Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bláznovství za volantem. Píší zprávy a auta kličkují ze strany na stranu

  0:18aktualizováno  0:18
Potkáte je na silnici každý den, auta se motají, nejedou plynule, nedávají blinkr. Ne, nejsou to opilci za volantem, jen si řidiči nutně potřebovali vyřídit něco na smartphonu.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Řidič nesmí za jízdy držet mobil (telefonní přístroj) či jiné hovorové či záznamové zařízení. Jinak mu hrozí dva body a pokuta na místě do 1 000 korun. Toto nařízení přišlo záhy po boomu mobilů v druhé polovině devadesátých let minulého století. A ano, telefonovat za jízdy se nesmí ve většině rozvinutých zemí celého světa.

Což ale není dnes až tak zásadní problém. Tam, kde je to povoleno, lze volat pomocí handsfree, což je i situace v České republice. Handsfree dostaneme dnes k novému mobilu v podobě sluchátek s mikrofonem skoro ve všech případech. Za pár stokorun pak lze pořídit Bluetooth HF sadu.

Blázni si za volantem fotí selfie

Věnujte pozornost dění na silnici, ne vašemu smartphone

Nebo si lze koupit pevnou či přenosnou sadu do auta za několik stokorun až několik tisíc podle vlastností. Nová auta pak v mnoha případech mají už integrovanou HF do audiosystému. Stačí jednou spárovat mobily a pak to funguje naprosto výborně, často včetně ovládání přes displej audisystému nebo přes tlačítka na volantu.

Jenže volání není dnes tím největším problémem s mobilem za volantem. Samozřejmě volání rozptyluje a i hovor přes HF může výrazně snížit pozornost řidiče k situaci na silnici. Ale bez ohledu na zákaz a pokuty, při volání řidič alespoň kouká před sebe. I když drží telefon v ruce.

Psaní zpráv, ať už to jsou SMS, e-maily nebo nějaký messenger, či dokonce reagování na posty na Facebooku či cokoliv jiného na displeji smartphonu, zcela odvádí pohled řidiče od situace na silnici. A je jedno, jestli drží mobil na volantu nebo ho má v ruce pod volantem, aby nebyl „vidět“, respektive ho má v držáku. Dobrým příkladem je havárie řidičky v USA, která si v aplikaci Snapchat při řízení kontrolovala rychlost (více zde).

V každém případě řidič pořádně nevidí, a proto kličkuje, nejede plynule, nedává znamení o změně směru jízdy a tak dále. Prostě je to extrémně nebezpečné, ač si jistě mnoho řidičů bude myslet, že právě on to zvládne. Navíc často jede zbytečně pomalu a omezuje provoz.

Textovky prostě za volant nepatří. A je jedno, jestli na displeji mobilu nebo na displeji audio systému, jak to dnes mnohá auta umožňují. Paradoxně u starých tlačítkových mobilů šlo psát poslepu, na smartphonech a dotykových displejích aut je to v podstatě nemožné.

Jedno řešení přesto existuje, zkuste si diktování textu. Budete překvapeni, ale funguje to překvapivě dobře i v češtině. Přesto je v každém případě lepší při řízení prostě nechat psaní psaním a věnovat se volantu.

Používáte při řízení mobil?

celkem hlasů: 2854

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 21. června 2016. Anketa je uzavřena.

Nepoužívám 1337
S mobilem za volantem dělám všechno 704
Jen telefonuji 479
Jen řeším navigaci 301
Jen odpovídám na zprávy 33
Autor:




Nejčtenější

Soyes 6S
Nejmenší „iPhony“ na světě můžete mít za 1 300 korun

Kopie iPhonů nejsou žádnou novinkou, v čínských e-shopech jich najdeme desítky více či méně povedených. Mezi ty minimálně zajímavé patří mini smartphony Soyes....  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Motorola Moto X4
Toto je chystaná Moto X. Kdysi to bývala prémiovka

Řada Moto X bývala nejvyšší modelovou linií Motoroly, ale už loni tuto roli převzala kolekce Z. Nyní „xková“ řada hlásí návrat, ale model X4 nemíří na vrchol....  celý článek

Další z rubriky

Dwayne Johnson hraje v reklamě na mobil
Známý herec se ve videu od Applu fotí iPhonem ve vesmíru

Hollywoodská hvězda Dwayne „The Rock“ Johnson se objevila v poslední reklamě na smartphone od Applu. V ní s pomocí hlasové asistentky Siri zvládne třeba...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.