Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč nikdo nechce multimediální zprávy MMS?

aktualizováno 
Multimediální zprávy nabízejí možnost posílat z mobilu na mobil fotografie, zvuk, text nebo krátká videa. Zdánlivě velmi zajímavá služba se ovšem setkává s chladným přijetím ze strany uživatelů. Proč tomu tak je?

Multimediální zprávy MMS představují komunikaci mezi dvěma osobami (person-to-person), podobně jako textové zprávy SMS. Majitelé telefonů s podporou MMS si tak mohou vzájemně posílat nejen text o délce až 1000 znaků, ale také fotografie, zvuky nebo krátká videa. Zdánlivě velmi zajímavá služba se ovšem setkává s chladným přijetím ze strany uživatelů. Proč tomu tak je?

První informace o multimediální zprávách se začaly objevovat v roce 2001 a společně s nimi se množily i studie slibující multimediálním zprávám velkou budoucnost. V březnu 2002 se dočkaly premiéry v síti norského operátora Telenor a během léta stejného roku prolétly první MMS i Českou republikou. Služba, která se měla stát symbolem zábavy, moderních marketingových akcí a klíčem k řadě multimediálních aplikací, se ovšem ujímá jen velmi pomalu.

Výmluvnou ukázkou tohoto stavu představoval náš rozhovor na veletrhu v Cannes (přehled zpravodajství najdete zde) s jedním dodavatelem MMS řešení, kterého z pochopitelných důvodů nebudeme jmenovat. Po zajímavé diskusi na téma přínosu a budoucnosti MMS, kdy nám vylíčil, jak úžasné jsou podobné služby pro koncové uživatele, jsme se ho zeptali, kolik multimediálních zpráv poslal ze sluncem zalitého Cannes domů své manželce. Po chvilce váhání se přiznal, že žádnou, a dodal, že ho živí zprostředkování těchto služeb ostatním.

Problém první: telefony

Multimediální telefony byly kvůli barevným displejům a fotoaparátům dlouhou dobu relativně drahé, což zpomalovalo jejich rozšíření. V době spuštění MMS jich bylo na trhu navíc minimum, a tak průvodní reklamní kampaně vyšuměly skoro naprázdno. Tuto myšlenku potvrzuje například  ředitel pro hlasové a datové služby operátora O2 Active Hugh Griffiths, který  se domnívá, že služba MMS byla spuštěna dříve, než na ni byli uživatelé i průmysl dostatečně připraveni. Dnes je ovšem situace jiná a MMS telefony najdeme i v nejnižší cenové kategorii. Ačkoliv u nás je průměrné stáří mobilu vyšší než například v západní Evropě, rozšíření podle našeho názoru není největší bariérou. Mnoho uživatelů MMS mobil má a stejně si ani nevzpomene, že by mohli někomu multimediální zprávu poslat.

Problém druhý: nastavení

Koupit si telefon s podporou MMS nestačí. Musíte ještě kontaktovat operátora a požádat o aktivaci, což každého nenapadne. V telefonu je pak nutné provést nastavení sahající daleko za hranice schopností a trpělivosti běžného uživatele. Nastavení datového profilu se totiž liší u různých výrobců, modelů, operátorů a rozdílné je pro paušální i předplacenou službu. Operátoři jsou si tohoto problému samozřejmě dobře vědomi a telefony se snaží svým zákazníkům přednastavit.  Pokud ovšem nepořídíte mobil od operátora, ale z volné distribuce, kde je většinou levnější, z přednastavením se můžete rozloučit.

Jedinou záchranou je pak složité ruční nastavení, nebo použití tzv. chytré SMS. Po zaslání chytré textovky na speciální číslo operátora obdržíte nastavení, které stačí do mobilu uložit. Podobně fungují i tzv. konfigurátory, ale v obou případech je potřeba někam jít nebo volat, něco hledat, něco správně vyplnit nebo udělat a pokud se vše vydaří, možná si tu vytouženou MMS pošlete. V budoucnu by se mohla o problém nastavení mobilů starat samotná síť. Objevilo se totiž zajímavé řešení, které v okamžiku, kdy síť zaregistruje novou kombinaci telefonu a SIM karty, automaticky zašle na dané číslo správnou konfigurační zprávu.

Posíláte MMS zprávy?

Hlasujte v anketě

Problém třetí: přidaná hodnota

MMS zprávy jsou za deset korun drahé a je trochu zvláštní, že se je žádný operátor  nepokusil zlevnit. Promo akce, při kterých byla cena MMS snížena na úroveň SMS, přitom vedly v zahraniční k velkému nárůstu odeslaných MMS zpráv. Za současného stavu chápou uživatelé MMS jako velmi luxusní zboží, kterého se rádi vzdají ve prospěch pěti krátkých textovek. Možnost poslat za deset korun multimediální zprávu jednoduše nepřináší zákazníkům tak velkou přidanou hodnotu, aby kvůli ní absolvovali celé kolečko s nakupováním telefonu nebo jeho nastavováním. Buď pošlou SMS nebo se s fotkami pochlubí zdarma až při osobním setkání a doplní je o mluvený komentář.  

Problém čtvrtý: složitost

Multimediální zprávy představují svou komplexností velmi složitý nástroj a mnoho uživatelů tak dává stále přednost jednoduchým, rychlým a levným SMS. Textovka vždy dorazí téměř okamžitě, ale když vyhodíte peníze za MMS ještě riskujete, že adresát nemá vhodný telefon nebo potřebné nastavení. Simon East zakladatel společnosti Cognima, která se specializuje na jednoduchá řešení mobilních služeb, ve svém projevu na veletrhu CTIA Wireless 2005 zdůraznil, že v dnešních telefonech je příliš složité dostat fotografii do míst, odkud je možné ji vytisknout nebo poslat dál. Přesunul tak část odpovědnosti za pomalou adopci MMS také na výrobce telefonů. 

Myšlenku, že telekomunikační průmysl potřebuje  zjednodušit a zpřehlednit celý systém daleko víc než záplavu dalších služeb, prezentoval na CTIA Wireless 2005 Stan Sigman, výkonný ředitel amerického operátora Cingular Wireless: "Našim největším úkolem je zjednodušit tento business." V záplavě tarifů, dotací, balíčků a limitovaných akcí se klíčové služby uživatelům jednoduše ztrácí a podobná situace panuje i mezi mobilními telefony. Šéf Motoroly Ed Zander v jedné diskusi žertem pronesl: „...zařízení, kdysi označované jako mobilní telefon...“

Problém pátý: od práce k zábavě

Multimediální zprávy  brzdí v rozletu souhrn všech zmíněných faktorů, které se jako na sněhovou kouli nabalují na samotnou podstatu této služby. Ta totiž symbolizuje významný posun mobilního telefonu od pracovního nástroje k zábavné hrací skřínce. Mnoho uživatelů ovšem telefon kvůli zábavě nekupuje a využívat jej tak jednoduše nechce. "Tímto jsem se v minulosti provinili a nyní bychom měli uvažovat nad tím, co zákazníci opravdu chtějí a dodat jim to co nejjednodušší formou," zakončil svou projev na toto téma  Hugh Griffiths z O2 Active.

Autor:




Nejčtenější

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Motorola Moto X4
Toto je chystaná Moto X. Kdysi to bývala prémiovka

Řada Moto X bývala nejvyšší modelovou linií Motoroly, ale už loni tuto roli převzala kolekce Z. Nyní „xková“ řada hlásí návrat, ale model X4 nemíří na vrchol....  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační obrázek
Největší žrouti baterie v mobilu. Vyrábí je hlavně Google a Samsung

Společnost Avast připravila přehled mobilních aplikací, které nejvíc ovlivňují výdrž baterie smartphonů s operačním systémem Android. Nejčastěji jde o nástroje...  celý článek

T-Mobile eSIM
Do mobilů přestaneme strkat kousek plastu. SIM přiletí vzduchem

Malým plastovým SIM s miniaturním čipem v příštích letech odzvoní. Telefony, tablety, nositelná elektronika a další mobilní zařízení se začnou čím dál více...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.