Samsungu se v druhém čtvrtletí dařilo, naopak Apple zaznamenal výrazný propad prodejů.

Samsungu se v druhém čtvrtletí dařilo, naopak Apple zaznamenal výrazný propad prodejů. | foto: Profimedia.cz

Samsung utíká Applu. iPhony už totiž netáhnou

  • 206
Největším světovým výrobcem smartphonů za druhé čtvrtletí 2016 je Samsung. Meziročně si polepšil, naopak druhý Apple začíná ztrácet. Ukazuje se, že v podstatě dvouletý cyklus iPhonů je dnes už neudržitelný. Kometou je čínské Oppo.

Samsung si meziročně polepšil o 5,5 milionu prodaných smartphonů. Loni jich za druhé čtvrtletí prodal necelých 72 milionů, letos za stejné období už 77,6 milionu. Ve statistikách společnosti Strategy Analytics, která výsledky pravidelně zveřejňuje, nejsou uvedeny podrobnosti, ale za úspěchem pravděpodobně stojí modelová řada Galaxy S.

Naopak Applu se moc nedaří. Prodeje mu meziročně spadly o sedm milionů přístrojů. Loni jich za druhé čtvrtletí prodal 47,5 milionu, letos jen 40,4 milionu. Výsledky tak příliš nezvrátil ani nový levný model SE, který Apple představil na jaře a začal se prodávat těsně na konci prvního kvartálu. Ve sledovaném druhém čtvrtletí tak bylo možné očekávat nejvyšší prodeje a sám Apple si je pochvaloval (více zde).

Opět nejsou známa podrobná čísla, ale pokud budeme Applu věřit, tak prodeje iPhonů 6s a 6s Plus musely klesnout velmi výrazně. Tato řada iPhonů je tradičně jen upgradem předchozí řady. Apple totiž zcela nové modely uvádí jednou za dva roky. Jenže se ukazuje, že minimální inovace a v podstatě nulová změna designu už pro nový model nestačí.

Samsung paradoxně u letošního topmodelu S7 také nepřinesl oproti loňskému modelu nějaké zásadní novinky, ale upravil design, změnil označení, zvětšil displej modelu edge a to u zákazníků zabralo.

V každém případě bude letošní podzim ve znamení ostrého souboje obou značek. Samsung už příští týden představí model Note 7 se zahnutým displejem a pravděpodobně několika významnějšími inovacemi. Apple pak začátkem září ukáže novou generaci iPhonů. U nich se spekuluje, že mnoho nového nepřinesou. Pokud tomu tak bude, asi se podíl na trhu obou největších výrobců příliš nezmění.

Samsung s podílem 23 procent a Apple držící téměř 12 procent trhu mají před dalšími výrobci slušný náskok. Další trojice výrobců je z Číny v pořadí Huawei, Oppo a Xiaomi.

Daří se jim různě. Huawei mírně rostl, prodal letos za druhý kvartál 32 milionů smartphonů oproti 30,5 milionu v loňském roce. Kometou je čtvrté Oppo (v Evropě známé jen značkou OnePlus, přímo mimo Asii neprodává). Oppo meziročně prodalo za druhý kvartál o 137 procent více. Loni to bylo 7,6 milionu, letos už 18 milionů přístrojů. Pátému Xiaomi naopak prodeje klesly z téměř 20 milionů loni na aktuálních 14,7 milionu.

Třetí Huawei drží podíl na celosvětovém trhu 9,4 procenta a teoreticky by časem mohl předhonit druhý Apple. Čtvrté Oppo má podíl 5,3 procenta, páté Xiaomi pak 4,3 procenta. První pětice největších výrobců produkuje 46,3 procenta všech smartphonů na trhu. Loni to bylo o procento více, což znamená, že trh se stále více drobí.