Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chystá se mobilní revoluce? Menší výrobci mobilů rostou na úkor velkých

aktualizováno 
První čtvrtletí roku 2014 přineslo další nárůst množství prodaných mobilních telefonů. Světovou jedničkou je s přehledem Samsung, druhá se stále drží Nokia. Jejich podíl však klesl a údaje za první čtvrtletí ukazují, jak na trhu získávají čím dál větší prostor menší výrobci.

Menší výrobci mobilů získávají na trhu stále větší podíl na úkor největších značek | foto: Profimedia.cz

Za první čtvrtletí letošního roku se na celém světě prodalo 407,9 milionu mobilních telefonů. Ve své zprávě to uvedla analytická společnost Strategy Analytics, která čísla tradičně zveřejňuje. Prodeje meziročně vzrostly o 9 %, což je nejvíce od roku 2011. A smartphony představují už zhruba 70 % světového trhu.

Světovou jedničkou je nadále Samsung, který tak oslavil dva roky na trůnu. Prodeje firmě vzrostly o 6 % na 113 milionů mobilních telefonů. To znamená, že Samsung rostl méně než trh, a konkurence se na něj tak v podstatě mírně dotahuje. Zatímco v absolutních číslech je na tom Samsung lépe, jeho tržní podíl se meziročně mírně zmenšil z 28,6 % na 27,7 %. Přesto má stále velmi pohodlný náskok.

Druhá je totiž stále Nokia, která rozhodně nevypadá, že by zvládla odvetu a se Samsungem se mohla o první místo v blízké budoucnosti poprat. Navíc její prodejní čísla neustále padají. Namísto 61,9 milionů mobilních telefonů před rokem prodala firma v letošním prvním čtvrtletí 47 milionů mobilů. Podíl se tak z 16,6 % smrskl na 11,5 % a vypadá to, že na druhém místě se Nokia už moc dlouho neudrží. Třetí Apple totiž prodal 43,7 milionu telefonů a navýšil meziročně svůj podíl na trhu z 10 na 10,7 %.

Celosvětové prodeje mobilů a tržní podíl za 1Q/2014 (miliony kusů, procenta - podle Strategy Analytics)
ZnačkaProdeje Q1/2013Prodeje Q1/2014Podíl Q1/2013Podíl Q1/2014
Samsung106,611328,6 %27,7 %
Nokia61,94716,6 %11,5 %
Apple37,443,710 %10,7 %
LG16,216,44,3 %4 %
Huawei11,614,23,1 %3,5 %
Ostatní139173,637,3 %42,6 %
Celkem373,7407,9100 %100 %

O zbylé pozice v první pětce se začíná prát stále větší množství výrobců. Strategy Analytics uvádí, že čtyřkou je LG se 16,4 miliony prodaných smartphonů a podílem 4 %, pátý je Huawei se 14,2 miliony telefonů a podílem 3,5 %. Za branami první pětky však čekají další kandidáti. Podíl ostatních výrobců se totiž meziročně zvýšil ze 37,3 % na vysokých 42,6 %. To znamená, že velcí výrobci jsou pod tlakem.

Ten vyvíjí jak tradiční značky, jako jsou Sony nebo HTC, tak silné čínské společnosti jako ZTE, TCL-Alcatel nebo Lenovo (to stále Strategy Analytics počítá bez Motoroly) a především i čínští nováčci. Značky jako Xiaomi, Meizu, Oppo nebo jeho nová pobočka OnePlus mají nemalé ambice a letos o nich ještě hodně uslyšíme. Navíc se tyto nové značky soustředí téměř výhradně na prodej chytrých telefonů, na trhu s nimi tak bude jejich role ještě důležitější. Konkrétní čísla stavu trhu se smartphony však zatím zveřejněna nebyla.





Nejčtenější

Ve 20:19 má YouTube stále potíže s dostupností.
Nejede vám Youtube? Chyba není na vašem zařízení

Od úterních 19:42 se YouTube potýká s problémy s dostupností v Evropě, zejména Německu. Výpadky ale hlásí i uživatelé z ČR.  celý článek

Nový šéf českého Vodafonu Jiří Báča
Nový šéf Vodafonu: V Česku máme jen dva mobilní operátory

Z cen za mobilní telekomunikační služby se stalo horké politické téma. Nový šéf českého Vodafonu Jiří Báča to vítá a věří, že se český trh konečně narovná.  celý článek

Sony Xperia X 2017
Podoba nového Sony Xperia X odhalena. Minimalistický design zůstává

Sony přiveze do Barcelony na veletrh MWC novou generaci klíčového modelu Xperia X. Novinka si zachovává jednoduchý a elegantní vzhled.  celý článek

Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S8 už není tajemstvím, prohlédnout si ho můžete už teď

Do představení Samsungu Galaxy S8 zbývá ještě nějaký čas, premiéra bude na přelomu března a dubna. Jeho vzhled už však není tajemstvím. Nové úniky ukazují...  celý článek

Ilustrační snímek
Vyhádat si nižší ceny u operátorů lze. Chce to odhodlanost a vytrvalost

Český mobilní trh, co se tarifní nabídky a tedy i výše měsíčních paušálů týče, již čtyři roky stagnuje. Ovšem jen na oko, operátoři totiž s cenami umí stále...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.