Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Invaze čínských obrů do Evropy se nekoná. Nepotřebují sem jít

  • 18
Čínské značky okupují hned tři místa v Top 5 největších světových výrobců smartphonů, ale jejich prodeje se odehrávají především na domácím trhu. Invaze čínských komet do světa se tak zatím nekoná.

Čína je největším trhem se smartphony. Z celosvětově prodaných 334,4 milionu smartphonů v prvním čtvrtletí letošního roku, se každý třetí prodal právě v Číně. Ale i na čínský trh se smartphony dolehla recese. Celkem se tam v prvním kvartálu prodalo 104,9 milionu chytrých telefonů, což znamená meziroční pokles o pět procent. Celosvětově přitom prodeje poklesly jen o tři procenta.

Analytická společnost Strategy Analytics pokles prodejů na čínském trhu přičítá nasycení trhu a také ekonomickým problémům, ale zatím to nevypadá, že by na čínské výrobce dolehly těžké časy. Řada z nich výrazně roste, v řadě případů na úkor zavedených světových značek.

Jedničkou čínského trhu už dávno není Samsung, který mu dlouho vládl. Vystřídali ho domácí výrobci. Jediným zahraničním výrobcem v čínské první pětce je Apple, kterému se však v prvním čtvrtletí příliš nedařilo. Největším výrobcem pro čínský trh je Huawei.

Prodeje smartphonů v Číně Q1 2016.

Huawei v Číně v prvním čtvrtletí prodal 16,6 milionu smartphonů, ve stejném období loňského roku to bylo 11,2 milionu chytrých telefonů. Impozantní 48procentní nárůst prodejů však analytici mírní, jelikož se objevují náznaky menšího zájmu o vrcholné modely od Huaweie.

Dvojkou na čínském trhu bylo Oppo, které na druhé pozici vystřídalo Xiaomi. Oppo v Číně prodalo 13,2 milionu smartphonů, loni to bylo jen 7,9 milionu. Až třetí je dříve raketově rostoucí Xiaomi, kterému se meziročně propadly prodeje o devět procent ze 14 milionů na 12,8 milionu chytrých telefonů.

Čtvrtou pozici na čínském trhu drží Vivo. To zaznamenalo meziroční nárůst prodejů o sedm procent. Prodalo skoro stejně smartphonů jako Xiaomi (12,5 milionu) a očekává se, že ho předežene. Až pátý je Apple, který si pohoršil z loňských 13,5 milionu prodaných iPhonů na 11,5 milionu. Apple tak na čínském trhu udal zhruba pětinu ze všech iPhonů v daném období.

Invaze do světa se nekoná

Při porovnání s celosvětovými prodeji lze dojít k zajímavému zjištění: čínští výrobci většinu svých smartphonů prodávají na domácím trhu. Dlouho diskutovaná invaze na světové trhy se tak nekoná. Jedině Huawei lze považovat za výrazného globálního hráče.

Huawei ve světě v prvním čtvrtletí udal 11,7 milionu smartphonů, což je o pět milionů smartphonů méně, než kolik prodal doma. A další největší čínští výrobci v globálním měřítku přímo paběrkují. Oppo mimo čínský trh v prvním kvartálu prodalo jen 2,3 milionu chytrých telefonů a Xiaomi jen 1,8 milionu smartphonů.

Pokles poprvé za 20 let. Samsung je ok, u Huaweie slaví a Apple zklamal

Otázkou je, jak se situace změní, až se čínští výrobci na evropské, americké, ale i jiné asijské trhy více zaměří. Zatím na nich oficiálně operují jen někteří. Ovšem legislativní podmínky na vyspělých trzích je podle všeho odrazují. Po připočtení všech daní a dalších položek se ztrácí jejich hlavní výhoda, tedy nízká cena.

Vzestup čínských výrobců spíše znamená, že světové značky vyklízejí v Číně pozice a zisky z čínského trhu, tedy největšího trhu se smartphony, jim unikají. Světová jednička Samsung může jen vzpomínat, když čínskému trhu vládla. I Apple na tom býval v Číně lépe. O dalších světových výrobcích nemluvě.