Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Při platbě faktury se spletl o řád, na vrácení přeplatku čekal téměř dva měsíce

Zpackané účetnictví a tisíce korun nedobrovolně uložené na účtu operátora Telefónica O2. To vše způsobila malá chyba zákazníka, který se při platbě vyúčtování spletl o jeden řád. Operátor mu peníze vrátil až po téměř dvou měsících sporu.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Po návratu z dovolené jsem 20. 7. 2008 usedl ke svému PC a promptně zaplatil fakturu za služby O2, kterou jsem měl ve schránce. Splatnost měla 29. 7. 2008, já ji nastavil hned na druhý den, tj. 21. 7. 2008," uvádí ve svém e-mailu pan Halamka. "V tom případě však po odeslání pokynu bankovní software (ČSOB) neumožňuje opravit jej, pokud uděláte chybu. A v tom bylo jádro celého problému. I když jsem si chybu uvědomil ihned, na účet O2 šla nenávratně částka o jeden řád větší, než měla."

Operátor tedy místo požadovaných 1 310,97 korun přijal platbu ve výši zhruba třináct tisíc korun. Na účtu zákazníka tím vznikl přeplatek 12 192 Kč. Své chyby si ale pan Halamka všiml okamžitě, proto se obrátil na infolinku operátora s žádostí o radu. Zde mu bylo doporučeno, aby písemně zažádal o navrácení přeplatku. "Abych si byl zcela jist, že jsem udělal vše, co je třeba, požádal jsem e-mailem o potvrzení doručení žádosti o vrácení přeplatku." To také dostal, stejně jako další dvě potvrzení, která slibovala rychlé navrácení peněz.

Peníze přišly až v září

Téměř měsíc po odeslání chybného příkazu ale stále přeplatek na svém účtě neměl. Navíc zjistil, že mu operátor z přeplatku strhl i další vystavenou fakturu. "Nejenže mi neposlal přeplatek, ale dokonce jej započetl jako úhradu právě vystavené faktury, která ještě nebyla ve splatnosti." Pro fyzickou osobu by to nebyl až takový problém, pan Halamka však potřebuje mít při své činnosti doklady k provedeným platbám zcela v pořádku. Boj s operátorem tak začal nanovo; infolinka, doporučení na podání reklamace a další čekání.

"O2 se zachovalo jako skutečný moloch, který jede jako válec přes ubohého uživatele..."

"Nejdříve jsem byl několikrát ujištěn, že mi bude vyhověno, dále se ale vracely už jen potvrzovací e-maily s tím, že má žádost byla předána k řešení," uvádí poškozený ve svém e-mailu, ve kterém redakci doložil kompletní komunikaci s operátorem. První zářijový den se konečně dočkal navrácení přeplatku, avšak sníženého o částku z následujícího období po přeplacení. "O2 se zachovalo jako skutečný moloch, který jede jako válec přes ubohého uživatele," postěžoval si pan Halamka.

Zákazníkovi jsme se omluvili

Sledujíce celý vývoj situace, rozhodli jsme se kontaktovat operátora. Jeho tiskový mluvčí Martin Žabka nám zaslal pouze kopii dopisu z oddělení péče o zákazníky, který měl pan Halamka v nejbližší době obdržet do své poštovní schránky. "Po provedeném průzkumu konstatuji, že použití části přeplatku na pokrytí úhrady vyúčtování za následující zúčtovací období (...) nepředstavuje porušení platných právních norem ani smluvních podmínek," píše se ve zmíněném dokumentu. - plné znění čtěte zde

Jiného názoru je ale Sdružení obrany spotřebitelů. "Jde o klasický případ tzv. bezdůvodného obohacení, kdy určitý subjekt obdržel majetkový prospěch bez právního důvodu," uvádí Jiří Žůrek, jeden z právníků SOS. "To, že udělal zákazník chybu, neopravňuje společnost, aby se na jeho úkor úvěrovala," dodává.

Křištálová lupa Telefónica v omluvném dopisu přislíbila navrácení zbytku původního přeplatku a panu Halamkovi se omluvila nejen písemnou formou, ale i formou tříměsíčního zvýhodnění v podobě vyššího počtu volných minut. Jenže příběh ještě zdaleka neskončil; klient stále neměl v ruce opravené faktury, o které celou dobu - samozřejmě kromě vrácení přeplatku - usiloval. "Měl jsem ve schránce dva dopisy. V jednom je omluva a přiznání chyby, v druhém k mému překvapení opis faktury, jejíž platbou vznikl přeplatek, a nikoliv následující faktury, kde O2 provedlo původně zápočet a kterou bych rád zaplatil," říká pan Halamka.

Správné faktury se zákazník nedovolal

Nekonečná e-mailová korespondence už zákazníka unavila natolik, že se spornou fakturu, jejíž opis dosud nedostal, rozhodl uhradit. "Zaplatil jsem operátorovi 30. 9. 2008 znovu částku 1 257,37 Kč v naději, že se v brzké době podaří fakturu na tuto částku vyrobit a doručit mi ji. Ale mýlil jsem se." V e-mailu, který obdržel, byl upozorněn, že původní faktura platí a nelze ji dodatečně měnit. "Bohužel není možné po vystavení faktury za uzavřené zúčtovací období provádět na této vystavené faktuře jakékoliv změny. Faktura je platná a správná. Vaší žádosti o zaslání faktury se změněnými údaji nelze vyhovět," doslovně stojí ve vyjádření operátora.

Jak by se měla Telefónica O2 zachovat? Zeptali jsme se daňového experta Vladimíra Zdražila

"Férová reakce od Telefóniky by byla následující - po přijetí desetinásobku fakturované částky a avízu od pana Halamky s vysvětlením omylu měla vrátit celou částku okamžitě panu Halamkovi na účet. Jí vystavený daňový doklad by zůstal v platnosti a následně by ho pan Halamka správně uhradil. Co se týče účtování té částky zaslané omylem, tak by se účtovala na obou stranách jako průběžná položka - to znamená položka, která nemá vazbu na žádné straně vůči DPH ani není výnosovou a nákladovou položkou. Jednalo by se o zaúčtování platby omylem bez jakékoli vazby na finanční úřad. Takhle to běžně funguje mezi partnery, kteří se chtějí dohodnout."

"Operátor chtěl zřejmě účtovat omylem přeplacenou fakturu jako zálohu a postupně si z ní odečítat měsíční platby. Podle mého názoru jde o jednoznačné překročení rámce obchodního vztahu mezi poskytovatelem a klientem. V případě nesouhlasu klienta s tímto je operátor povinen zbývající částku vrátit. Ať přebytek vrátí nebo ne, tak by měl po každém měsíci vystavit daňový doklad, ve kterém bude vyúčtovaná DPH za provolané hovorné v daném měsíci a odúčtovaná záloha. Každopádně je operátor povinen tento doklad vystavit nejpozději do 15 dnů po uskutečnění zdanitelného plnění."


Jak je ale možné, že tuto fakturu považuje Telefónica O2 za platnou? Částka k platbě celkem na faktuře je ve výši 0 Kč, ve skutečnosti však bylo uhrazeno 1 257,37 Kč. Rozhodli jsme se opět kontaktovat zástupce firmy s žádostí o vysvětlení. "V tomto bodě žádosti jsme vyhovět nemohli. Informace o přeplatku/nedoplatku na faktuře je informace doplňková. Nežádá ji zákon ani smluvní podmínky," uvedl tiskový mluvčí Martin Žabka.

Dle něj nelze vystavit úplně novou fakturu a původní stornovat. "Opravný daňový doklad se vystavuje tehdy, pokud se mění základ pro výpočet DPH za běžné zúčtovací období. K tomu v daném případě nedošlo, faktura byla vystavena na správnou částku za běžné zúčtovací období," dodal Žabka.

"Jde o klasický případ bezdůvodného obohacení..."

Pan Halamka se tak své požadované faktury již nejspíše nedočká. Na druhou stranu, podle daňových odborníků nemusí zoufat; pro případnou kontrolu finančního úřadu by měla totiž vystačit následující faktura, kde budou přeplatky či nedoplatky správně zaúčtovány.

Pan Halamka se zachoval správně

Jak se mají zákazníci v podobných případech zachovat? Dle slov Jiřího Žůrka z SOS by měli bezodkladně zaslat doporučený dopis s dodejkou na sídlo firmy a požadovat z titulu bezdůvodného obohacení spornou částku zpět. "Společnost by měla toto plnění vydat bez zbytečného odkladu. Pokud takovýto dopis nezabere, bude se muset zákazník obrátit na soud s žalobou na vydání bezdůvodného obohacení," dodává Žůrek.

Pan Halamka se tedy zachoval správně. S fakturou na následující zúčtovací období by pak měl odpadnout i problém s účetnictvím. "Přes všechno trápení, jež mi O2 připravilo, vám velice děkuji za vstřícnost, díky které jsem dostal zpět své peníze. Bez vás bych byl "zadupán do země". Je vidět, že O2 neumí a ani nemůže (nemá na to pravděpodobně postupy) řešit operativně podobné problémy se zákazníky," uzavírá pan Halamka svou trpkou zkušenost s Telefónikou O2.

Autor:
  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Operátoři zahušťují pokrytí Česka signálem 5G. Máte ho doma? Podívejte se

20. dubna 2024

Premium V červenci to budou již čtyři roky, co byla v Česku spuštěna první komerční 5G síť. Zatímco v...

Xiaomi už se nebude držet zpátky. Pro řadu T chystá další prémiové funkce

26. dubna 2024

Smartphony řady T od Xiaomi mají vždy parádní výbavu, ale zároveň i pár kompromisů, aby trochu...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

Toto mohl být nevídaný smartphone. Myšlenku však nakonec poslali k vodě

25. dubna 2024

S takovým smartphonem bychom už nikdy nemuseli řešit, že se zpomaluje, nemá dostatek paměti či je...

Samsung má povedenou stylovku. Zkusí to s ní na trhu, kde se mu nedaří

24. dubna 2024

Samsung po velmi dlouhé době oprášil modelovou řadu Galaxy C a představil stylový smartphone se...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...