Priv by BlackBerry

Priv by BlackBerry | foto: blackberry.com

Priv od BlackBerry nejde na odbyt a vrací se, říká manažér operátora

  • 36
Priv by BlackBerry je dnes v mnoha směrech jedinečný smartphone. Neprodává se však prý tolik, jak výrobce očekával. Manager operátora AT&T navíc uvedl, že tento model trápí i velké procento vratek, kdy se zákazník rozhodne přístroj vrátit v zákonné lhůtě.

Loni na podzim se kanadská společnost BlackBerry a někdejší výrazný producent smartphonů s vlastním operačním systémem rozhodl k radikálnímu kroku. Klesající zájem o telefony s BB OS 10 chtěl zvrátit nasazením populárního Androidu, který z pohledu použité platformy trhu drtivě vévodí.

Telefon s neobvyklým názvem Priv by BlackBerry firma osadila velkým 5,4palcovým QHD displejem, přidala výkonný procesor, fotoaparát s kvalitní optikou a výsuvnou QWERTY klávesnici, jejíž povrch má podobně, jako u Passportu, funkci touchpadu. Vybavení odpovídá cena, která se v tuzemsku přehoupla přes 20 tisíc, a je tedy k mání za stejné peníze, jako současné špičkové přístroje typu Galaxy S7 nebo iPhone 6s.

V USA je v nabídce operátora AT&T za koncovou cenu 699 dolarů, což je více, než poskytovatel žádá za nedotovaný iPhone 6s. Právě člen managementu tohoto operátora, který si přál zůstat v anonymitě, se pro server CNet o dosud posledním telefonu značky BlackBerry vyjádřil poměrně kriticky.

Prodeje modelu Priv jsou prý v rámci sítě operátora slabé a eviduje se také velký počet případů, kdy zákazník telefon krátce po zakoupení vrátí nebo vymění za jiný. Jak dodává server CNet, podobná kritika operátora na konkrétní telefon je velmi ojedinělá.

Manager AT&T uvedl, že spolu s vedením BlackBerry očekávali, že poptávka po výkonném smartphonu s Androidem a fyzickou klávesnicí bude vysoká. Takové telefony dnes už totiž prakticky neexistují.

Velké procento kupujících však byli fanoušci BlackBerry a příznivci jejich platformy. Část z nich proto s novým systémem bojovala a nakonec telefon raději vrátila. Nabízí se tak otázka, zda si společnost sázkou na Android v případě Privu nějak výrazně pomohla a zda by výsledky téhož telefonu s BB 10 nebyly hodně podobné a možná lepší.

Další problém vidí u AT&T v již zmíněné vysoko nastavené cenovce telefonu. Velký QHD displej spolu s výsuvnou konstrukcí a celkově výbornými parametry se na výsledné ceně musely promítnout. Velký displej s sebou pochopitelně přináší i velké rozměry, a tak se šířka Privu blíží osmi centimetrům (77,2 mm).

To je více, než má Galaxy S7 edge (72,6 mm, 5,5palcový displej) nebo loňský S6 edge plus s 5,7palcovým panelem (75,8 mm). A právě šířka smartphonu je hlavním parametrem, když dojde na komfort obsluhy jednou rukou. Jistě, netradiční Passport má lehce přes devět centimetrů, ovšem je výrazně nižší a celkově jinak koncipovaný.

Vyvstává tak další otázka, jestli by první BlackBerry s Androidem nevykazovalo na trhu podstatně lepší prodejní výsledky, pokud by šlo o kompaktnější, levnější smartphone třeba s 5palcovým FHD displejem.

Jak doplňuje nejmenovaný manažer AT&T, prémiovému segmentu dominuje Apple a Samsung a pro jiné značky není příliš prostoru k růstu. AT&T se přitom nikdy netajilo podporou BlackBerry a krátce potom, co v roce 2013 v jejím čele stanul John Chen, uvedl ředitel AT&T Ralph de la Vega, že firmu budou podporovat v rámci možností tak, aby zůstala životaschopným dodavatelem smartphonů.

AT&T bylo prvním operátorem, v jehož nabídce se Priv by BlackBerry objevil. Teprve poté si jej mohli zakoupit klienti Verizonu nebo T-Mobilu. V tuzemsku má telefon mezi operátory v nabídce pouze O2 za cenu 21 500 korun, lze jej však pořídit i za 20 tisíc (rovněž z oficiální distribuce).

Priv by BlackBerry aneb zázrak se nekoná

Priv by BlackBerry měl být pro tápající značku, jejíž tržní podíl jsou sotva jednotky procent, spásou a jakýmsi novým startem s oblíbeným operačním systémem s nesrovnatelně bohatším ekosystémem aplikací. Právě nedostatek nativních aplikací pro BlackBerry 10 bývá jedním z nejčastěji kritizovaných nešvarů. Jistě, spousta androidích aplikací jde skrze alternativní obchod Snap spustit i na BB 10, ovšem situace rozhodně není ideální.

Podle posledních informací BlackBerry ve svém 4. fiskálním kvartálu, který končí v únoru, prodalo jen 600 tisíc smartphonů. Očekávaný odbyt měl být přitom okolo 850 tisíc kusů. Slabší byl výsledek i oproti 3. fiskálnímu čtvrtletí, kdy prodeje dosáhly 700 tisíc kusů.

Do závěrečného fiskálního období přitom spadala i vánoční sezona, ve které mívají výrobci největší žně. Přesto však BlackBerry prodalo méně telefonů, což rozhodně není dobrou zprávou. Vedení navzdory tomu stále věří, že letos divize smartphonů skončí v zisku.

Pokud však bude hospodářský výsledek v červených číslech, pak není vyloučeno, že BlackBerry opustí trh chytrých telefonů a zachová jen softwarovou divizi. Takový scénář ostatně šéf značky John Chen již v říjnu připustil (více zde)

Podle posledních informací firma letos plánuje uvést jeden nebo dva telefony s Androidem. Zařízení na bázi vlastní platformy je ale v nedohlednu (více zde).