Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při reklamaci mobilu trvejte na svých právech

aktualizováno 
Možná se vám stalo, že již začal zlobit telefon, který jste dostali pod stromeček. Nebo možná stávkuje starší kousek, na který se ale stále ještě vztahuje záruka. Využijte možnosti telefon reklamovat a trvejte na svém.
Ilustrační foto

Ilustrační foto

Než se vydáte do obchodu, kde jste telefon zakoupili, za účelem jeho reklamace, chce to si ujasnit si několik věcí. Nestává s příliš často, že by obchod hned přistoupil k vrácení peněz. Kdyby k němu přesto mělo dojít, budete potřebovat vše, co bylo v balení: nabíječku, datový kabel, paměťovou kartu, sluchátka a podobně.

V opačném případě byste sice nárok na vrácení peněz neztratili, ale cena nedodaného příslušenství by vám mohla být odečtena. Na pouhou opravu postačí samotný telefon. Co naopak hledat vůbec nemusíte, je krabice od telefonu nebo třeba manuál, a to jak v případě, že dáváte telefon na opravu, tak v případě, že vám obchod bude vracet peníze.

"Obal jednoznačně není součástí výrobku a nikdo nemůže spotřebitele nutit, aby ho doma uschovával po celou dobu záruční lhůty. Ani si nemůže prodávající odečítat cenu nutnou za opětovné zabalení telefonu. Je zde nutno trvat na skutečnosti, že povinnost vrátit kupní cenu je určitou sankcí za to, že prodávající prodal nekvalitní výrobek, a tuto sankci není možné neúměrně přenášet na spotřebitele. U návodu bude situace podobná," řekl nám Miroslav Huml, právník sdružení Spotřebitel.net.

Potřetí stejný problém znamená vrácení peněz

Koupi šedivky si rozmyslete

Koupí "šedivky", tedy mobilu, určeného pro jiný než český trh, můžete výrazně ušetřit, ale jeden z kamenů úrazu je právě možný problém se zárukou. Velcí výrobci sice nabízí celosvětovou záruku, ale to se týká jen přístrojů koupených přes standardní distribuční kanály. Telefon určený pro zahraniční trh a český záruční list nebo dodané menu v českém jazyce může být důvod k odmítnutí záruky. Právo to učinit je na straně prodejce.

Dalším úskalím je, pokud se stejná závada stále opakuje. Pokud se stejný problém objeví již potřetí, máte na vrácení peněz právo přímo ze zákona. Přesněji jde o odstoupení od smlouvy z důvodu neodstranitelné závady.

Miroslav Huml ale varuje, že i v tomto případě je třeba být značně asertivní: "Zákazník by si toto právo měl vymínit sám, protože prodávající spotřebitele v mnoha případech neupozorní a domáhat se tohoto práva až ve chvíli, kdy je výrobek opravený, může být bezpředmětné. Požadavek na odstoupení od smlouvy doporučuji písemně zanést do reklamačního protokolu, protože pouze ústní vyjádření je neprokazatelné," doporučuje.

Strašákem mnoha nespokojených zákazníků je takzvaná oxidace, tedy znehodnocení přístroje vlhkem. Často bývá obchodníky využívána jako důvod neuznání reklamace, ale ne vždy to musí být oprávněné. Zákazníci mají v podstatě dvě možnosti. Pokud závada jednoznačně nemá s vlhkostí uvnitř přístroje nic společného (například vadné tlačítko nebo jiná mechanická závada), trvejte na uznání reklamace bez ohledu na oxidaci. Na druhou stranu musíte počítat s tím, že servis si bude část opravy, která by s oxidací souviset mohla, účtovat.

"Zákon hovoří o tom, že jsme povinni na jakoukoliv opravu poskytnout záruku bez možnosti ji omezit pouze na určitou část. V případě souběhu oxidace telefonu a jiné záruční opravy neovlivněné oxidací je správný přístup takový, že zákazník zajistí úhradu nezáruční části reklamace a my zajistíme zdarma opravu zbytku, s tím, že následně neseme zodpovědnost za celý přístroj," řekl nám prodejce, který si nepřál být jmenován.

Druhá možnost může nastat, pokud jste si jisti, že váš telefon do styku s vodou nepřišel. V takovém případě radí Miroslav Huml opatřit si znalecký posudek, který tvrzení prodávajícího vyvrátí. "Doporučuji na tento krok prodávajícího předem upozornit, aby prodávající ještě mohl názor změnit. Pokud si ale necháme vyhotovit posudek, tak ho též musíme zaplatit. Cena by se měla pohybovat kolem 1 000 Kč," řekl Huml. Pokud ovšem bude pravda na vaší straně, bude vám muset prodejce tento náklad spojený s reklamací uhradit. A pokud ani znalecký posudek ve váš prospěch obchodníka nepřesvědčí? Miroslav Huml doporučuje obrátit se na soud, kde je vysoká pravděpodobnost výhry sporu, nebo tím aspoň pohrozit.

"U soudu s posudkem v jeho prospěch zákazník patrně uspěje a následně bude prodávající nucen hradit jak cenu mobilního telefonu, tak cenu posudku, cenu soudního řízení včetně odměny advokáta, tak i náhradu za ušlou mzdu spotřebitele. A právě této varianty se řada prodávajících obává a raději vyjde vstříc dříve, než k této variantě dojde," řekl.



Témata: Manuál


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Operátor O2 měl v části Čech výpadek. Nedalo se dovolat

Síť operátora O2 měla dopoledne výpadek. Operátor na to upozornil na svém facebookovém profilu. Zákazníci v části sítě měli problém se spojením hovorů.   celý článek

HTC One X10
HTC představilo ideální smartphone. U nás se s ním ale asi nesetkáme

Strategie HTC je podivná. Nedávno představený model U Ultra má cenovku jako konkurenční top modely, přitom vlastní vrcholný model představí HTC teprve až v...  celý článek

Xiaomi Mi Mix
Podoba smartphonů se mění. Blíží se záplava bezrámečkových modelů

Loňská věštba se pomalu ale jistě naplňuje. Odstraňování rámečků okolo displeje telefonu chytají další výrobci, zejména z Číny. Na trh brzy přijde hned několik...  celý článek

Chytrý telefon který najdete v hotelovém pokoji
Bezplatné hovory i data po celém světě. Smartphone dostanete v hotelu

Pro mnohé mobilní uživatele jsou roamingové poplatky strašákem, hosté vybraných hotelů se jimi ovšem nemusí zaobírat. Součástí pobytu je totiž i smartphone s...  celý článek

Motorola Moto C Plus
Moto C bude nejlevnější motorola, verze Plus bude mít obří baterii

Lenovo se vrací ke značce Motorola a chystá zatím nejlevnější smartphone s tímto legendárním logem. Existovat bude několik variant, jedna s obří baterií....  celý článek

Další z rubriky

Akcelerometr
K převzetí kontroly nad smartphonem stačí správný zvuk, tvrdí vědci

Tým počítačových bezpečnostních expertů z Michiganské a Jihokarolínské univerzity údajně odhalil bezpečnostní chybu, která umožňuje ovlivnit chování jakéhokoli...  celý článek

Samsung Galaxy S8
Galaxy S8 přetáhne i uživatele iPhonů, říká průzkum

Právě uvedený tandem špičkových samsungů Galaxy S8 konkurenci pořádně potrápí a má ambice přetahovat dokonce i uživatele iPhonů. Vyplývá to z nejnovější ankety...  celý článek

Co nahradí smartphony?
Smartphony budou jednoho dne minulostí. Co bude dál?

Dnes si bez nich téměř neumíme představit život, zprostředkují nám přístup k informacím, vyplňují náš volný čas, díky hlasovým asistentům si s nimi povídáme....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.