Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč Xiaomi drtí zavedené značky? Vysvětluje to viceprezident Barra

  12:42aktualizováno  12:42
Xiaomi zažívá v posledních měsících raketový vzestup a aktuálně je již třetím největším prodejcem chytrých telefonů. Nabízí technicky vyspělá zařízení za citelně nižší ceny než tradiční výrobci. O firemní strategii společnosti promluvil pro server Phone Arena její viceprezident Hugo Barra.

Xiaomi Mi4 v černém provedení láká výbavou a především cenou | foto: mi.com

Jsou to právě sílící čínští výrobci, kteří dříve etablovaným značkám na poli chytrých telefonů působí pořádné starosti. Jsou totiž schopni nabídnout výborně vybavená zařízení, která dokážou konkurovat topmodelům z dílen zavedených značek často až za poloviční ceny.

Dávno přitom neplatí, že čínské telefony působí lacině, i v tomto ohledu Čína urazila kus cesty. Současné modely jako Xiaomi Mi4 nebo Meizu MX4  se v tomto ohledu již velmi přibližují šasi iPhonu 5s/6 nebo HTC One M7/M8. Za své zpracovaní se rozhodně nemusejí stydět.

Xiaomi sází na on-line prodej

Nasadit agresivní cenovou politiku Xiaomi umožňuje hned několik důležitých faktorů. Jedním z nich je obchodní model, kdy jsou telefony prodávány výhradně přes webové rozhraní, tedy virtuální prodejnu. Síť kamenných prodejen Xiaomi tak vlastně neexistuje.

Pořízení případně pronajímaní prodejen by znamenalo mnohamilionové investice. Kromě toho by na každou takovou buňku připadlo několik zaměstnanců a ty by samozřejmě bylo potřeba platit.

Všechny tyto nemalé a navíc pravidelné výdaje díky prodejnímu modelu ryze přes on-line obchod odpadají. V případě nákupu telefonu zavedené značky jsou v koncové ceně tyto náklady nějakým dílem zahrnuty.

Od výrobce přímo k zákazníkovi

Dalším důležitým faktorem je neexistence distributorů a dalších prodejců, kterým by ústředí Xiaomi své telefony prodávalo za velkoobchodní ceny, a větší díl zisku by tak generovali až tito prodejci.

Přes e-shop výrobce prodává telefony přímo koncovým zákazníkům za stanovené plné ceny. Ze zavedeného obchodního modelu tak Xiaomi vypouští zbytné články a zůstávají jen dva: výrobce a zákazník.

Portfolio výrobce přitom není nijak široké a strategie je v tomto ohledu podobná, jakou nastavil Apple. Nabídka se tedy zužuje vždy na aktuální model telefonu/phabletu, který je nabízen v několika paměťových variantách, starší generace je pak nabízena za zvýhodněnou cenu.

Hugo Barra dále uvádí, že běžný životní cyklus daného modelu je mezi 18 a 24 měsíci. Například model Mi2 a vylepšená verze s přídomkem „s“ byly ke koupi 26 měsíců. Naproti tomu první phablet Redmi 1 byl uveden v září 2013 a jen 16 měsíců poté šel do prodeje jeho nástupce.

Stárnutí a zlevnění komponentů dává další prostor slevám

Se stárnutím daného modelu navíc přicházejí slevy. Prodeje probíhají většinou ve vlnách, tzn. že výrobce zadá produkci třeba jen několika set tisíc zařízení. Komponenty navíc rychle stárnou, a tedy i zlevňují, což znamená, že několikátá série výroby vychází cenově lépe než úvodní, což umožní koncovou cenu přes zachování stejného nebo i vyššího zisku mírně snížit.

V otázce marketingu pak Xiaomi sází především na sociální sítě, tedy především Facebook, Twitter a jeho čínskou mutaci. S minimálními náklady v porovnání s tradiční reklamní kampaní v médiích dokáže Xiaomi vytěžit maximum a novinky bývají od okamžiku zahájení prodeje vyprodány během extrémně krátké doby (několik desítek sekund).

Pokud by tedy chtěli výrobci jako Samsung, Sony, HTC nebo LG ceny svých smartphonů nějak výrazně snížit, museli by nutně přejít na podobný model jako aplikuje Xiaomi. Pouhé snížení marže na nějakou stále přijatelnou úroveň by totiž na dorovnání cen stačit nemuselo.

Agresivní cenová politika Xiaomi a podobných hráčů ovšem s připočtením nezbytných nákladů (doprava a daň) při objednání z Číny přece jen ztrácí lesk a konečný účet bývá citelně vyšší. Navíc lze vždy sáhnout po telefonu, jež byl v nabídce tradičních výrobců ještě před necelým rokem topmodelem, ovšem příchodem nové generace jeho cena výrazně klesla a je v podstatě v úrovni, na kterou vyjde topmodel z Číny.





Nejčtenější

Aplikace WhatsApp (ilustrační obrázek)
Čína na den blokovala WhatsApp. Příště ho může vypnout úplně

Uživatelé chatovací aplikace WhatsApp v Číně mohli během včerejšího dne mít problémy s posíláním určitého typu obsahu. Dnes už aplikace funguje normálně, ale...  celý článek

T-Mobile láká na jedinečné tarify na míru
T-Mobile sliboval tarify na míru. Věrným zákazníkům ale nic extra nedal

„Prodloužením smlouvy ušetříte,“ hlásá banner na webu T-Mobilu pod přehledem aktuálně nabízených tarifů. Láká jím na jedinečné tarify na míru, které si prý...  celý článek

Nokia 105
Toto je nová Nokia za 400 korun. Má Hada a vydrží měsíc na příjmu

Nový vlastník značky Nokia, společnost HMD Global, představil dva nové jednoduché mobily, které zaujmou především nízkou cenou.  celý článek

OnePlus 5
Tyto telefony mají závažnou chybu. Nelze si s nimi zavolat pomoc

Přivolání pomoci je jednou ze základních funkcí mobilních telefonů, která funguje i bez vložené SIM karty. Nový OnePlus se však po vytočení čísla záchranných...  celý článek

Ikonický, jednoduchý design má podle některých informací doznat radikální...
Google mění svou ikonickou domovskou stránku. Ale jen na mobilu

Mobilní aplikace vyhledávání Googlu obsahují takzvaný „feed“ - návrhy článků, videí či zpráv, které si Google myslí, že jsou pro vás relevantní. Služba teď...  celý článek

Další z rubriky

Chatovací aplikace Line
Ignoroval její textovky, tak požádala o rozvod. Soud dal ženě za pravdu

Ženě z Tchaj-wanu vyhověl soud s žádostí o rozvod, když jako důkaz nefungujícího manželství předložila snímky z chatovací aplikace Line. Její manžel si textové...  celý článek

Smartphone od KFC
Dvoje křidýlka a smartphone k tomu. KFC prodává vlastní smartphone

V Číně došlo k neobvyklému spojení dvou zcela rozdílných značek. Huawei totiž společně s fastfoodovou restaurací KFC připravil ke třicetiletému výročí působení...  celý článek

Ilustrační snímek
Někdo pašuje mobily do vězení. Vězni si fotí selfíčka na Facebook

Novozélandská vězeňská služba se snaží rozplést pro ni neobvyklý případ. Do věznice v Aucklandu totiž někdo i přes všechna obvyklá bezpečnostní opatření...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.