telefonu. Umístil ji na plastovou visačku, která se...  celý článek

Kopie nové Nokie 3310
Omrkli jsme falešnou Nokii 3310. Málem v Česku předběhla tu pravou

Na akci jednoho distributora mobilních telefonů jsme si mohli prohlédnout kopii novodobé Nokie 3310. Ta na zahraničních trzích předběhla originál a začala se...  celý článek

Ilustrační fotografie
T-Mobile vylepšil nový tarif. Na trhu najdete lepší ceny než u operátorů

T-Mobile nabízí do konce června svůj nový základní tarif Mobil S s vylepšením. Ale jak je na českém trhu obvyklé, má to háček. Navíc jsme si ověřili, že přes...  celý článek

Android Go příští rok zamíří do nejlevnějších smartphonů se systémem od Googlu
Google vymyslel dietní Android. Bude pohánět ty nejslabší smartphony

Google na konferenci I/O kromě velké aktualizace Androidu představil i jeho odlehčenou verzi s přídomkem Go. Systém bude určen pro ty nejslabší smartphony pro...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.