Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obyčejný smartphone vyrobí kdokoli, přísun nových značek neskončí

  0:18aktualizováno  0:18
V množství značek mobilních telefonů, které jsou dostupné na českém trhu, se skoro už nejde vyznat. A ve světovém měřítku je situace ještě horší, ostatně ukázal to i veletrh CES v Las Vegas. Svůj smartphone chce dneska mít prostě každý a nechat si ho v Číně vyrobit není vůbec žádný problém.

Smartphony Nuu Mobilena veletrhu CES 2016 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Množství značek smartphonů na českém trhu se dá počítat na desítky, navíc se situace neustále mění, nové značky přicházejí s ambicemi, které často opadnou. Některé značky drží nahoře fanouškovská základna, jiné tvrdá práce jejich obchodníků, a tak tu o zákazníky soupeří třeba Xiaomi bez jakéhokoli oficiálního zastoupení nebo třeba Coolpad, který sem přivedl zavedený distributor. Navíc české firmy vytváří i své vlastní značky, což je třeba případ distributora Setos a „jeho“ telefonů Cube1.

Fotogalerie

Ve světovém měřítku je situace ještě nepřehlednější, značek je doslova hromada a nové neustále přibývají. Důkazem toho byla i procházka po výstavišti Las Vegas Convention Center. Narazili jsme tu na celou řadu značek, které důvěrně známe z veletrhů, ale u nás nejsou nijak aktivní. Tak třeba přístroje firem jako Haier, Hisense nebo Konka jsou stálicemi veletrhů od CESu, přes MWC až po podzimní IFA v Berlíně. Známé firmy Kodak nebo Polaroid u nás také nejsou zastoupeny na poli smartphonů, především v případě druhé jmenované ovšem vlastně není ani divu, výtvory výrobce, který si značku licencuje, jsou místy dost zoufalé.

V amerických obchodech narazíme běžně na značky jako Kyocera nebo Blu Mobile, i ty na CESu vystavují. Ale na výstavišti je i řada dalších značek, které se snaží získat pozornost. A teď nemáme na mysli zoufalé čínské OEM výrobce, kteří chtějí získat zákazníky, aby pro ně mohli vyrobit ten jejich smartphone s jejich vlastní značkou. Ne, je tu právě dost značek, které si již onen vlastní smartphone nechávají vyrábět a mají dokonce i nějaký obchodní model, kterým chtějí na přeplněném trhu zaujmout.

Smartphony Nuu Mobilena veletrhu CES 2016

Smartphony Nuu Mobilena veletrhu CES 2016

Tak třeba značka Envic, která balí své smartphony do formy dárkových balíčků a kompletních setů. Zajímavý nápad, který se dá bez pochyby posunout ještě o něco dál. Nuu Mobile zase hodlá americká zákazníky zaujmout nejen poměrem výkon/cena, ale také na tamní poměry nadstandardní dvouletou zárukou a dalšími službami péče o zákazníka. Firma si prý telefony vyrábí sama a slibuje včasné updaty jak bezpečnostní, tak systémové. Nicméně Android 6.0 neměl ani jeden z jejích vystavovaných modelů a to navzdory tomu, že telefony systém používají v relativně čisté podobě.

Ale třeba taková firma Unnetco se nesnaží ani o to, její neblokované, převážně dvousimkové telefony prostě sází především nižní cenu vůči konkurenci. Základní modely lze sehnat už od 50 dolarů za telefon bez jakéhokoli úvazku, nejdražší atakují hranici 170 dolarů (v přepočtu 4 120 Kč). Tohle je jedna ze značek, která může bez problémů zase rychle zmizet v propadlišti dějin.

NuAns Neo s Windows 10 Mobile na veletrhu CES v Las Vegas

NuAns Neo s Windows 10 Mobile na veletrhu CES v Las Vegas

Obyčejný smartphone určený širokému publiku dnes už jednoduše může pod svou značkou prodávat kdokoli. S trochou nadsázky stačí zavolat do Číny a prostě si něco objednat. Skutečné umění je ovšem takové produkty prodat a vydělat na tom. Trh s chytrými telefony tak bude sice čím dál přeplněnější, ale těch, kdo nabízí něco opravdu lákavého tak moc být nemusí. Zákazník, který nakupuje výhradně podle ceny, bude jásat, protože záplava levných smartphonů nikdy neskončí, jen se může stát, že značka, od níž si telefon koupíte, už zítra nebude existovat.

Před takovou hrozbou stojí i některé velké a známé značky, ale existenční otázku budou čím dál častěji řešit různé mladé značky a distribuční firmy. Jednoduše i proto, že se jim nepodaří nabídnout něco dostatečně zajímavého, aby na přeplněném trhu vynikly. Ale třeba také proto, že jednoduše vyjdou z módy. Smartphone je totiž do jisté míry i módním zbožím a výrobci jsou si toho vědomi. Raketový start značek jako je Xiaomi nebo OnePlus ukazuje, že se slušným zázemím se dá dostat do světové ligy. Jenže stejně jako může být rychlý vzestup sem, tak rychlý může být i pád. Momentálně o tom možná mluví právě u Xiaomi, jehož raketový růst se zabrzdil. Proč? Možná prostě značka, která vsadila na netradiční distribuční model, prostě tak trochu vyšla z módy a zájemci si uvědomují, že podobně zajímavé přístroje mohou dostat i jinde.

Nikdo tak vlastně neví, která značka bude tou další na vzestupu. Kdo ví, třeba na něco právě kápli u Nuans, firmy, která ve světě zaujala svým Windows 10 smartphoem s kryty z přírodních materiálů. A nebo také ne.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.