Programování pro Palm Piloty krok za krokem - kapitola 4
V této kapitole si povíme o políčkách pro vstup textu a o způsobech jejich ovládání. Naučíme se tato políčka spojovat s posuvníky nebo šipkami tak, aby bylo text možné rolovat po displeji. Popíšeme si také jak pracovat s uživatelskou nabídkou (menu) a hardwarovými klávesami pro pohyb nahoru a dolů. To vše si ukážeme na příkladu jednoduchého šifrovacího programu, který postupně vytvoříme.
4.1. Návrh programu
I tuto kapitolu začneme detailním návrhem programu. Budeme vytvářet program, který jednoduše zašifruje nebo dešifruje vstupní text pomocí zadaného hesla. Na příkladu tohoto programu se naučíme používat nejrůznější vlastnosti políček pro vstup textu.
Program bude obsahovat dva formuláře: vstupní, ve kterém budeme moci zadat vstupní text a heslo, a výstupní, do kterého přejdeme stisknutím tlačítka a ve kterém se zobrazí zašifrovaný nebo dešifrovaný text. Oba dva formuláře vidíme na následujícím obrázku:
Mezi formuláři budeme přecházet po stisknutí příslušného tlačítka pomocí funkce FrmGotoForm().
4.2. Políčka pro vstup textu v souboru prostředků aplikace
Ve druhé kapitole jsme se dozvěděli, že do formuláře vkládáme políčka pro vstup textu pomocí klíčového slova FIELD. Za klíčovým slovem uvádíme číslo prostředku pomocí ID n a pozici na displeji uvedením AT (umístění a velikost). Připomeňme si, jaké všechny vlastnosti může políčko mít:
- USABLE nebo NONUSABLE udává, zda je políčko při vykreslení formuláře zobrazené nebo ne.
- Uvedeme-li vlastnost DISABLED, tak políčko nebude reagovat na vstup uživatele.
- LEFTALIGN nebo RIGHTALIGN určuje, zda bude text v políčku zarovnán doleva nebo doprava.
- FONT n definuje číslo písma. Pro podrobné informace o písmech se podívejte do druhé kapitoly.
- EDITABLE a NONEDITABLE udávají, zda bude text v políčku možné měnit. Text v políčku s vlastností NONEDITABLE je možné posouvat nebo označovat, ale nemůžeme jej změnit.
- UNDERLINED určuje, zda bude políčko zobrazeno podtržené.
- Pomocí SINGLELINE nebo MULTIPLELINES určujeme, zda bude mít políčko jeden nebo více řádků. Je-li políčko definováno s vlastností MULTIPLELINES, tak je počet řádků dán velikostí plochy na displeji, kterou políčko zabírá, a výškou použitého písma.
- Pokud použijeme DYNAMICSIZE, tak se bude počet řádků políčka při zapisování dlouhého textu zvětšovat.
- MAXCHARS n určuje, kolik nejvíce znaků může uživatel zapsat do políčka. Tato vlastnost nijak neomezuje délku textu v políčkách s vlastností NONEDITABLE.
- AUTOSHIFT nastaví automaticky velké písmeno na začátku políčka.
- NUMERIC použijeme, pokud budeme do políčka zapisovat pouze číslice 0-9.
- A konečně HASSCROLLBAR použijeme u políček, která jsou spřažena s posuvníkem.
Připomeneme-li si všechny tyto definice, tak bude jednoduché napsat soubor prostředků aplikace tak, aby popisoval formuláře na obrázku nahoře. Ve vstupním formuláři budou obě políčka (vstup textu i vstup hesla) editovatelná a pod políčkem pro vstup textu budou opakovací tlačítka se šipkou nahoru a dolů. Ve výstupním formuláři použijeme políčko, které nebude možné editovat, a vedle něj umístíme posuvník.
Protože délka textu ve výstupním formuláři se bude měnit, budeme jednotlivé vlastnosti posuvníku nastavovat až v programu a na hodnotách, které uvedeme za MAX, MIN, PAGESIZE a VALUE, v souboru prostředků aplikace nezáleží. Přesto je musíme vyplnit - použijeme smyšlené hodnoty. Nesmíme také zapomenout uvést v levém dolním rohu každého formuláře, ve kterém zapisujeme text, ukazatel stavu graffiti.
Soubor prostředků aplikace, se kterým začínáme psát naši aplikaci, je v následujícím rámečku:
#include "sifruj.h" APPLICATIONICONNAME ID 1000 "Sifruj" VERSION ID 1001 "1.0" APPLICATION ID 1002 "NECO" ICON "ikona.bmp" FORM ID FormularVstupni AT (0 0 160 160) BEGIN TITLE "Sifrovaci program" LABEL "Text:" AUTOID AT (5 18) FIELD ID PoleTextVstupni AT (5 30 150 80) LEFTALIGN EDITABLE UNDERLINED MULTIPLELINES MAXCHARS 500 AUTOSHIFT REPEATBUTTON "\001" ID OpakujTextNahoru AT (142 PREVBOTTOM 10 10) NOFRAME FONT 5 REPEATBUTTON "\002" ID OpakujTextDolu AT (PREVLEFT PREVBOTTOM 10 10) NOFRAME FONT 5 LABEL "Heslo:" AUTOID AT (5 124) FIELD ID PoleHeslo AT (PREVRIGHT PREVTOP 100 AUTO) LEFTALIGN EDITABLE UNDERLINED SINGLELINE MAXCHARS 50 PUSHBUTTON "Zasifruj" ID PrepinacZasifruj AT (5 144 AUTO AUTO) GROUP 1 PUSHBUTTON "Desifruj" ID PrepinacDesifruj AT (PREVRIGHT+1 PREVTOP AUTO AUTO) GROUP 1 BUTTON "OK" ID TlacitkoZakoduj AT (RIGHT@135 PREVTOP AUTO AUTO) FRAME GRAFFITISTATEINDICATOR AT (150 150) END FORM ID FormularVystupni AT (0 0 160 160) BEGIN TITLE "Zakodovany text" FIELD ID PoleTextVystupni AT (5 18 145 121) LEFTALIGN NONEDITABLE MULTIPLELINES UNDERLINED MAXCHARS 500 HASSCROLLBAR SCROLLBAR ID PosuvnikTextVystup AT (RIGHT@159 PREVTOP 7 PREVHEIGHT) VALUE 10 MIN 0 MAX 100 PAGESIZE 10 BUTTON "Zpet" ID TlacitkoZpet AT (5 144 AUTO AUTO) FRAME BUTTON "Kopiruj vse" ID TlacitkoKopirujVse AT (RIGHT@155 PREVTOP AUTO AUTO) FRAME END |
Na začátku souboru vkládáme hlavičkový soubor sifruj.h, který obsahuje všechny konstanty, které v souboru prostředků aplikace používáme.
Příště si připomeneme znovu základní kostru programu a zkusíme si program spustit v emulátoru. Pak začneme s popisem zacházení s políčky textu.