Případný vstup světové mobilní jedničky Vodafone do společnosti Oskar podle analytiků zvýší konkurenční tlak na trhu, který se ale na trhu domácností zřejmě neprojeví poklesem cen. Ten lze čekat spíše u firemních zákazníků, zatímco domácnosti se mohou těšit na nové služby. Vstup Vodafone by také znamenal výrazné posílení finanční pozice nejmenšího operátora, shodli se ekonomové pro ČTK.
O jednáních mezi Vodafone a kanadskou TIW, která vlastní Oskara, informoval dnešní tisk. Nikdo z oficiálních představitelů jej však nechtěl komentovat. Oskar je podle informací ČTK na prodej již několik let. V minulosti se o něj ucházel například ruský Golden Telecom, kterého však odradila vysoká cena. Objevovaly se spekulace i o dalších zájemcích, například společnosti Orange ze skupiny France Télécom, která se nyní uchází o Český Telecom a jeho dceřinou firmu Eurotel. "Vodafone chodil okolo českého telekomunikačního trhu již poměrně dlouho a tento fakt by byl jen vyústěním jeho středoevropské snahy," míní analytik Cyrrus Jan Procházka.
O ceně se podle něj zatím jen spekuluje, ale v úvahu přichází i výměna akcií, kterou použili investoři při prodeji 73 procent Oskara firmě TIW. Případný nový vlastník Oskara se podle Jana Slabého z Wood&Company soustředí především na ziskovost. Oskar stále vykazuje pouze provozní zisk. "Cenovou válku bych nečekal, spíš nové služby, výhody ze začlenění do největší skupiny, výhodnější roaming a podobně," uvedl. Vodafone se bude podle Tomáše Gaťka z Patrie snažit určitě získat vyšší tržní podíl, než nyní Oskar má.
Podle posledních informací se podíl firmy na trhu pohybuje kolem 17 procent. Vstup do Oskara považuje za jednodušší způsob vstupu do ČR než účast v tendru na ovládnutí Telecomu včetně mobilního Eurotelu. Zahraniční akvizice ve středoevropském teritoriu je podle Procházky dobrou alternativou k jen mírně rostoucím tradičním trhům. "Střední Evropa navíc ukazuje silný růst HDP, který se odrazí i ve spotřebitelské poptávce, potažmo v poptávce po telekomunikačních službách," dodal. Oskar Mobil vstoupil na trh pod názvem Český Mobil v roce 2000. Na konci minulého roku měl 1,83 milionu zákazníků. Společnost loni zvýšila tržby o čtvrtinu na 13,4 miliardy korun. Hrubý provozní zisk stoupl o 43 procent na 4,1 miliardy korun.