Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přenosy čísel váznou, úřad si posvítí na operátory

  13:50aktualizováno  13:50
Roste počet stížností na mobilní operátory, kteří nespěchají při přenosu čísel mezi sítěmi. Jejich postupy prověří telekomunikační úřad.
Přenosy čísel mezi operátory se protahují

Přenosy čísel mezi operátory se protahují | foto: Profimedia.cz

Kdo chtěl někdy změnit mobilního operátora a ponechat si své telefonní číslo, ten to dobře zná: po letech, kdy operátora nezajímal, se najednou mohou jeho pracovníci na infolinkách přetrhnout v množství akčních nabídek a minut zdarma, které by odchodu ke konkurenci zabránily.

Kdo nepodlehne vábení a trvá na přechodu, toho čeká další martyrium – boj o to, aby k samotnému převodu čísla technicky vůbec došlo.

A s rostoucím počtem žádostí o přenos čísel roste i množství lidí, kteří s tím mají problém. Stále častěji si stěžují u Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), kterému dochází s operátory trpělivost.

„Na základě zvýšeného počtu stížností na přenositelnost čísel v mobilních sítích předpokládáme zahájení správních řízení se všemi mobilními operátory,“ uvedl pro MF DNES Jan Ševčík, ředitel sekce státní kontroly na ČTÚ. Právě tento úřad má na starosti regulaci telekomunikačního trhu a řeší případné spory mezi operátory a zákazníky.

Lidé a firmy mívají problémy jak s operátorem, od kterého odcházejí, tak často i s tím, ke kterému jdou.

Na jedné straně stojí často rozvážný a nikterak uspěchaný přístup při „pouštění“ zákazníka, na druhé omezený počet čísel, která je možné za jeden den přenést.

„Denně se přenáší tisíce zákazníků a někteří z nich prostě mohou ze systémů vypadnout. Není jich mnoho, ale počet roste s tím, jak lidé stále častěji možnosti přenést číslo využívají,“ uvedl jeden z vysoce postavených manažerů české telekomunikační branže.

Problémy na všech frontách

„Když náš stávající operátor dlouhodobě porušoval smluvní podmínky, rozhodli jsme se, že jej změníme. Část čísel uvolnil, velkou část z nich ovšem stále drží s tím, že musíme uhradit smluvní pokuty,“ uvedla Tereza Němcová, jednatelka společnosti 4Call, která zajišťuje telekomunikační služby pro dopravní firmy.

Podle ní její firma sice měla uzavřenu smlouvu na dobu určitou, což by opouštěného operátora O2 opravňovalo k žádání smluvní pokuty za předčasný odchod, ne ovšem v případě porušení smluvních podmínek.

„Telefónica O2 odmítá připustit pochybení a SIM karty převést k jinému operátorovi i přesto, že nám kvůli chybným účtováním vystavila několik dobropisů,“ dodala podnikatelka, která zvažuje podání stížnosti k ČTÚ. V podobné situaci je i majitel úklidové firmy Domeče-kodpady.cz Radimír Halberštát. Tomu blokuje stejný operátor pět čísel z osmnácti. „Když jsem v roce 2009 přecházel k O2, část čísel převedli hned a část s tříměsíčním zpožděním. Ty opožděné nyní odmítají uvolnit k přenosu bez sankcí,“ tvrdí Halberštát. I on chystá stížnost k regulátorovi.

Mluvčí Telefóniky O2 Martin Žabka k oběma případům s odkazem na všeobecné podmínky uvedl, že pokud firmy chtějí přejít ke konkurenci,musí uhradit paušální odškodnění za předčasné ukončení závazku.

Problémy jsou ovšem také u dalších dvou operátorů. Čtenář Jan P. z Prahy neměl problém se starým operátorem – ten jej uvolnil bez problémů – na přihlášení do sítě u Vodafonu, kam odcházel, ovšem čekal pět dní. Podle informací, které obdržel zhruba před dvěma měsíci na zákaznické lince byl s registracemi nových čísel technický problém.

Problémy měl i podnikatel Miloslav Jeřábek, který si do sítě T-Mobilu přenášel své internetové připojení ADSL. „Po bezproblémovém uvolnění ze sítě O2 jsem čekal několik dnů na registraci u T-Mobilu. Protože internet potřebuji k práci, musel jsem si pořídit na mezidobí alespoň připojení přes mobilní síť,“ dodal.

Loni si mezi sebou operátoři po dle dat ČTÚ „vyměnili“ bezmála 286 tisíc telefonních čísel. Od roku 2006, odkdy je přenositelnost čísel možná, o ni požádalo přes milion lidí a ročně jejich počet roste zhruba o čtvrtinu.

Autoři:




Nejčtenější

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Google Pixel 2 od HTC.
Pixel 2 na prvním obrázku. Vypadá to na hodně konzervativní přístroj

Letos se dočkáme druhé generace smartphonů Pixel od Googlu. Základní model některými vlastnostmi možná nepříjemně překvapí. Jinak bude ze staré školy.  celý článek

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

Další z rubriky

Ukradený mobil může znamenat statisícový účet
Ukradli jim u moře mobil. Měli platit účty za desetitisíce korun

Nemáte na mobilu nastavený zámek a na SIM nastavený PIN? Tak raději nejezděte do Španělska. Tamní gangy kradou mobily, ale ne jen proto, aby zpeněžili...  celý článek

Ilustrační snímek
Operátoři jednají ve shodě, domnívá se dTest. Požaduje prošetření

Sdružení dTest podalo podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Evropské komisi k prošetření možného jednání operátorů ve vzájemné shodě. Domnívá se...  celý článek

Sleva 25 procent
Největší sleva v dějinách? Operátor ji dal na neuvěřitelných 982 let

Poněkud bizarní slevu poskytl ruský operátor Megafon zákazníkovi, který chtěl dát výpověď. I důvod výpovědi není obvyklý, zákazník si stěžoval na drzého šéfa...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.