Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


První test nejlevnější „škodovácké“ navigace: pomalá, ale vyplatí se

Exkluzivně aktualizováno 
Před koupí pevně zabudované navigace odradí většinou vysoká cena. Mladoboleslavská automobilka ale přichází s novým navigačním zařízením Amundsen, které stojí stejně jako přenosné modely. A nutno podotknout, že novinka se povedla. Přinášíme vám jako první její test.

Navigace Škoda Amundsen

Přibližně před rokem jsme v redakci podlehli kouzlu zabudované navigace Škoda Columbus. I dnes jde o jeden z nejlepších navigačních přístrojů montovaných do osobních automobilů. To, co vás ale může odradit před jeho koupí, je cena. Ta se totiž pohybuje od 50 do 70 tisíc korun. - čtěte Navigaci snů jsme našli a otestovali v octavii a sportovním passatu

Mnoho zákazníků tak s radostí uvítá druhou navigaci v nabídce Škoda Auto s názvem Amundsen. My jsme ji měli možnost prověřit v minulých dnech v modelu Octavia Combi, montuje se ale i do superbů a samozřejmě do klasické octavie.

Navigace Škoda AmundsenNavigace Škoda Amundsen

Hlavním lákadlem je cena, která je oproti současné konkurenci na automobilovém trhu takřka neuvěřitelná. Například při koupi octavie ve výbavě Elegance za ni totiž připlácíte jen dvanáct tisíc korun, zatímco navigace Columbus vás v takovém případě vyjde na necelých padesát pět tisíc.

Nechybí dva displeje

Hlavní částí navigačního systému Amundsen je samozřejmě širokoúhlý barevný displej. Ten je stejně jako v případě vyššího modelu Columbus dotykový a své místo si našel na středovém panelu nad ovládáním klimatizace. Jeho úhlopříčka pět palců je sice menší, díky přítomnosti druhého zobrazovacího panelu na přístrojové desce ale zcela dostatečná.

Navigace Škoda AmundsenNavigace Škoda Amundsen

Druhý displej mezi otáčkoměrem a tachometrem je sice pouze monochromatický, i tak jde ale o výborného pomocníka, který vás nenutí odvádět vaši pozornost na středový panel. Jasné a přehledné ikony jsou totiž ve většině případů pro navigaci zcela dostačující. Kolem hlavního displeje je pak rozmístěno celkem šest ovládacích tlačítek, další ovládací prvky pak najdeme také pod ním. To je velmi praktické, při jízdě je totiž vždy snazší nahmatat skutečné tlačítko, než být jen odkázán na dotykový displej.

Navigace Škoda AmundsenNavigace Škoda Amundsen

Rozdíl je v rychlosti

Na první pohled jsme tak mezi ovládáním dražšího modelu navigace Columbus a levnějším Amundsenem neviděli rozdíl. Jakmile jsme se ovšem poprvé dotkli dotykového displeje, bylo nám jasné, že se cenový rozdíl projevil právě zde. Nejde ani tak o velikost nebo kvalitu displeje, nižší cena je znát především v rychlosti celého systému. Procházení jednotlivých úrovní menu nebo zadávání textu přes dotykový displej totiž zabere výrazně více času a celkově všechny reakce jsou pomalejší. Může za to zřejmě pomalejší procesor.

Navigace Škoda AmundsenNavigace Škoda Amundsen
Navigace Škoda AmundsenNavigace Škoda Amundsen

Oproti modelu Columbus nenabídne navigace Amundsen pevný disk, kam by bylo možné uložit navigační data. I tak je ale možné při navigaci poslouchat oblíbenou hudbu z CD a slot není obsazen navigačním diskem. Zařízení je totiž vybaveno slotem pro paměťové karty SD/MMC, na které jen stačí potřebná data z disku CD přehrát.

Navigace na výbornou

Samotné navigační funkce jsou o něco méně podrobné než u dražšího modelu Columbus, pro většinu situací je však tato levnější verze navigačního systému dostačující. Vyhledávání cíle je možné nejen na přesnou adresu, kterou charakterizuje kromě města a ulice také číslo domu nebo křižovatka, ale také na jeden z cílů uložených v paměti. Přímo v základním menu pak nechybí možnost nechat si zobrazit nejbližší čerpací stanice a parkoviště a nechat se na ně rovnou navigovat. Samozřejmostí jsou i body zájmu, které jsou v této navigaci označeny jako zvláštní cíle.

Navigace Škoda AmundsenNavigace Škoda Amundsen
Navigace Škoda AmundsenNavigace Škoda Amundsen

Po nalezení cíle následuje výpočet trasy. Ten je o něco pomalejší, do půl minuty ale byla navigace hotová vždy. Sebemenší problémy jsme pak neměli ani s nalezením satelitů. Výhodou pevně zabudovaných navigací je i napojení na další systémy ve voze. I když jedete v tunelu a nemáte příjem signálu GPS, navigace dokáže dle rychlosti automobilu velmi dobře určit vaši aktuální polohu.

Hlasová navigace vyšších tříd

Jednou z hlavních zbraní této navigace jsou kromě ceny také velmi povedené hlasové povely. Nejenže navigace umí jako jedna z mála pevně zabudovaných česky, ale také jednotlivé povely, slovosled a hlas jsou na velmi vysoké úrovni. Navigace nehlásí jen strohé povely, ale velmi často seskupuje příkazy do krátkých vět, součástí příkazu bývá i slůvko prosím. Samozřejmě nechybí ani podrobné hlasové informace, například o čísle silnice, na kterou máte sjet.

Navigace Škoda AmundsenNavigace Škoda Amundsen
Navigace Škoda AmundsenNavigace Škoda Amundsen

Navigace má také velmi propracovaný systém příjmu aktuálních dopravních informací. Těm je vyhrazeno jedno z tlačítek kolem displeje, po jehož stisku vyjede seznam posledních přijatých dopravních hlášení. Zvýrazněny jsou pak ty, které jsou na vaší trase. Navigace pak samozřejmě na dopravní hlášení pružně reaguje při výpočtu trasy, pokud je z důvodu dopravních komplikací trasa přepočítána, navigace vás na tuto skutečnost upozorní. Velmi praktické je také oznámení každého dopravního omezení. Nemusíte mít ani spuštěnou navigaci a automobil vás upozorní, pokud se například blížíte k úseku, ve kterém probíhají práce na silnici.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační snímek
Na dovolené se můžete seznámit i nespálit

Na dovolenou si bereme kde co, ovšem počítač/notebook často zůstává doma. Ten je na jedné straně prostředkem k pohodlnému přístupu k informacím, na druhé pak k...  celý článek

Modulární zařízení Facebooku použitelné také jako telefon
Facebook chce Googlu ukázat, že on takový smartphone dokáže udělat

Brzy tomu bude rok, co Google oficiálně zastavil Project Ara. Zdá se ovšem, že myšlenka modulárního telefonu není mrtvá. O vývoj takového zařízení se pokouší...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Operátora O2 zlobil mobilní internet. Zpomaloval se a vypadával

Na problémy s mobilním internetovým připojením upozorňovali uživatelé operátora na jeho facebookových stránkách. Připojení bylo několik hodin nestabilní,...  celý článek

Smartphone Leagoo Kiicaa Mix
Cenu tlačí níž a níž. Bezrámečkový mobil bude za dva tisíce

Čínský výrobce Leagoo v posledních měsících napodobuje různé designové trendy u smartphonů a prodává je za zlomek ceny. Poslední novinkou je model Kiicaa MIX,...  celý článek

Sleva 25 procent
Největší sleva v dějinách? Operátor ji dal na neuvěřitelných 982 let

Poněkud bizarní slevu poskytl ruský operátor Megafon zákazníkovi, který chtěl dát výpověď. I důvod výpovědi není obvyklý, zákazník si stěžoval na drzého šéfa...  celý článek

Další z rubriky

Evropský navigační systém Galileo
Navigační systém Galileo slaví historický milník, zaměřil svůj první cíl

Evropský navigační systém Galileo, do nějž Evropa pumpuje miliardy eur, funguje. Historického milníku systém dosáhl v úterý, když na zemském povrchu zaměřil...  celý článek

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století
Autonavigaci znali už před osmdesáti lety, ale do cíle nedovedla

Navigace neodmyslitelně patří k výbavě moderního řidiče a někteří by bez ní nedojeli snad ani do práce. Snímání polohy a denní aktualizace jsou sice běžnou...  celý článek

Aplikace PhoneMaps na iPhonu
PhoneMaps je solidní aplikace s turistickou off-line mapou

Mapových aplikací pro mobily jsou desítky. Ale pokud hledáte skutečně kvalitního společníka na turistiku a kolo, je situace mnohem horší. Aplikace PhoneMaps...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.