Přetahovaná mezi T-Mobilem a O2 o pozici české mobilní jedničky je stále nerozhodná

Přetahovaná mezi T-Mobilem a O2 o pozici české mobilní jedničky je stále nerozhodná | foto: Profimedia.cz

Přetahovaná T-Mobilu a O2 o pozici jedničky je stále nerozhodná

  • 33
Mobilní společnosti hledají velké ryby a bojují o firmy. T-Mobile má nejvíc zákazníků, O2 vede v tržbách. Nejvíce utratí za měsíc v průměru zákazníci Vodafonu.

Růžový operátor se tento týden pochlubil nejvyšším počtem zákazníků (5,05 milionu), „bublinová“ konkurence však stále bezpečně vévodí v souboji o vyšší tržby. Ty loňské dosáhly téměř 31 miliard, T-Mobile utržil o miliardu a půl méně.

T-Mobile i Telefónica O2 loni zažily masivní přechod zákazníků od předplacených karet k tarifům. Člověk, který se jim upíše, obvykle utrácí výrazně víc než ten, kdo si pravidelně dobíjí kredit. Oběma proto vzrostla průměrná částka, kterou jejich zákazníci utratí.

Přinutit stávající uživatele utrácet více peněz je na českém trhu stále důležitější. Na sto lidí totiž připadá sto dvacet mobilních čísel. Nejlíp se to daří třetímu Vodafonu, jehož zákazníci za měsíc utratí v průměru 660 korun, zatímco O2 a T-Mobile vyúčtují přibližně pětistovku na osobu.

„Konkurence má v provozu mnohem více čísel, které utratí třeba jen desetikoruny měsíčně. My jsme nikdy masivně SIM karty nerozdávali, nepotřebovali jsme bojovat o pozici mobilní jedničky,“ zdůvodňuje rozdíl Jakub Hrabovský z Vodafonu.

Loňský rok nepřinesl očekávané mohutné přesuny lidí od jednoho operátora ke druhému, které měla usnadnit přenositelnost čísel. „Nakonec se týkala pouze asi jednoho procenta zákazníků,“ uvedl šéf T-Mobilu Roland Mahler. Více než polovina z nich přitom byly firmy.

Vodafone se na lov teprve chystá. Všichni tři operátoři se za loňský rok mohou pochlubit zajímavými úlovky mezi velkými firmami. Spíš než přetahováním je získávají díky úspěchům ve výběrových řízeních. „Vypisují je stovky firem,“ řekl Martin Žabka, mluvčí Telefóniky, která je mezi firemními hráči stále jedničkou. V minulém roce ulovila třeba McDonald’s nebo Wüstenrot. „Na rozdíl od konkurence můžeme nabídnout i pevné linky nebo pevné připojení na internet,“ dodal Žabka.

T-Mobile se čerstvě může pochlubit Českou spořitelnou, v loňském roce k němu přešel třeba Plzeňský Prazdroj. „V tendru rozhodovaly celkové náklady na služby, kromě telefonování využíváme také internetové připojení,“ řekl Vladimír Jurina z Prazdroje.

Firmy se těší nadstandardní péči, nikdo neutrácí za volání tolik jako ony. „Čím větší zákazník, tím je víc potřeba ušít nabídku na míru,“ potvrzuje Jiří Janeček z T-Mobilu.

Lovit velké ryby se letos vydá také Vodafone. Mezi největšími firmami zatím příliš zákazníků nemá, zčásti také proto, že jsou pevně vázáni smlouvami s dvěma největšími operátory.

„Ve firmě nyní vzniklo nové oddělení, které bude mít za úkol připravovat nabídky pro velké klienty. Chceme zabodovat agresivní cenovou politikou,“ řekl Hrabovský.

Jak si stojí

Telefónica O2 (mobilní část): tržby: 30,9 mld. (+ 6,1 %), 4,86 milionu zákazníků, 38,5 procenta má tarif, v průměru utratí 511 Kč měsíčně, firmy: McDonald’s, Wüstenrot

T-Mobile: tržby: 29,5 mld. (+ 5,8 %), 5,05 milionu zákazníků, 36 procent má tarif, v průměru utratí 492 Kč měsíčně, firmy: Plzeňský Prazdroj, ETA

Vodafone: tržby: 15,9 mld.*, 2,41 milionu zákazníků, 53 procent má tarif, v průměru utratí 660 Kč měsíčně, firmy: Ericsson, Kika

(* - údaje za rok 2005)