Podle zveřejněných výsledků analytické společnosti Strategy Analytics prožívá trh se smartphony krizi. Trh s chytrými telefony je nasycen a pro kupující je nejasná také ekonomická budoucnost. To má za následek, že prodeje smartphonů poprvé od roku 1996 poklesly. V prvním čtvrtletí letošního roku se prodalo celkem 335 milionů smartphonů, což znamená meziroční pokles o tři procenta.
Pozici jedničky si stále s obrovským přehledem drží Samsung, který v prvním kvartálu prodal 79 milionů chytrých telefonů. Ovšem i jemu prodeje poklesly. Ve stejném období minulého roku prodal 82,7 milionu smartphonů, což znamená meziroční pokles o čtyři procenta. Tahounem prodejů Samsungu je nový vrcholný model Galaxy S7 a modely řady Galaxy J.
Pokles zájmu o smartphony je nejvíce patrný na prodejích Applu. Ten vykázal obrovský propad prodejů o 16 procent. 51,2 milionu prodaných iPhonů za první čtvrtletí je velké zklamání, Apple vykázal propad svých iPhonů vůbec poprvé. Ukázalo se, že loňské iPhony 6s a 6s Plus přinesly málo inovací. Pomoci by naopak mohl nový levný iPhone SE, netradičně představený na jaře, který prodeje zatím příliš neovlivnil.
Nejvíce na trhu se smartphony rostou čínští výrobci. Třetí největší výrobce chytrých telefonů Huawei vykázal obrovský meziroční nárůst prodejů o 64 procent. Celkem Huawei v prvním čtvrtletí letošního roku prodal 28,3 milionu smartphonů. Novinky P9 a P9 Plus se přitom začínají teprve prodávat.
Huawei však i přes obrovský nárůst prodejů nemůže být v klidu. Tlačí se totiž na něj další čínští výrobci. Čtvrtým největším výrobcem smartphonů je v současnosti Oppo, které v prvním kvartálu prodalo 15,5 milionu smartphonů. Loni to přitom ve stejné době bylo jen 8,3 milionu smartphonů. Oppo je aktivní téměř výhradně na asijských trzích a tak má prostor k dalšímu růstu.
I pátý největší producent smartphonů je z Číny. Ovšem vzestup dříve raketově rostoucího Xiaomi se zastavil. Xiaomi dokonce meziročně prodalo o něco méně smartphonů. V letošním prvním čtvrtletí to bylo 14,6 milionu smartphonů, loni ve stejném období 14,9 milionu chytrých telefonů. Xiaomi je aktivní především v Číně, růst prodejů by měl podpořit dlouho spekulovaný oficiální vstup na evropské a americké trhy.