Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Prodeje smartphonů Q2 2009: Nokia si drží prvenství, Apple a RIM se snaží ji vytlačit

aktualizováno 
Nokia si i nadále udržuje v hlavních regionech dominantní pozici z pohledu prodeje takzvaných chytrých telefonů. Výrazně se na ni ale dotahuje Apple, jehož iPhone ukrojil v Severní Americe téměř čtvrtinový podíl. Do čela tamního trhu se pak dostala i zařízení BlackBerry od společnosti RIM, Microsoft začíná ztrácet.

Smartphonům zatím stále dominuje finská Nokia, do čela se dere Apple a RIM | foto: flickr.com

Prodeje smartphonů vykazovaly navzdory sílící globální recesi i ve druhém čtvrtletí roku rostoucí tendenci. Lákadlem pro zákazníky jsou přitom stále přívětivější uživatelská rozhraní nebo široké nabídky aplikací, kterými mohou své smartphony oživit. Mobilním operátorům enormně rostou zisky z datování, což jim umožňuje investovat do dalšího rozvoje infrastruktury.

Tabulka 1.: Prodeje smarthonů v Q2 2009 globálně (Q2 2009, Q2 2008)

 Výrobce  prodeje Q2 2009 [mil.ks.] % podíl   prodeje Q2 2008 [mil.ks.] % podíl    nárůst Q2 ´09/Q2 ´08
 Nokia   16,9  44,3 %  15,3  45,5 %  10,4 %
 RIM  8,0 21 %   5,6 16,7 %   41,6 %
 Apple  5,2  13,7 %  0,7  2,2 %  626,9 %
 ostatní  8,0  21 %  12,0  35,6 %  -32,8 %
 Celkem  38,1  100,0 %   33,6  100 % 13,4 % 

Globálně si v minulém čtvrtletí v porovnání se stejným obdobím loňského roku (tedy Q2 2008 a 2009) nejvíce polepšil Apple – iPhone 3G tak díky celosvětové dostupnosti zařídil raketový nárůst prodeje více než šestinásobně. V druhém čtvrtletí tohoto roku se tak prodalo více než 5,2 milionu kusů telefonů Apple.

Stále více se také prodávají telefony BlackBerry společnosti RIM, které v druhém kvartálu oslovily na osm milionů zákazníků, což "ostružinám" zajišťuje druhou příčku s více než pětinovým podílem.

Jedničkou je s téměř 17 miliony prodaných smartphonů finská Nokia, jejíž procentuální podíl navzdory vyššímu prodeji o více než procento poklesl. Ostatní mobilní platformy (Windows Mobile, Android, Linux) si mezi sebou rozdělily rovných osm milionů uživatelů – meziročně jde ale o téměř třetinový pokles.


Tabulka 2.: Prodeje smartphonů v oblasti Pacifiku (Q2 2009, Q2 2008)

Výrobce prodeje Q2 2009 [mil.ks.] % podíl prodeje Q2 2008 [mil.ks.] % podíl nárůst Q2 ´09/Q2 ´08
Nokia 6,8 59,7 % 5,6 50,6 % 21,5 %
Sharp 1,1 9,4 % 1,4 12,6 % -23,6 %
Fujitsu  1,0 9,2 % 1,4  13,0 % -26,9 %
ostatní 2,5 21,7 % 2,6 23,8 % -6,3 %
Celkem 38,1 100,0 % 33,6 100 % 2,9 %

Prodej téměř sedmi milionů symbianových telefonů zajistil Nokii první příčku i v Asii a to s celkovým podílem téměř tří pětin. Zajímavá je druhá příčka, která připadla japonské společnosti Sharp. Tu si příznivci Windows Mobile spojí v souvislosti se špičkově vybavenými komunikátory, které se bohužel na tuzemský trh nikdy nedostaly.

Rovný milion zařízení prodaných v Q2 2009 v oblasti Pacifiku nesl logo Fujitsu, což ale znamenalo meziroční více než čtvrtinový propad. Více než 2,5 milionu prodaných chytrých telefonů si mezi sebou rozdělili další nekonkretizovaní výrobci.

Tabulka 3.: Prodeje smartphonů v oblasti EMEA (Q2 2009, Q2 2008)

Výrobce prodeje Q2 2009 [mil.ks.] % podíl prodeje Q2 2008 [mil.ks.] % podíl nárůst Q2 ´09/Q2 ´08
Nokia 8,9 64,0 % 9,0 71,2 % -0,1 %
Apple 1,9 13,6 % 0,2 1,3 % 1041,6 %
RIM 1,4 10,3 % 0,9 7,2 % 60,1 %
ostatní 1,7 12,2 % 2,6 20,3 % -33,4 %
Celkem 14,0 100,0 % 12,6 100 % 11,2 %

Ani v oblasti EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika) se Nokia nemusela o své prvenství obávat. Takřka devět milionů prodaných telefonů znamená, že si z celého pomyslného koláče finský výrobce ukrojil téměř dvě třetiny; meziročně jde přesto o pokles, byť je jen velmi mírný.

Druhá příčka s téměř dvěma miliony prodaných iPhonů patří Applu. Zhruba sedminový podíl není zdaleka tolik zajímavý jako meziroční více než desetinásobný nárůst. Stálicí napříč světovými trhy je také společnost RIM, jejíž messengery BlackBerry oslovují stále větší procento lidí, což konkrétně pro oblast EMEA znamená meziroční nárůst o 60%.

Tabulka 4.: Prodeje smartphonů v Severní Americe (Q2 2009, Q2 2008)

Výrobce prodeje Q2 2009 [mil.ks.] % podíl prodeje Q2 2008 [mil.ks.] % podíl nárůst Q2 ´09/Q2 ´08
RIM 5,7 52,0 % 4,4 56,4 % 29,2 %
Apple 2,6 23,3 % 0,6 7,0 % 365,4 %
HTC 0,6 5,6 % 0,6 8,0 % -2,8 %
ostatní 2,1 19,2 % 2,2 28,6 % -6,1 %
Celkem 11,0 100,0 % 7,8 100 % 40,1


V minulém odstavci zmíněné telefony BlackBerry jsou v Severní Americe bestsellerem, který s celkovým počtem 5,7 milionu prodaných kusů hravě předčil iPhone.

Podíl RIM je tak na severoamerickém trhu těsně většinový (52%), naproti tomu Apple nedosáhl ani na čtvrtinu. Přesto ale díky nástupu iPhonu 3G americký výrobce zaznamenal v porovnání s Q2 2008 nárůst prodeje o více než 360%.

Nijak slavný naopak není podíl tchajwanského HTC, jehož telefony v druhém čtvrtletí roku přiměly ke koupi 0,6 milionu uživatelů. Zatímco prodej byl ve srovnání s Q2 2008 stejný, procentuální podíl se poměrně významně propadl z osmi na necelých 6 %.

Ostatní výrobci dokázali prodat lehce přes dva miliony chytrých telefonů, což je zhruba pětina z celkových 11 milionů smartphonů prodaných v dané oblasti.  

Trendy na poli telefonů s operačním systémem:

Nokia si drží globální dominanci, ale její výsledky se liší podle regionu.
Celých 40% prodaných smartphonů se chlubí dotykovým displejem.
Apple po loňském uvedení modelu 3G zaznamenal na některých trzích až desetinásobný meziroční nárůst (EMEA); v Severní Americe se prodeje meziročně téměř zečtyřnásobily.
RIM dominuje severoamerickému regionu; z globálního pohledu pak telefonům BlackBerry patří druhá příčka s osmi miliony prodaných telefonů za Q2 tohoto roku.
Nabídka mobilních OS se rozšiřuje, na což doplácí hlavně systém od Microsoftu, kdy se klíčový partner HTC začíná zaměřovat i na telefony s Google Android.

Americkému výrobci RIM se tak celosvětově daří zaujmout poměrně širokou nabídkou telefonů BlackBerry, jejichž společným jmenovatelem je velmi snadná práce s emaily, velmi dobré konstrukční zpracování a QWERTY klávesnice.

Výjimkou v tomto ohledu je pouze model Storm, který využívá dotykového displeje spolu s několika textovými klávesami. Telefony BlackBerry oproti svým konkurentům bodují také velice dobrou výdrží telefonu na jedno nabití. Nemalé procento nových příznivců má bezpochyby na svědomí i spuštění služby StoreFront pro snadné vyhledávání a stahování nových aplikací přímo v telefonu.


Tabulka 5.: Podíl prodaných smartphonů z pohledu způsobu zadávání textů (Q2 2009, Q2 2008)

Výrobce prodeje Q2 2009 [mil.ks.] % podíl prodeje Q2 2008 [mil.ks.] % podíl nárůst Q2 ´09/Q2 ´08
Dotykový displej 15,1 39,6 % 3,9 11,7 % 282,7%
Numerická klávesnice 12,3 32,3 % 21,4 63,6 % -42,3 %
QWERTY klávesnice 10,7 28,0 % 8,3 24,7 % -2,8 %
Celkem 11,0 100,0 % 7,8 100 % 13,4 %


Zajímavý je podíl prodaných chytrých telefonů v závislosti na primárním zadávání textu. Vůdčí 15,1% podíl si přitom připsaly zařízení, u kterých probíhá vkládání textů výhradně přes dotykový displej. Krom iPhonu do této kategorie spadají WM komunikátory (Touch Diamond, Touch HD) nebo třeba Nokia Express Music 5800 (Tube).

Druhou skupinou se zhruba osminovým podílem tvoří smartphony s klasickou numerickou klávesnicí; typický zástupcem této kategorie může být jakákoli symbianová Nokia s telefonním blokem tlačítek. Za stejné období v loňském roce byl přitom podíl této kategorie téměř celé dvě třetiny. Třetí skupinu s desetiprocentním podílem pak tvoří zařízení s úplnou QWERTY klávesnicí (BlackBerry, komunikátory HTC, T-Mobile G1,…).

Velký potenciál má v rukou Palm prostřednictvím své nové platformy webOS a modelu Pre coby jejího prvního zástupce. Relativně malá společnost Palm je dle hlavního analytika společnosti Canalys, Chrise Jonesa, příkladem, že tvůrčí nápady spolu s dostatkem financí mohou za poměrně krátkou dobu mnohé zvrátit. Není to tak dlouho, co Palm balancoval nad propastí; jeho téměř jistý pád tehdy odvrátila stomilionová finanční vzpruha společnosti Elevation Partners.

"Je až neuvěřitelné, kam se Palm během jednoho roku dostal. Akcie letos stouply o více než 70%, což může znamenat brzký zájem dalších investorů. Palm má přesto před sebou ještě hodně práce – aktuálně musí zajistit co nejrychlejší uvedení GSM verze svého Pre a poté pracovat na dalším rozšíření svého nového OS," uvedl Jones.

Vzrůstající obliba je předpovídána také telefonům s Google Android, které aktuálně představují tříprocentní podíl na trhu s chytrými telefony. Všechny tři zatím prodávané androidy (Dream, Magic a Hero) má na svědomí tchajwanské HTC.

Tabulka 6.: Podíl smartphonů dle použitého operačního systému (Q2 2009, Q2 2008)

Výrobce prodeje Q2 2009 [mil.ks.] % podíl prodeje Q2 2008 [mil.ks.] % podíl nárůst Q2 ´09/Q2 ´08
Symbian 19,2 50,3 % 19,6 58,2 % -2,1 %
BlackBerry 8,0 20,9 % 5,6 16,7 % 41,6 %
OS X 5,2 13,7 % 0,7 2,1 % 626,9 %
Windows Mobile 3,4 9,0 % 4,8 14,3 % -28,7 %
Google Android 1,1 2,8 % - - -
ostatní 1,2 3,3 % 2,9 8,6 % -56,8 %
Celkem 38,1 100,0 % 33,6 100 % 13,4

Náklonnost k nové otevřené mobilní platformě však nezastírají ani další velcí hráči světa mobilních telefonů – zájemci tak mohou na některých trzích zakoupit Samsung i7500, svá zařízení se systémem od Google chystá americká Motorola i japonsko-švédský koncern Sony Ericsson, což samozřejmě povede k radikálnímu nárůstu podílu takových telefonů napříč trhy.

Google Android je pro výrobce i distributory (mobilní operátory) zajímavý především z důvodu snadného přizpůsobení systému. Zároveň při jeho použití odpadá nutnost odvádět licenční poplatky, které se v případě použití Windows Mobile pohybují okolo 15 USD. Ty se v množství řekněme několika desítek tisíc kusů na rozpočtu docela projeví.

Za poražený OS naopak Jones označuje Windows Mobile, jejichž podíl na poli chytrých telefonů klesl pod 10%. A ani jejich budoucnost nevidí hlavní analytik společnosti Canalys nijak růžově, neboť HTC, výrobce, který má na svědomí drtivé procento prodaných WM zařízení, se v budoucnu hodlá zaměřit na Google Android, který by se měl objevovat průměrně v každém druhém telefonu této značky.

Novou krev do žil ale může Microsoftu a jeho partnerům vlít faceliftovaná verze Windows Mobile 6.5 a především pak radikálně změněná verze s pořadovým číslem 7, která by se měla v prvních telefonech objevit v průběhu následujícího roku.

Zdroj: Canalys





Nejčtenější

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Soyes 6S
Nejmenší „iPhony“ na světě můžete mít za 1 300 korun

Kopie iPhonů nejsou žádnou novinkou, v čínských e-shopech jich najdeme desítky více či méně povedených. Mezi ty minimálně zajímavé patří mini smartphony Soyes....  celý článek

Zatímco Apple rychle posiluje, Samsung pozvolna ztrácí své pozice
Nejprodávanější modely smartphonů na světě. Apple se směje zbytku světa

Je to krutá podívaná pro výrobce smartphonů s Androidem. Ať se snaží jakkoliv, tak první příčky okupují dva iPhony. Ty se prodávají už skoro rok a designově to...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Vodafone (ilustrační fotografie)
Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nedovolali

Od čtvrtečního poledne se operátor Vodafone potýkal s výpadkem ve své síti. Problémy při volání hlásili uživatelé z Prahy, Brna, Ostravy či Ústecka, textové a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
O2 zůstane O2 minimálně do roku 2022, možná ještě o pět let déle

Operátor O2, majoritně vlastněný skupinou PPF, se domluvil se španělskou společností Telefónica na prodloužení používání ochranné známky O2. Tu může používat...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.