Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Samsung klesá. Mohou za to Číňané, kteří se stávají vládci smartphonů

aktualizováno 
Velmi zajímavá jsou data celosvětových prodejů smartphonů za druhý kvartál letošního roku. Do špičky se dere čím dál tím víc čínských firem, včetně těch, které zatím mimo Čínu neprodávají. Konkurence se musí začít pořádně bát.

Samsung se stal světovou jedničkou | foto: Profimedia.cz

Data za druhý kvartál 2014 zveřejnila analytická společnost Strategy Analytics. Většina výrobců z první světové šestky roste, jen Samsung meziročne klesl. I tak ale zůstává vcelku neohroženě světovou jedničkou. Úspěchy čínských výrobců mu ale musí dělat vrásky, protože čísla firem, které zatím fakticky prodávají jen v Číně, jsou fantastická.

Celosvětově se za druhé čtvrtletí prodalo 295 milionů smartphonů, to je meziročně o 60 milionů více, tedy asi o 27 procent více. Dynamika růstu je sice stále impozantní ale meziročně poměrně výrazně klesla, loni byl nárůst skoro padesátiprocentní.

Podle Strategy Analytics drží růst asijské trhy, především Čína a Indie. Naopak v Evropě a v USA trh roste jen pomalu.

Samsung si přes mírný pokles prodejů drží první pozici, stále je jasně největší výrobce smartphonů na světě. Tržní podíl mu ale klesl velmi výrazně z téměř 33 procent v druhém čtvrtletí 2013 na aktuálních 25 procent. Trh se totiž štěpí a mezi velké výrobce se tlačí stále více čínských společností.

Své pozice úspěšně hájí Apple. Meziročně prodal opět více iPhonů, což je jistě úspěch, prodává totiž jen přístroje vyšší střední a nejvyšší třídy. I jemu ale podíl pod náporem čínských firem klesl.

Třetí až pátou příčku drží čínští výrobci. Huawei rostl impozatně, meziročně prodal o devět milionů smartphonů víc, což je mimochodem více, než kolik prodala za celé období Nokia.

Ještě zajímavější jsou pozice čtyři a pět. Tam se probojovalo Lenovo a Xiaomi. Zde je nutné připomenout, že obě firmy za uvedené období fakticky oficiálně prodávají jen na čínském trhu a na pár trzích jihovýchodní Asie. Meziročně na těchto několika trzích dokázalo Lenovo prodat o 4,5 milionu smarthonů více a Xiaomi dokonce o 11 milionů!

Minimálně Lenovo již letos vstoupí i do Evropy, v Česku se oficiální zahájení prodeje plánuje na září (více zde). Xiaomi pravděpodobně půjde mimo Čínu (jihovýchodní Asii) až příští rok. Strategy Analytics uvádí, že bude zajímavé sledovat, jak se firmám povede přesvědčit klienty v Evropě a USA, kteří značky moc neznají, v případě Xiaomi o ní možná ani nikdy neslyšeli.

Výhodou obou značek jsou velmi příznivé ceny, je ale otázkou, jestli se ty čínské podaří udržet i v Evropě a v USA. Pokud ano, mají konkurenti co dělat, u srovnatelných produktů jsou čínské značky často o polovinu levnější. Nutno dodat, že třetímu Huawei se podařilo jak vstoupit na evropské trhy, tak držet příznivé ceny. A výsledky tomu odpovídají. Naopak dříve silné ZTE se tentokrát do první šestky nevešlo. V Evropě o něm v poslední době také není moc slyšet, jeho případ je důkazem, že ne vždy se celosvětová expanze podaří.

Šesté místo celosvětově za druhé čtvrtletí drží LG. Tomu se podle Strategy Analytics daří v Evropě a v USA, ale nikoliv v Asii a především na čínském trhu.

Důkazem, že trh se drobí, je i kolonka ostatní, která se meziročně zvětšila o 33 milionů prodaných smartphonů. Detaily ale společnost Strategy Analytics nezveřejnila.  

Prodeje a podíl výrobců smartphonů za 2Q/2013 a 2Q/2014
VýrobceProdeje 2Q/2013 (miliony kusů)Podíl na trhu 2Q/2013Prodeje 2Q/2014 (miliony kusů)Podíl na trhu 2Q/2014
Samsung7632,6 %74,525,2 %
Apple31,213,4 %35,211,9 %
Huawei11,14,8 %20,16,8 %
Lenovo11,34,8 %15,85,4 %
Xiaomi4,11,8 %15,15,1 %
LG12,15,2 %14,54,9 %
Ostatní87,237,4 %12040,6 %
Celkem233100 %295,2100 %

Zdroj: Strategy Analytics

Autor:




Nejčtenější

Smartphone okno Samsung Galaxy S8+
Dvousimkový Galaxy S8+ míří na český trh. Dual SIM bude i Note 8

Samsung nabídne českým zákazníkům dvousimkovou variantu špičkového modelu Galaxy S8+. Prodávat se začne v pondělí 26. června, k dispozici bude (alespoň...  celý článek

Google Pixel XL
Google zrušil vývoj většího nového Pixelu, místo něj bude ještě větší

Google minulý rok překvapil uvedením vlastních smartphonů Pixel. Pro letošek se očekávali nejen přímí nástupci obou modelů, hovořilo se dokonce i o třetím,...  celý článek

Vertu Constellation X
Luxusní smartphony Vertu budou mít technologii od výrobce alcatelů

Luxusní značka smartphonů a mobilních telefonů Vertu změnila majitele a s tím přicházejí i další změny. Nově budou jedny z nejdražších chytrých telefonů...  celý článek

LG G6
Test LG G6: korejský otloukánek se vrací do extratřídy

Společnosti LG se v poslední době nedaří. I přes velké ambice nedokáže globálně zaútočit na nejvyšší pozice. Po povedeném modelu G4 to loni zkusila s...  celý článek

BlackBerry KEYone s mechanickou klávesnicí je jediným přístrojem svého druhu
BlackBerry má problém. Displej KEYone se lehce oddělí od těla přístroje

BlackBerry KEYone sklízí v zahraničních testech slova chvály, mluví se o něm jako o vydařeném smartphonu a jasné volbě pro příznivce rychlého psaní. Známý...  celý článek

Další z rubriky

Android O
Máte zastaralý Android? Google má řešení pro rychlejší aktualizace

Google často kritizujeme za to, že nedokáže zajistit rychlé a pravidelné aktualizace operačního systému na nejrůznějších zařízeních. S novou verzí označovanou...  celý článek

Odbavení na letišti
Do letadla už žádný notebook, jen mobil? Co způsobila bomba ze Somálska

Ve vzduchu (doslova) je návrh na zákaz přepravy notebooků v letadlech. Zatím platí jen pro vybrané spoje z určitých oblastí do USA a Velké Británie. Celoplošný...  celý článek

Whatsapp bude umět zpětně vymazat odeslané zprávy
WhatsApp se naučí vrátit čas. Odeslané zprávy půjde do pěti minut smazat

Co jednou bylo vyřčeno, už nejde vzít zpátky - platí to téměř pro jakoukoli formu běžné komunikace, dialogy naživo počínaje, telefonními hovory či...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.