Prodaných 990 milionů smartphonů (pozor, opravdu jen chytrých telefonů) za jediný rok je opravdu úctyhodné číslo. A ještě významnější je tržní podíl Samsungu. Ten loni prodal, respektive vyskladnil skoro 320 milionů smartphonů. Díky tomu drží celosvětově podíl 32,3 procenta, a drtí tak všechnu konkurenci.
Druhý Apple má za celý rok 2013 podíl na celosvětovém trhu 15,5 procenta, což je meziročně znatelný propad. Za rok 2012 totiž měl podíl 19,4 procenta. Jak je u Applu obvyklé, silnější měl poslední čtvrtletí loňského roku, ale celkově s výsledkem nemůže být příliš spokojen. Nejenže největší rival Samsung stále roste a Applu utíká, ale za Applem se formuje silná trojice výrobců, kteří si meziročně polepšili.
2012 | Q4/2012 | 2013 | Q4/2013 | |
---|---|---|---|---|
Samsung | 213 | 63 | 319,8 | 86 |
Apple | 135,8 | 47,8 | 153,4 | 51 |
Huawei | 30,2 | 10,9 | 50,4 | 16,6 |
LG | 26,3 | 8,6 | 47,6 | 13,2 |
Lenovo | 23,5 | 9,2 | 45,5 | 13,6 |
Ostatní | 271,3 | 77,5 | 373,3 | 109,8 |
Celkem | 700,1 | 217 | 990 | 290,2 |
Huawei, LG a Lenovo sice zatím doženou Apple, jen když své prodeje sečtou, ale i to je úspěch. Loni by jim součet výsledků stačil jen na 60 procent výkonu Applu. Čínští výrobci jsou na vzestupné cestě, což analytická společnost Strategy Analytics také zdůrazňuje. Huawei podle ní loni výrazně zabodoval v Evropě, Lenovo zatím prodává jen v Číně a LG se dařilo na trzích v Latinské Americe.
Apple prodává jen špičkové přístroje a absence levnějších modelů v jeho portfoliu ho výrazně diskriminuje na některých rozvojových trzích. I proto se v posledních týdnech rozhodl třeba v Indii opět začít prodávat již nevyráběný letitý iPhone 4 (více zde).
2012 | Q4/2012 | 2013 | Q4/2013 | |
---|---|---|---|---|
Samsung | 30,4 % | 29 % | 32,3 % | 29,6 % |
Apple | 19,4 % | 22 % | 15,5 % | 17,6 % |
Huawei | 4,3 % | 5 % | 5,1 % | 5,7 % |
LG | 3,8 % | 4 % | 4,8 % | 4,5 % |
Lenovo | 3,4 % | 4,2 % | 4,6 % | 4,7 % |
Ostatní | 38,8 % | 35,7 % | 37,7 % | 37,8 % |
Celkem | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Celkově je trh stále více rozdrobený. Vyjma Samsungu a Applu může být příští rok na třetí a dalších pozicích kdokoliv. Ale s největší pravděpodobností to nebudou známá jména jako Nokia, HTC nebo Sony. Mnohem více se věří zatím menším čínským značkám, které dokážou na domácím trhu prodávat obrovské množství smartphonů a jen se čeká na jejich expanzi na západní trhy. Jedním z hlavních představitelů tohoto trendu je Lenovo, které se již dokázalo propracovat do první pětky největších výrobců mobilů na světě.