Média jsou lačná po jejich záběrech a očitých svědectvích, napsala na svých internetových stránkách britská BBC.
Sama BBC dostala od veřejnosti 50 fotek během jedné hodiny po prvním bombovém útoku v Londýně ze sedmého července. Do konce týdne měla 1000 záběrů a desítky videoklipů zaslaných e-mailem nebo přímo z mobilních telefonů. Dvě sekvence záběrů z mobilního telefonu byly využity už ve zprávách v deset hodin dopoledne. Fotografie z mobilu ovládla titulní stránku webových BBC News.
Kolem 22 000 esemesek a e-mailů se dohromady slévalo ve velké osobní svědectví prvního dne. Další média byla také zaplavena a brzo aktivně žádala veřejnost o pomoc. Londýnská policie měla velký zájem o záběry z míst činů prozkoumat a vytvořila speciální e-mailovou adresu, aby je média měla kam přeposílat.
Televize neplatí za všechno
Většina záběrů z mobilů ale není placená. Například BBC trvá na tom, že obrázky, které dostává, jsou bez autorských práv a že je může publikovat jakýmkoli způsobem bude chtít. Sky News naproti tomu říká, že záleží na jejich kvalitě.
"Posuzujeme každý nabídnutý záběr případ od případu a zvažujeme platbu za vzácné záběry, které mají mimořádnou hodnotu pro zveřejnění," řekl mluvčí televize Sky News. Pokud se týká novin, podle hlavního fotografa listu Guardian se nyní využívají i zrnité, neostré záběry, jaké se dříve nepoužívaly.
Vznikla i speciální stránka, která nabízí televizím a médiím aktuální fotografie, které na server zasílají mobilní a jiní fotografové. Server Scoopt byl spuštěn den po druhém teroristickém útoku na londýnské metro. Tato první vlaštovka ukazuje, že vedle velkých, profesionálních agentur, mohou brzy vyrůst konkurenční databáze fotografií turistů, kteří byli náhodou "přitom".
Po druhých útocích se focení stalo rutinou
Při dalších čtyřech útocích z 21. července, tentokrát neúspěšných, a týden později při zatýkání některých pachatelů, se ze zasílání "občanských zpráv a záběrů" už stala rutina. Kdokoli měl mobil nebo kameru a byl u toho, uvědomoval si sílu svých záběrů a svědectví, a věděl i to, co s nimi má dělat.
BBC dostala 21. července 67 fotografií a 13 videosekvencí, a dalších 20 záběrů v den zatýkání podezřelých. ITV News přinesla záběry situace, kdy dva podezřelí atentátníci byli zadrženi na balkoně svého domu. Tyto videozáběry, pořízené digitální videokamerou, stály tisíce liber. ITV se o náklady na jejich zakoupení rozdělila deníkem Daily Mail.
"O kvalitu fotografií nejde, dnes je důležité být přitom. Proto budou fotomobily stále častěji využívány hlavně při neočekávaných událostech," říká Tomáš Trampota z katedry mediálních studií na pražské Fakultě sociálních věd.
Podle profesora Westminsterské univerzity Stevena Barnetta je v současnosti veřejnost "mediálně mnohem obratnější" než kdykoli dříve. "Lidé jsou si vědomi, co je důležité pro zpravodajství, a umějí využít obchodní příležitosti. Vědí, že média spolu soutěží mnohem více než dřív a že se na prodeji exkluzivních záběrů dá vydělat hodně peněz.
Budeme všichni reportéry?
Vzrůst občanského novinářství je globální fenomén - svědčí o tom nedávná havárie letadla v kanadském Torontu, při které pasažéři, jimž se podařilo uniknout, si našli čas na fotografování scény.