Agentura Strategy Analytics vydala výsledky prodejů smartphonů za třetí čtvrtletí letošního roku. Jako obvykle je k dispozici tabulka jen s první pěticí největších světových výrobců a jen data za chytré telefony. V tabulce tak chybí třeba Nokia, která v samotných smartphonech na první příčky pomýšlet nemůže, ale vyrábí tolik obyčejných mobilů, že jí dosud v absolutním pořadí patřilo druhé místo na světě.
Podle agentury tvoří aktuálně smartphony šest z deseti prodaných mobilů. Za třetí čtvrtletí se tak prodalo přibližně 419 milionů všech mobilních telefonů.
Značka | Prodeje Q3/2012 | Prodeje Q3/2013 | Podíl Q3/2012 | Podíl Q3/2013 |
---|---|---|---|---|
Samsung | 56,9 | 88,4 | 32,9 % | 35,2 % |
Apple | 26,9 | 33,8 | 15,6 % | 13,4 % |
Huawei | 7,6 | 12,7 | 4,4 % | 5,1 % |
LG | 7,4 | 12 | 4,1 % | 4,8 % |
Lenovo | 6,4 | 10,8 | 3,7 % | 4,3 % |
Ostatní | 68 | 93,7 | 39,4 % | 37,3 % |
Celkem | 172,8 | 251,4 | 100 % | 100 % |
Mezi smartphony vede Samsung a svůj celosvětový tržní podíl stále zvyšuje. Aktuálně nese každý třetí prodaný smartphone na světě logo této značky. Meziročně (Q3/2012 a Q3/2013) rostly prodeje Samsungu o 55 procent, průměr na trhu byl přitom 45 procent. Podle agentury sice Samsungu poněkud váznou prodeje top modelu Galaxy S 4, ale velmi dobře se prodává nový phablet Galaxy Note 3 a levný model Galaxy Y.
Naopak pro druhý Apple je třetí čtvrtletí obvykle nejslabším obdobím v roce. Nové modely iPhonů představuje na jeho konci a prodeje se pak načítají především v dalším čtvrtletí. I proto nepřekvapí, že Apple rostl méně než celý trh, konkrétně o 26 procent.
V každém případě celosvětově zatím není trh se smartphony rozhodně nasycen, zákazníci jich kupují stále více. Podle Strategy Analytics se poprvé stalo, že výrobci za kvartál vyexpedovali přes čtvrt miliardy přístrojů (konkrétně 251,4 milionu). Pro srovnání, v letošním druhém čtvrtletí to bylo 229,6 milionu přístrojů, loni ve třetím čtvrtletí 172,8 milionu smartphonů.
V porovnání druhého a třetího čtvrtletí 2013 se nezměnila první a druhá pozice, Samsung a Apple si drží před konkurenty velký náskok. Ale na dalších třech zveřejňovaných místech je vše jinak. Na třetí místo se prosadil Huawei, o pozici na čtvrté místo spadlo LG a páté je už Lenovo. Z pětky vypadla další čínská značka ZTE. Výsledky výrobců na třetím až pátém místě (pravděpodobně i na dalších místech, ale ty agentura Strategy Analytics nezveřejňuje) jsou ovšem velmi těsné, a tak to příští kvartál může být zase úplně jinak.
Z našeho středoevropského pohledu není úspěch Huawei překvapením. Značka je i trojkou na českém trhu a třeba tenký model P6 je celosvětově extrémně úspěšný. Naopak celosvětové výsledky LG se od těch na českém trhu zatím diametrálně liší. Výsledky Lenova jsou pak pro Evropany jistě překvapující, protože značka mimo Asii své smartphony dosud oficiálně neprodávala. Bude zajímavé sledovat, kam až se značka dostane, až expanduje na další trhy. Pomalu se do toho již pustila.