Programování pro PalmOS počítače krok za krokem (22)

Dnes si uvedeme a podrobně popíšeme zdrojový text aplikace a ukážeme si, jak ji přeložit.

2.40 Zdrojový text aplikace

Vyjdeme ze zdrojového textu naší první, nicnedělající aplikace, který doplníme o smyčku zpracování událostí (příklad této funkce jsme si uvedli v rámečku nahoře) a o funkci zpracovávající události určené pro naši aplikaci (která bude zpracovávat událost frmLoadEvent).

Funkce PilotMain() zůstává stejná jako v první kapitole. Testuje kód spuštění aplikace a má-li hodnotu sysAppLaunchCmdNormalLaunch (jedná se o normální spuštění aplikace), tak přejde do smyčky zpracování událostí:

UInt32 PilotMain(UInt16 cmd, MemPtr cmdPBP, UInt16 launchFlags)
{
        Err chyba;

        if (cmd == sysAppLaunchCmdNormalLaunch)
        {
                chyba = ZacatekProgramu();

                if(chyba)
                {
                        return chyba;
                }

                ZpracovaniUdalosti();

                KonecProgramu();
        }

        return 0;
}

Smyčka zpracování událostí byla již v této kapitole popsána a v prvních třech kapitolách se nebude měnit. Základem je vyzvednutí zprávy o události (případně počkání na událost) a její zpracování. Nejprve dáme operačnímu systému možnost zprávu zpracovat. Pokud operační systém nebude zpráva o události zajímat (funkce SysHandleEvent() vrátí hodnotu false), tak předáme událost funkci UdalostZpracovanaAplikaci().

Ve funkci UdalostZpracovanaAplikaci() budeme reagovat pouze na zprávu požadující aktivaci formuláře - frmLoadEvent. V této funkci ošetříme popsaným způsobem vlastní mechanismus výměny formulářů. Všechny ostatní události bude tato funkce ignorovat a budou předány funkcí FrmDispatchEvent() funkci příslušného formuláře.

static void ZpracovaniUdalosti()
{
    EventType udalost;

    do
    {
        EvtGetEvent(&udalost, evtWaitForever);

        if(SysHandleEvent(&udalost)) continue;

        if(UdalostZpracovanaAplikaci(&udalost)) continue;

        FrmDispatchEvent(&udalost);	
    }
    while(udalost.eType != appStopEvent);
}

Základ funkce UdalostZpracovanaAplikaci(), reagující na zprávu o požadavku na aktivaci formuláře, jsme si již uvedli. V naší aplikaci musíme ošetřit přepínání se mezi dvěma formuláři. Pokud funkce UdalostZpracovanaAplikaci() zprávu o události zpracuje, vrátí hodnotu true.

static Boolean UdalostZpracovanaAplikaci(EventPtr udalost)
{
    Boolean zpracovano = false;
    UInt16 cisloFormulare;
    FormPtr formular;

    if(udalost->eType == frmLoadEvent)
    {
        // Zjistíme číslo prostředku formuláře, který aktivujeme
		
        cisloFormulare = udalost->data.frmLoad.formID;
        formular = FrmInitForm(cisloFormulare);
        FrmSetActiveForm(formular);

        // Nastavíme správnou funkci pro zpracování událostí formuláře
		
        switch(cisloFormulare)
        {
            case FormularSFotkou:
                 FrmSetEventHandler(formular, UdalostFormulareSFotkou);
                 zpracovano = true;
                 break;

            case FormularSInformacemi:
                 FrmSetEventHandler(formular, UdalostFormulareSInformacemi);
                 zpracovano = true;
                 break;
				 
            default:
                 break;
         }
    }

    return zpracovano;
}

Nyní napíšeme funkci, která bude obsluhovat zpracování událostí ve formuláři s fotkou. Tato funkce bude muset zpracovat dvě události:

  • frmOpenEvent (povinná) - nakreslení formuláře na displeji pomocí funkce FrmDrawForm().
  • penDownEvent - když se uživatel dotkne perem displeje, tak se přepneme do formuláře s informacemi. K přepnutí do formuláře s informacemi použijeme funkci FrmGotoForm().
static Boolean UdalostFormulareSFotkou(EventPtr udalost)
{
    Boolean zpracovano;

    switch(udalost->eType)
    {
        case frmOpenEvent:

            FrmDrawForm(FrmGetActiveForm());
            zpracovano = true;
            break;

        case penDownEvent:

            FrmGotoForm(FormularSInformacemi);
            zpracovano = true;
            break;

        default:

            zpracovano = false;
            break;
    }

    return zpracovano;
}

Funkce, která bude zpracovávat události formuláře s informacemi o programu, bude velmi podobná - na událost frmOpenEvent bude reagovat úplně stejně, ale při doteku perem na displej přejde pomocí funkce FrmGotoForm() zpět do prvního formuláře (s fotkou). Zkuste tuto funkci napsat sami a podívat se do přílohy, zda jste se trefili.

Zbývá vyřešit poslední úkol - jak pozná naše aplikace, který formulář zobrazit jako první? V předchozí kapitole jsme si popsali dvě naše pomocné funkce - ZacatekAplikace() a KonecAplikace() - obě dvě jsou volány z funkce PilotMain(). Výběr prvního zobrazeného formuláře provedeme ve funkci ZacatekAplikace() velmi jednoduše - voláním funkce FrmGotoForm(), které předáme číslo prostředku prvního formuláře:

static Err ZacatekProgramu()
{
    FrmGotoForm(FormularSFotkou);
    return 0;
}

static void KonecProgramu()
{
}

Samozřejmě nesmíme zapomenout vložit na začátek souboru prototypy funkcí a příkazy preprocesoru pro vložení standardního hlavičkového souboru <PalmOS.h> a našeho hlavičkového souboru obsahujícího konstanty použité i v souboru prostředků aplikace.

2.41 Soubor Makefile a překlad programu

Strukturu a obsah souboru Makefile jsme si popisovali v předchozí kapitole. Pro úplnost zde uvedu soubor Makefile, který použijeme pro překlad naší aplikace (je to jen mírně upravený soubor Makefile z předchozí kapitoly):

CC_MOZNOSTI=-O2 -Wall

fotka.prc: bin.hotovo grc.hotovo
    build-prc fotka.prc "Fotka" "NECO" *.grc *.bin

bin.hotovo: fotka.rcp
    pilrc fotka.rcp
    touch bin.hotovo

grc.hotovo: fotka
    m68k-palmos-obj-res fotka
    touch grc.hotovo

fotka: fotka.o
    m68k-palmos-gcc $(CC_MOZNOSTI) fotka.o -o fotka

fotka.o: fotka.c
    m68k-palmos-gcc $(CC_MOZNOSTI) -c fotka.c -o fotka.o

uklid:
    rm -f *.o *.grc *.bin *.hotovo fotka

Znovu připomínám: nezapomeňte na to, že řádky s pravidly (všechny odsazené řádky) musí začínat tabulátory.

Překlad aplikace

Přepněte se do adresáře, ve kterém máte všechny zmiňované soubory (obrazky fotka.bmp, ikona.bmp, mala.bmp, soubor prostředků aplikace fotka.rcp, hlavičkový soubor fotka.h, soubor zdrojového textu fotka.c a soubor Makefile). Napište příkaz:

make

a program bude přeložen. Pokud se při překladu objeví chyby, zkuste je najít a opravit. Také zkuste, co se stane, když uděláte v programu chybu schválně.

Pro vyzkoušení instalujte aplikaci nejprve do Emulátoru Palm Pilota (POSE) a zkuste ji vyzkoušet - aplikace by měla vypadat asi takto:

 

Zkuste pustit funkci emulátoru "Gremlins", která aplikaci otestuje. Pokud v aplikaci nedojde k žádné chybě, zálohujte všechna data vašeho Palm Pilota a zkuste ji nainstalovat a spustit.

2.41 Druhý krok

Tím jste vytvořili svoji první aplikaci. Teď zkuste změnit ve formuláři zobrazujícím informace jméno události pera, na kterou čekáme z penDownEvent na penUpEvent. Co se stane? Příklad je uložen v archivu v adresáři krok2.

Odpověď: formulář s informacemi o programu se zobrazí jen po dobu, kdy držíme pero na displeji, protože zatímco událost penDownEvent je poslána formuláři, na kterém je fotka a způsobí aktivaci formuláře s informacemi, tak událost penUpEvent je vždy posílána formuláři obsahujícímu informace a způsobí návrat do formuláře s fotkou.

Archiv se soubory aplikace můžete stáhnout zde.


V další kapitole zkusíme formuláře oživit - naučíme se používat tlačítka a přepínače na příkladu programu, který bude počítat výšku dítěte v dospělosti z výšky jeho rodičů.

  • Nejčtenější

V květnu se zřejmě vrátí ikonická Nokia 3210, kdysi to byl přelomový model

24. března 2024  8:01

Současný vlastník značky Nokia na poli mobilních telefonů, firma HMD (Human Mobile Devices –...

Banka spustila mobilní datové balíčky. Funguje to i zákazníkům z Česka

26. března 2024  12:06

Virtuální banka Revolut spouští virtuálního celosvětového operátora. Zákazníci si mohou kupovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z bídného začátku roku se radují. Vypadá to na velký návrat

21. března 2024  7:02

Zřejmě to vypadá na velký návrat. Huawei začíná drtit své domácí konkurenty, přitom jeho produkty...

Trvalo to. Nový nejlepší fotomobil světa konečně koupíte i v Česku

26. března 2024  7:02

Konečně nastává situace, že nejlepší fotomobil v žebříčku DxO Mark je dostupný i na našem trhu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pochlubili se, že se pochlubí. Značky ze sebe dělají slibotechny

25. března 2024  7:02

Jedním z trochu nečekaných trendů veletrhu MWC v Barceloně se stala oznámení o tom, že firmy nějaké...

Nová cenově dostupná stylovka vás může dostat na fotbalové Euro

29. března 2024

Vivo má nový smartphone střední třídy, který má velké ambice. Za rozumnou cenu nabídne nejen dobrou...

Toho telefonu je pouze pro Čínu škoda. Udělal by parádu i u nás

28. března 2024  12:06

Xiaomi má nový trhák. Model Civi 4 Pro trhá předprodejní rekordy, ale jen na domácím čínském trhu....

U foťáků se blýská na lepší časy, naznačuje výsledek testu nového xiaomi

28. března 2024  7:02

Čínská značka Xiaomi trochu na poli fotomobilů v uplynulých letech tápala. Ukazuje to mimo jiné...

Kartónek Steva Jobse se vydražil za neuvěřitelnou sumu

28. března 2024

Vizitku slavného ředitele společnosti Apple si někdo pořídil za pořádný balík peněz. Přidanou...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...