Analytická společnost Strategy Analytics vydala výsledky prodejů smartphonů za třetí čtvrtletí letošního roku. Jsou velmi zajímavé hned v několika směrech.
Tak především, světová jednička Samsung v posledních dvou letech vypadala, že vrchol má už za sebou. Prodeje Samsungu po šest kvartálů klesaly, stejně tak jeho tržní podíl. Jenže poslední čtvrtletí se Samsungu povedlo a meziročně prodal o šest procent smartphonů více.
Podle Strategy Analytics za to mohou úpravy cen mnoha modelů směrem dolů. Například špičkové modely Galaxy S6 a S6 edge Samsung v létě celosvětově zlevnil zhruba o deset procent. Podle agentury se daří i modelům Note 5 (v Evropě se zatím neprodává), A8 a J5.
Q3 2014 | Q3 2015 | |
Samsung | 79,2 | 83,8 |
Apple | 39,3 | 48 |
Huawei | 16,5 | 26,7 |
Lenovo-Motorola | 24,5 | 18,8 |
Xiaomi | 18 | 17,8 |
Ostatní | 145,9 | 159,1 |
Celkem | 323,4 | 354,2 |
Ale i přes aktuální růst se Samsungu snížil celosvětový tržní podíl, meziročně z 24,5 na 23,7 procenta. Doby, kdy měl Samsung třetinu trhu, jsou pravděpodobně už nenávratně pryč.
Trvale roste druhý Apple. Meziročně prodal o osm milionů iPhonů více a tržní podíl mu vzrostl na 13,6 procenta. S ohledem na to, že prodává jen nejdražší modely za prémiové ceny, je to neuvěřitelný úspěch.
Radují se jistě i v Číně u Huawei. Ten meziročně zvýšil prodeje o více než 10 milionů smartphonů a jeho tržní podíl se zvýšil na 7,5 procenta. Podle Strategy Analytics se Huawei podařilo odrazit útoky rivalů Lenova a Xiaomi a daří se mu v Evropě a v USA.
Q3 2014 | Q3 2015 | |
Samsung | 24,5 | 23,7 |
Apple | 12,2 | 13,6 |
Huawei | 5,1 | 7,5 |
Lenovo-Motorola | 7,6 | 5,3 |
Xiaomi | 5,6 | 5 |
Ostatní | 45,1 | 44,9 |
Lenovo drží celosvětově pozici čtvrtého největšího výrobce (spolu s Motorolu, kterou Lenovo koupilo od Googlu). Jenže prodeje klesají, a to docela výrazně. Lenovo má problémy především na domácím čínském trhu. Páté Xiaomi, které v podstatě prodává jen doma v Číně a na několika asijských trzích, přestalo růst. Prodeje se meziročně nezměnily.
Vypadá to, že pokud chce Xiaomi růst, musí expandovat na mimoasijské trhy. To však nebude lehké a hlavně levné. Spíš je možné, že se firma spíše soustředí na rozšíření portfolia výrobků mimo mobilní oblast.
Všechny další značky celkově spíše stagnovaly. Podrobnosti Strategy Analytics tradičně nezveřejňuje. Věnuje jim kolonku ostatní, která mírně rostla, ale první pětka rostla více, a tak podíl „ostatních“ meziročně poklesl.
Celkově se prodeje smartphonů ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšily o deset procent, což není mnoho. Strategy Analytics to komentuje tak, že vedle evropských trhů a USA se nasytil už i trh v Číně.