2.37 Dotek pera na displeji
Kdykoliv se uživatel dotkne perem displeje (pohybuje perem po displeji) a zvedne jej, systém to vyhodnotí jako událost a o těchto událostech zašle zprávu naší aplikaci. Jednotlivé zaslané zprávy informují naši aplikaci o začátku pohybu pera po displeji (penDownEvent), průběhu pohybu pera (penMoveEvent) a zdvihnutí pera (penUpEvent). Naše aplikace má možnost na tyto zprávy o událostech reagovat.
Souřadnice na displeji
Operační systém počítačů Palm Pilot a kompatibilních používá dva typy souřadnic. Prvním typem jsou souřadnice absolutní, které mají počátek v levém horním rohu displeje jako na následujícím obrázku:
Druhým typem jsou souřadnice relativní. Pro tento typ souřadnic je důležité uvést, že operační systém PalmOS používá pro kreslení a výstup na displeji okna. O systému správy oken si povíme více v některé z dalších kapitol - teď je důležité si uvést, že operační systém umožňuje definovat na displeji jednotlivá okna pro kreslení a vstup dat od uživatele.
Z těchto oken je vždy jedno okno aktivní. Operační systém reaguje pouze na dotek perem na displeji v hranicích aktivního okna. Je-li na displeji zobrazen formulář, je aktivní okno totožné s hranicemi tohoto formuláře:
Pro převod absolutních souřadnic na relativní slouží funkce FrmWindowToDisplayPt() a FrmDisplayToWindowPt(). První z nich převádí relativní souřadnice doteku pera na absolutní:
void WinWindowToDisplayPt(Coord *extentX, Coord *extentY) Převede relativní souřadnice na absolutní. | |
Vstupní parametry |
|
Výstupní parametry |
|
Druhá z těchto funkcí převádí absolutní souřadnice na souřadnice relativní k aktivnímu oknu.
void WinDisplayToWindowPt(Coord *extentX, Coord *extentY) Převede absolutní souřadnice na relativní. | |
Vstupní parametry |
|
Výstupní parametry |
|
Pro použití těchto funkcí je nutné si uvědomit, že každý formulář je okno a každý aktivní formulář je současně i aktivní okno. Ve zprávách o událostech spojených s dotykem pera na displeji jsou předávány relativní souřadnice. Pokud si přejeme získat souřadnice absolutní, musíme je převést pomocí funkce WinWindowToDisplayPt().
Události spojené s dotekem pera na displeji
Kdykoliv se uživatel dotkne perem displeje, je vaší aplikaci zaslána událost penDownEvent. Tato událost bývá většinou zpracována ve funkci formuláře. V datové struktuře EventType jsou vyplněny následující prvky:
penDownEvent | |
---|---|
EventType* event; | |
Boolean event->penDown |
Tento prvek struktury má vždy hodnotu true. |
Int16 event->screenX |
Vzdálenost doteku pera v obrazových bodech od levého okraje aktuálního okna. |
Int16 event->screenY |
Vzdálenost doteku pera od horního okraje aktuálního okna v obrazových bodech. |
Důležité jsou hodnoty screenX a screenY, ve kterých jsou souřadnice doteku pera relativní k aktuálnímu oknu (k aktuálnímu formuláři). Pokud si přejeme získat z těchto relativních souřadnic souřadnice absolutní, musíme volat funkci WinWindowToDisplayPt():
Coord x, y; ... case penDownEvent: x = event->screenX; y = event->screenY; WinWindowToDisplayPt(>x, >y); // Zde můžeme pracovat s absolutními souřadnicemi [x,y] break; ... |
Když se uživatel dotkne perem prvku formuláře (tlačítko, políčko pro editaci textu, seznam), tak je naší aplikaci zaslána zpráva o události penDownEvent. Tato zpráva je obvykle zpracována ve funkci formuláře. Pokud funkce formuláře vrátí hodnotu true (příznak toho, že tuto zprávu zpracovala), tak příslušný prvek formuláře nebude na dotek perem reagovat. Máme-li tedy ve formuláři jak ovládací prvky (třeba tlačítko),tak oblast, ve které vyhodnocujeme nezávislý pohyb perem, musíme si hlídat souřadnice doteku a vracet hodnotu true pouze tehdy, když se uživatel dotkne oblasti pro kreslení.
Dokud uživatel pohybuje perem po displeji, je vaší aplikaci zasílána opakovaně událost penMoveEvent. V datové struktuře EventType jsou předány následující prvky:
penMoveEvent | |
---|---|
EventType* event; | |
Boolean event->penDown |
Tento prvek struktury má vždy hodnotu true. |
Int16 event->screenX |
Vzdálenost doteku pera v obrazových bodech od levého okraje aktuálního okna podobně jako u předchozí zprávy. |
Int16 event->screenY |
Vzdálenost doteku pera od horního okraje aktuálního okna v obrazových bodech podobně jako u předchozí zprávy. |
Konečně, když uživatel zvedne pero z displeje, je vaší aplikaci zaslána událost penUpEvent. V datové struktuře EventType jsou předány následující prvky:
penUpEvent | |
---|---|
EventType* event; typedef Int16 Coord; typedef struct PointType { Coord x; Coord y; } PointType; |
|
Boolean event->penDown |
Tento prvek struktury má vždy hodnotu true. |
Int16 event->screenX |
Vzdálenost doteku pera v obrazových bodech od levého okraje aktuálního okna podobně jako u předchozí zprávy. |
Int16 event->screenY |
Vzdálenost doteku pera od horního okraje aktuálního okna v obrazových bodech podobně jako u předchozí zprávy. |
PointType event->data.penDown.start |
Pozice začátku tahu perem na obrazovce. |
PointType event->data.penDown.stop |
Pozice konce tahu perem na obrazovce. |
Pokud uživatel zahájil tah perem v některém ovládacím prvku formuláře (tlačítko, přepínač apod.), operační systém nebude naší aplikaci zasílat zprávy o událostech penMoveEvent a penUpEvent.
2.38 Události, na které vaše aplikace musí reagovat
V následující tabulce jsou shrnuty tři základní události, které musíme v každé naší aplikaci zpracovat:
Událost | Význam | Kde bude zpracována | Jak je zpracována |
---|---|---|---|
frmLoadEvent |
Požadavek na aktivaci formuláře | V hlavní smyčce zpracování událostí | Inicializace (FrmInitForm()) a aktivace (FrmSetActiveForm() a FrmSetEventHandler()) formuláře. |
frmOpenEvent |
Požadavek na vykreslení formuláře na displeji | Ve funkci formuláře | Vykreslení formuláře na displeji (FrmDrawForm()) |
appStopEvent |
Požadavek na ukončení aplikace | V hlavní smyčce zpracování událostí | Ukončení aplikace |
Podrobnosti o zpracování těchto zpráv již byly uvedeny v příslušných částech první (appStopEvent) a druhé kapitoly.
Teď už máme všechny informace důležité k napsání prvního jednoduchého programu pro PalmOS. V příštím díle začneme tento program psát: vytvoříme soubor prostředků aplikace.