Za první čtvrtletí letošního roku se na celém světě prodalo 407,9 milionu mobilních telefonů. Ve své zprávě to uvedla analytická společnost Strategy Analytics, která čísla tradičně zveřejňuje. Prodeje meziročně vzrostly o 9 %, což je nejvíce od roku 2011. A smartphony představují už zhruba 70 % světového trhu.
Světovou jedničkou je nadále Samsung, který tak oslavil dva roky na trůnu. Prodeje firmě vzrostly o 6 % na 113 milionů mobilních telefonů. To znamená, že Samsung rostl méně než trh, a konkurence se na něj tak v podstatě mírně dotahuje. Zatímco v absolutních číslech je na tom Samsung lépe, jeho tržní podíl se meziročně mírně zmenšil z 28,6 % na 27,7 %. Přesto má stále velmi pohodlný náskok.
Druhá je totiž stále Nokia, která rozhodně nevypadá, že by zvládla odvetu a se Samsungem se mohla o první místo v blízké budoucnosti poprat. Navíc její prodejní čísla neustále padají. Namísto 61,9 milionů mobilních telefonů před rokem prodala firma v letošním prvním čtvrtletí 47 milionů mobilů. Podíl se tak z 16,6 % smrskl na 11,5 % a vypadá to, že na druhém místě se Nokia už moc dlouho neudrží. Třetí Apple totiž prodal 43,7 milionu telefonů a navýšil meziročně svůj podíl na trhu z 10 na 10,7 %.
Značka | Prodeje Q1/2013 | Prodeje Q1/2014 | Podíl Q1/2013 | Podíl Q1/2014 |
---|---|---|---|---|
Samsung | 106,6 | 113 | 28,6 % | 27,7 % |
Nokia | 61,9 | 47 | 16,6 % | 11,5 % |
Apple | 37,4 | 43,7 | 10 % | 10,7 % |
LG | 16,2 | 16,4 | 4,3 % | 4 % |
Huawei | 11,6 | 14,2 | 3,1 % | 3,5 % |
Ostatní | 139 | 173,6 | 37,3 % | 42,6 % |
Celkem | 373,7 | 407,9 | 100 % | 100 % |
O zbylé pozice v první pětce se začíná prát stále větší množství výrobců. Strategy Analytics uvádí, že čtyřkou je LG se 16,4 miliony prodaných smartphonů a podílem 4 %, pátý je Huawei se 14,2 miliony telefonů a podílem 3,5 %. Za branami první pětky však čekají další kandidáti. Podíl ostatních výrobců se totiž meziročně zvýšil ze 37,3 % na vysokých 42,6 %. To znamená, že velcí výrobci jsou pod tlakem.
Ten vyvíjí jak tradiční značky, jako jsou Sony nebo HTC, tak silné čínské společnosti jako ZTE, TCL-Alcatel nebo Lenovo (to stále Strategy Analytics počítá bez Motoroly) a především i čínští nováčci. Značky jako Xiaomi, Meizu, Oppo nebo jeho nová pobočka OnePlus mají nemalé ambice a letos o nich ještě hodně uslyšíme. Navíc se tyto nové značky soustředí téměř výhradně na prodej chytrých telefonů, na trhu s nimi tak bude jejich role ještě důležitější. Konkrétní čísla stavu trhu se smartphony však zatím zveřejněna nebyla.