Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Programování PocketPC naruby (6/12)

aktualizováno 
Patříte mezi uživatele PocketPC, kteří by si rádi také něco naprogramovali, řadíte se však k tzv. falešným začátečníkům? Pak právě vám je určen náš seriál věnovaný programování pro kapesní počítače s Windows Mobile. Dnešní díl věnujme nastavení a hlavnímu oknu programu.
V minulé části našeho seriálu jsme si popsali návrh vlastního programu. Dnes se podíváme na nastavení a hlavní okno aplikace.

Nastavení

Nastavení obou verzí aplikace bude standardně uloženo v registru. Funkce pro manipulaci s nastavením v registru RegCreateKeyEx, RegQueryValueEx jsou podporovány ve všech verzích Windows. Nastavení aplikace bude v kapesním i stolním počítači uloženo v klíči HKEY_CURRENT_USER\\Software\\Petr Lesny\\List1.0.

Pro přenositelnost kódu nesmíme zapomenout i zde použít pro manipulaci s textem datový typ TCHAR a odpovídající funkce pro práci s ním. Práci s registrem je možné zapouzdřit do jednoduchého objektu. I tento objekt budeme využívat na obou platformách beze změny.

Hlavní okno aplikace

Hlavní okno aplikace bude obsahovat jediný prvek uživatelského rozhraní: seznam s ikonami (ListView). Prvek ListView může zobrazovat informace v jednom ze čtyř režimů: velké ikony s popisem, malé ikony, seznam a seznam s hlavičkami. Pro náš účel bude stačit zobrazení s malými ikonami.

ListView vytvoříme při obsluze zprávy WM_CREATE; po vytvoření k němu musíme přidat seznam ikon a naplnit jej obsahem. Abychom ušetřili paměť, jsou všechny položky uloženy v objektu Storage a ListView je vytvořen s příznakem LVS_OWNERDATA; stačí nastavit počet prvků seznamu a prvek ListView se bude pomocí upozornění LVN_GETDISPINFO dotazovat naší aplikace na texty jednotlivých položek.


HWND CreateListView(const HWND hwnd)
{
    RECT rect;

    GetClientRect(hwnd, &rect);
    
    HWND hwndList = CreateWindowEx(0L, 
                WC_LISTVIEW, TEXT(""), 
                WS_CHILD|WS_VISIBLE|LVS_LIST|LVS_SINGLESEL|
                LVS_EDITLABELS|LVS_AUTOARRANGE|LVS_OWNERDATA, 
                rect.left, rect.top, rect.right, rect.bottom,
                hwnd, NULL, g_hInstance, NULL);

    HIMAGELIST himl = ImageList_Create(16, 16, ILC_COLOR, 3, 1);
    ImageList_AddIcon(himl, LoadIcon(g_hInstance, MAKEINTRESOURCE(IDI_ITEMBLANK)));
    ImageList_AddIcon(himl, LoadIcon(g_hInstance, MAKEINTRESOURCE(IDI_ITEMRED)));
    ImageList_AddIcon(himl, LoadIcon(g_hInstance, MAKEINTRESOURCE(IDI_ITEMGREEN)));

    ListView_SetImageList(hwndList, himl, LVSIL_SMALL);
    ListView_DeleteAllItems(hwndList);
    ListView_SetItemCount(hwndList, g_STORAGE->getN());
    ListView_SetColumnWidth(hwndList, 0, 240); // Šířka podobně jako na PPC

    return hwndList;
}

Prvek ListView ovládáme pomocí funkcí ListView_XXX, které jsou popsány v dokumentaci Windows SDK. Všechny zprávy od prvku ListView jsou naší aplikaci zaslány prostřednictvím upozornění (WM_NOTIFY). Šipky, funkční klávesy apod. obsluhuje prvek ListView sám.

Nesmíme také zapomenout změnit velikost prvku ListView při každé změně velikosti okna (při obsluze zprávy WM_SIZE).

Změna některé položky našeho seznamu ListView probíhá následujícím způsobem:

  • Uživatel se rozhodne změnit text u položky ListView tak, že na ní klikne 2x myší nebo programátor zavolá funkci ListView_EditLabel.
  • Prvek ListView se "zeptá" naší aplikace, zda může povolit změnu prvku (zasláním upozornění LVN_BEGINLABELEDIT). Vrátíme hodnotu FALSE, proto bude změna položky povolena.
  • Až uživatel dokončí změnu položky, zašle ListView naší aplikaci upozornění LVN_ENDLABELEDIT a je na programátorovi, aby se postaral o uložení změněného textu.

Pro všechny funkce prvku ListView, které budeme potřebovat si vytvoříme obalující funkce (wrappers):

Co budeme chtít udělat Jméno naší obalující funkce Kdy bude funkce volána
Vytvoření CreateListView Obsluha zprávy WM_CREATE
Zrušení DestroyListView Obsluha zprávy WM_DESTROY
Změna velikosti prvku ListView ResizeListViewToWindow Obsluha zprávy WM_SIZE
Přidání nové položky na konec seznamu AddNewItemToListView Položka menu "New", stisk klávesy Insert, stisk kláves Shift+Enter
Vymazání všech položek seznamu DeleteAllItemsInListView Položka menu "Clear".
Editace vybrané položky seznamu EditListViewItem Stisk klávesy F2, dvojklik na položce seznamu; editaci mohou Windows zahájit i samostatně.
Smazání vybrané položky seznamu DeleteListViewItem Stisk klávesy Delete.
Aktualizace textu položky seznamu, která byla editována UpdateListViewItem Obsluha upozornění LVN_ENDLABELEDIT.
Vyzvednutí textu a čísla ikony z prvku Storage a jejich předání prvku ListView GetListViewItemInfo Obsluha upozornění LVN_GETDISPINFO.
Změna ikony u vybrané položky seznamu ListViewChangeIcon Stisk mezerníku na vybrané položce.
Posun vybrané položky seznamu nahoru nebo dolů MoveListBoxItem Shift + klávesa se šipkou nahoru nebo dolů
Vybrání první položky seznamu. SelectFirstListViewItem Stisk klávesy Enter v situaci, kdy zatím není zvýrazněna žádná položka seznamu.

Tyto obalující funkce (wrappers) zjednodušují ovládání prvku ListView a jeho propojení s obsluhou zpráv v hlavním okně aplikace. Příklad dvou obalujících funkcí:


void DeleteListViewItem(const HWND hwnd, const HWND hwndList)
{
    // Zjistíme základní informace o vybrané položce a počtu prvků
	
    int item = ListView_GetNextItem(hwndList, -1, LVNI_ALL|LVNI_SELECTED);
    int last = ListView_GetItemCount(hwndList);

    if(item != -1)
    {
        // Vymažeme prvek v paměti
			
        g_STORAGE->deleteItem(item);
		
        // Překreslíme všechny prvky seznamu
		
        ListView_SetItemCount(hwndList, g_STORAGE->getN());
        ListView_RedrawItems(hwndList, 0, last - 1);
        UpdateWindow(hwnd);
    }
}

a


void AddNewItemToListView(const HWND hwnd, const HWND hwndList)
{
    // Vytvoříme nový prvek v paměti
	
    int item = g_STORAGE->createItem(S_NONE, g_szNewItemText);

    // Přidáme informaci o něm prvku ListView
	
    LV_ITEM lvitem;
    lvitem.mask = LVIF_TEXT|LVIF_IMAGE|LVIF_STATE;
    lvitem.iSubItem = 0;
    lvitem.state = LVIS_FOCUSED|LVIS_SELECTED;
    lvitem.stateMask = LVIS_FOCUSED|LVIS_SELECTED;
    lvitem.iImage = S_NONE;
    lvitem.pszText = LPSTR_TEXTCALLBACK;
    lvitem.iItem = item;
    ListView_InsertItem(hwndList, &lvitem);

    // Zahájíme editaci
	
    SetFocus(hwndList);
    ListView_EditLabel(hwndList, item);
}

V další části našeho pravidelného seriálu si blíže popíšeme návrh uživatelského rozhraní.





Nejčtenější

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Facebook a Snapchat jsou zabijáci výkonu smartphonů s Androidem

Je jednou z nejčastěji instalovaných mobilních aplikací, současně však i jednou z těch, které nejvýrazněji ovlivňují výkon androidích smartphonů. Na rychlosti...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikam nevolali, přesto mají platit tisíce. Oškubala je „astro aplikace“

Tváří se jako rozšíření oblíbené mobilní hry, ve skutečnosti však ukrývá škodlivý kód. Ten bez vědomí uživatele uskutečňuje hovory na audiotexové linky, které...  celý článek

Nové parkovací automaty v Praze
Jak zaplatit za nové parkovací zóny v Praze? Mobil je téměř nutností

Nové zóny placeného stání startují dnes v pátém a šestém pražském obvodu. Zóny jsou rozděleny na tři typy a novinkou je placení za parkování mobilem. Aplikace...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.