vivo Xplay5 má po stranách zaoblený displej. Funkce navíc jako v případě...

vivo Xplay5 má po stranách zaoblený displej. Funkce navíc jako v případě Samsungu Galaxy S6/S7 edge však nepřináší | foto: vivo.com

Samsung a Apple ztrácí, čínské značky naopak letí vzhůru

  • 96
Trh se smartphony se mění. Řada tradičních značek paběrkuje, současní velikáni se potýkají s poklesy prodejů. Naopak čínští výrobci mají žně.

Současný největší výrobce chytrých telefonů nemá nejlepší období. Samsung zasáhla aféra vybuchujících modelů Galaxy Note 7 a asi ještě dlouho bude tento problém odeznívat. Aféra se už projevila do současných prodejů.

Podle analytické společnosti Strategy Analytics klesly Samsungu meziročně prodeje o 10 procent. Samsung v letošním třetím čtvrtletí prodal „jen“ 75,3 milionu smartphonů, ve stejnou dobu loni to přitom bylo 83,8 milionu. Podíl Samsungu na trhu se smartphony tak poklesl z 24 procent na 20 procent.

Nedaří se ani Applu, i když jemu prodeje poklesly jen o pět procent. iPhonů se ve třetím čtvrtletí prodalo 45,5 milionu kusů, loni to bylo 48 milionů. Apple má v letošním třetím čtvrtletí podíl na trhu s chytrými telefony 12,1 procenta, v loňském roce to bylo ve stejném období 13,6 procenta.

Prodeje smartphonů ve třetím čtvrtletí 2016.

Tradiční výrobci ztrácejí, dravé čínské značky naopak rostou. A to nemálo. Třetí největší výrobce na světě je Huawei, který prodal v uvedeném období 33,6 milionu smartphonů. Vloni Huawei za stejné období prodal 26,7 milionu kusů chytrých telefonů. Čínskému výrobci tak prodeje vzrostly o osm procent a v současnosti má podíl na trhu devět procent.

Ještě větší růst zaznamenal v našich končinách málo známý čínský výrobce Oppo. Tomu prodeje meziročně vzrostly o závratných 140 procent. Oppo letos ve třetím kvartálu prodalo 21,6 milionu smartphonů, loni to bylo jen devět milionů. Značce Oppo tak patří 5,8procentní podíl na trhu, loni drželo Oppo jen 2,5 procenta trhu.

Stejně jako Oppo není v Evropě nijak výrazně známá i značka Vivo a podobně i tomuto výrobci rostly meziročně prodeje. Vivo letos prodalo za třetí kvartál 18,3 milionu chytrých telefonů, loni se prodalo ve třetím kvartále 9,8 milionu smartphonů tohoto čínského výrobce. Vivo tak má na trhu se smartphony téměř pětiprocentní podíl, v loňském období to bylo jen 2,8 procenta. Oppo i Vivo jsou aktivní vedle čínského trhu i jinde v jihovýchodní Asii, například v Thajsku, Indii nebo Malajsii.

Uvedená data tak ukazují, jak je důležitý čínský trh i zbytek Asie. Samsung tam už dávno nekraluje, stejně jako se tam v poslední době nedaří iPhonům. Zato si čínští zákazníci našli cestu ke svým lokálním výrobcům, kteří už umí nabídnout špičkové smartphony porovnatelné se světovou konkurencí.