Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chystá se mobilní revoluce? Menší výrobci mobilů rostou na úkor velkých

aktualizováno 
První čtvrtletí roku 2014 přineslo další nárůst množství prodaných mobilních telefonů. Světovou jedničkou je s přehledem Samsung, druhá se stále drží Nokia. Jejich podíl však klesl a údaje za první čtvrtletí ukazují, jak na trhu získávají čím dál větší prostor menší výrobci.

Menší výrobci mobilů získávají na trhu stále větší podíl na úkor největších značek | foto: Profimedia.cz

Za první čtvrtletí letošního roku se na celém světě prodalo 407,9 milionu mobilních telefonů. Ve své zprávě to uvedla analytická společnost Strategy Analytics, která čísla tradičně zveřejňuje. Prodeje meziročně vzrostly o 9 %, což je nejvíce od roku 2011. A smartphony představují už zhruba 70 % světového trhu.

Světovou jedničkou je nadále Samsung, který tak oslavil dva roky na trůnu. Prodeje firmě vzrostly o 6 % na 113 milionů mobilních telefonů. To znamená, že Samsung rostl méně než trh, a konkurence se na něj tak v podstatě mírně dotahuje. Zatímco v absolutních číslech je na tom Samsung lépe, jeho tržní podíl se meziročně mírně zmenšil z 28,6 % na 27,7 %. Přesto má stále velmi pohodlný náskok.

Druhá je totiž stále Nokia, která rozhodně nevypadá, že by zvládla odvetu a se Samsungem se mohla o první místo v blízké budoucnosti poprat. Navíc její prodejní čísla neustále padají. Namísto 61,9 milionů mobilních telefonů před rokem prodala firma v letošním prvním čtvrtletí 47 milionů mobilů. Podíl se tak z 16,6 % smrskl na 11,5 % a vypadá to, že na druhém místě se Nokia už moc dlouho neudrží. Třetí Apple totiž prodal 43,7 milionu telefonů a navýšil meziročně svůj podíl na trhu z 10 na 10,7 %.

Celosvětové prodeje mobilů a tržní podíl za 1Q/2014 (miliony kusů, procenta - podle Strategy Analytics)
ZnačkaProdeje Q1/2013Prodeje Q1/2014Podíl Q1/2013Podíl Q1/2014
Samsung106,611328,6 %27,7 %
Nokia61,94716,6 %11,5 %
Apple37,443,710 %10,7 %
LG16,216,44,3 %4 %
Huawei11,614,23,1 %3,5 %
Ostatní139173,637,3 %42,6 %
Celkem373,7407,9100 %100 %

O zbylé pozice v první pětce se začíná prát stále větší množství výrobců. Strategy Analytics uvádí, že čtyřkou je LG se 16,4 miliony prodaných smartphonů a podílem 4 %, pátý je Huawei se 14,2 miliony telefonů a podílem 3,5 %. Za branami první pětky však čekají další kandidáti. Podíl ostatních výrobců se totiž meziročně zvýšil ze 37,3 % na vysokých 42,6 %. To znamená, že velcí výrobci jsou pod tlakem.

Ten vyvíjí jak tradiční značky, jako jsou Sony nebo HTC, tak silné čínské společnosti jako ZTE, TCL-Alcatel nebo Lenovo (to stále Strategy Analytics počítá bez Motoroly) a především i čínští nováčci. Značky jako Xiaomi, Meizu, Oppo nebo jeho nová pobočka OnePlus mají nemalé ambice a letos o nich ještě hodně uslyšíme. Navíc se tyto nové značky soustředí téměř výhradně na prodej chytrých telefonů, na trhu s nimi tak bude jejich role ještě důležitější. Konkrétní čísla stavu trhu se smartphony však zatím zveřejněna nebyla.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.