Xiaomi Redmi Note 3 vylepšená verze

Xiaomi Redmi Note 3 vylepšená verze | foto: Xiaomi

XHAVO, to je čínská smartphonová abeceda. Znáte jí?

  • 8
V Číně se prodalo rekordní množství smartphonů. Koncem roku ale prodeje poklesly. Jedničkou je i u nás známé Xiaomi. Apple je třetí, Samsung se nedostal do Top 5.

V minulém roce se na obrovském čínském trhu prodal rekordní počet chytrých telefonů. Za celý rok si Číňané pořídili celkem 437,8 milionu smartphonů. To je o tři procenta více než v roce 2014, kdy se na čínském trhu prodalo 423,6 milionu chytrých telefonů.

Ekonomická situace i nasycení čínského trhu ale znamenalo ke konci roku zpomalení prodejů. Ve čtvrtém čtvrtletí se prodalo o čtyři procenta méně smartphonů než ve stejném období rok předtím. Znamenalo to 117,9 milionu smartphonů, v roce 2014 123 milionů.

Prodeje smartphonů v Číně v roce 2015.

Jedničkou čínského trhu za celý loňský rok je domácí Xiaomi.

Xiaomi stále roste, v posledním kvartálu prodalo o 11 procent smartphonů více než ve stejném období roku 2014. Za celý rok čínská značka udala 67,5 milionu smartphonů a patřil jí podíl na trhu 15,4 procenta.

V posledním loňském kvartálu ale Xiaomi předběhl i u nás dobře uvedený Huawei. Huawei ve čtvrtém čtvrtletí prodal 17,9 milionu smartphonů, Xiaomi jen 17,5 milionu. Za celý loňský rok Huawei prodal jen o málo méně chytrých telefonů než Xiaomi - 62,2 milionu.

Apple ve čtvrtém čtvrtletí v Číně prodal rekordních 15,5 milionu iPhonů. Za celý rok 2015 se Applu podařilo na čínském trhu prodat 49,5 milionu iPhonů. Rok předtím to přitom bylo jen 31,1 milionu iPhonů.

Na čtvrtém a pátém místě se umístily u nás poměrně exotické značky Vivo a Oppo. Vivo za celý loňský rok prodalo 36,7 milionu chytrých telefonů a i na našem trhu skrz internetový obchod aktivní Oppo jen o málo méně, konkrétně 33,2 milionu smartphonů.

Do první pětky největších značek na čínském trhu se nedostala světová jednička Samsung. Do budoucna se očekává nástup Huawei, který není silný jen v Číně, ale i v globálním měřítku. Povedlo se mu uvedení levnější značky Honor. Silné jistě zůstane i Xiaomi.

Na čínském trhu je nepřeberné množství značek a tak nepřekvapí obrovské prodeje víceméně lokálních výrobců Vivo a Oppo, které jsou silné a aktivní vedle domácího trhu v celé Asii. Oppo mimochodem stojí i za značkou OnePlus. Otázkou je, co s prodeji udělá zpomalující čínská ekonomika.