Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Samsung klesá. Mohou za to Číňané, kteří se stávají vládci smartphonů

aktualizováno 
Velmi zajímavá jsou data celosvětových prodejů smartphonů za druhý kvartál letošního roku. Do špičky se dere čím dál tím víc čínských firem, včetně těch, které zatím mimo Čínu neprodávají. Konkurence se musí začít pořádně bát.

Samsung se stal světovou jedničkou | foto: Profimedia.cz

Data za druhý kvartál 2014 zveřejnila analytická společnost Strategy Analytics. Většina výrobců z první světové šestky roste, jen Samsung meziročne klesl. I tak ale zůstává vcelku neohroženě světovou jedničkou. Úspěchy čínských výrobců mu ale musí dělat vrásky, protože čísla firem, které zatím fakticky prodávají jen v Číně, jsou fantastická.

Celosvětově se za druhé čtvrtletí prodalo 295 milionů smartphonů, to je meziročně o 60 milionů více, tedy asi o 27 procent více. Dynamika růstu je sice stále impozantní ale meziročně poměrně výrazně klesla, loni byl nárůst skoro padesátiprocentní.

Podle Strategy Analytics drží růst asijské trhy, především Čína a Indie. Naopak v Evropě a v USA trh roste jen pomalu.

Samsung si přes mírný pokles prodejů drží první pozici, stále je jasně největší výrobce smartphonů na světě. Tržní podíl mu ale klesl velmi výrazně z téměř 33 procent v druhém čtvrtletí 2013 na aktuálních 25 procent. Trh se totiž štěpí a mezi velké výrobce se tlačí stále více čínských společností.

Své pozice úspěšně hájí Apple. Meziročně prodal opět více iPhonů, což je jistě úspěch, prodává totiž jen přístroje vyšší střední a nejvyšší třídy. I jemu ale podíl pod náporem čínských firem klesl.

Třetí až pátou příčku drží čínští výrobci. Huawei rostl impozatně, meziročně prodal o devět milionů smartphonů víc, což je mimochodem více, než kolik prodala za celé období Nokia.

Ještě zajímavější jsou pozice čtyři a pět. Tam se probojovalo Lenovo a Xiaomi. Zde je nutné připomenout, že obě firmy za uvedené období fakticky oficiálně prodávají jen na čínském trhu a na pár trzích jihovýchodní Asie. Meziročně na těchto několika trzích dokázalo Lenovo prodat o 4,5 milionu smarthonů více a Xiaomi dokonce o 11 milionů!

Minimálně Lenovo již letos vstoupí i do Evropy, v Česku se oficiální zahájení prodeje plánuje na září (více zde). Xiaomi pravděpodobně půjde mimo Čínu (jihovýchodní Asii) až příští rok. Strategy Analytics uvádí, že bude zajímavé sledovat, jak se firmám povede přesvědčit klienty v Evropě a USA, kteří značky moc neznají, v případě Xiaomi o ní možná ani nikdy neslyšeli.

Výhodou obou značek jsou velmi příznivé ceny, je ale otázkou, jestli se ty čínské podaří udržet i v Evropě a v USA. Pokud ano, mají konkurenti co dělat, u srovnatelných produktů jsou čínské značky často o polovinu levnější. Nutno dodat, že třetímu Huawei se podařilo jak vstoupit na evropské trhy, tak držet příznivé ceny. A výsledky tomu odpovídají. Naopak dříve silné ZTE se tentokrát do první šestky nevešlo. V Evropě o něm v poslední době také není moc slyšet, jeho případ je důkazem, že ne vždy se celosvětová expanze podaří.

Šesté místo celosvětově za druhé čtvrtletí drží LG. Tomu se podle Strategy Analytics daří v Evropě a v USA, ale nikoliv v Asii a především na čínském trhu.

Důkazem, že trh se drobí, je i kolonka ostatní, která se meziročně zvětšila o 33 milionů prodaných smartphonů. Detaily ale společnost Strategy Analytics nezveřejnila.  

Prodeje a podíl výrobců smartphonů za 2Q/2013 a 2Q/2014
VýrobceProdeje 2Q/2013 (miliony kusů)Podíl na trhu 2Q/2013Prodeje 2Q/2014 (miliony kusů)Podíl na trhu 2Q/2014
Samsung7632,6 %74,525,2 %
Apple31,213,4 %35,211,9 %
Huawei11,14,8 %20,16,8 %
Lenovo11,34,8 %15,85,4 %
Xiaomi4,11,8 %15,15,1 %
LG12,15,2 %14,54,9 %
Ostatní87,237,4 %12040,6 %
Celkem233100 %295,2100 %

Zdroj: Strategy Analytics

Autor:




Nejčtenější

T- Mobile.
T-Mobile mění tarify. Razantně přidává data, ale má to háčky

T-Mobile nabídne od 2. dubna zcela nové tarify. Nejlevnější jsou nyní za 499 korun, u klíčového neomezeného přidal 2,5 GB dat, ale zdražil ho o 50 korun....  celý článek

Ilustrační snímek
iPhonu se nevzdal ani při koupeli. Neopatrné nabíjení ho stálo život

Nad příčinou úmrtí dvaatřicetiletého Brita zůstává doslova rozum stát. Mladík se totiž rozhodl čas strávený ve vaně zpříjemnit iPhonem. K jeho smůle jej bylo...  celý článek

Moto M
Kovová střední třída se zářivým displejem. Test Moto M

Značka Motorola je plně v rukou čínského Lenova a konečně útočí na český trh. Nejnovějším pokusem je smartphone střední třídý Moto M, který láká na luxusní...  celý článek

Alcatel Idol 4 Pro
Přinese T-Mobile zítra datové jaro? Hlasujte

T-Mobile by měl v úterý na tiskové konferenci představit zajímavé novinky. Změny by se mohly týkat tarifů. Přinese operátor datové jaro, které sliboval...  celý článek

Ilustrační fotografie
Chemický zločin povede k zákazu látky, která dělá oblečení nepromokavým

Evropská unie jedná o zákazu látek, bez kterých se neobejde například oblíbené voděodolné outdoorové oblečení. Je to poslední kapitola desetiletí trvajícího v...  celý článek

Palačinky z ovesných vloček
Palačinky z ovesných vloček

Sladká a zdravá rychlovka. :)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.