Abyste se vyhnuli marketingovému volání, musíte být v seznamu

Abyste se vyhnuli marketingovému volání, musíte být v seznamu | foto: Michal Hron, Mobil.iDNES.cz

Před telemarketingem ochrání jen zveřejnění svého čísla v seznamu

  • 48
Nevyžádaným nabídkám produktů a služeb po telefonu se lze alespoň teoreticky zcela vyhnout. Stačí vyjádřit nesouhlas operátorovi a nechat svoje číslo zveřejnit a označit v telefonním seznamu. Od té chvíle se kdokoliv, kdo vám volá, vystavuje riziku vysoké pokuty.

Nesouhlas stačí operátorovi vyjádřit telefonicky, potvrdili všichni tři tuzemští mobilní operátoři. Nyní navíc svitla naděje, že by nesouhlas mohl být mnohem účinnější než dosud. Firma ComGate vytvořila a bude spravovat elektronický registr čísel, na které je uvalen zákaz marketingového volání. Seznam chce poskytovat firmám a call centrům. 

Firmy doposud musely hledat ve veřejných seznamech každé jednotlivé číslo, pokud se chtěly dopátrat těch, která jsou pro marketingová volání zablokovaná. Nyní v rámci služby pošlou seznam čísel, na něž hodlají volat, a systém jim je vrátí očištěný o ta, kde majitel s voláním nesouhlasí. Nebudou tak riskovat vysoké pokuty. 

Prvním velkým zákazníkem je operátor Telefónica O2, který sám provozuje několik interních call center s nabídkou svých služeb a využívá i služeb externích partnerů. "Vítáme všechny aktivity, které vedou k vyšší ochraně spotřebitelů před nevyžádanými telemarketingovými nabídkami, a proto jsme se rozhodli tento projekt podpořit od samého počátku. Podobně jako jsme se již v roce 2009 spolu se společností T-Mobile stali signatáři Kodexu prodeje po telefonu," říká Aleš Jelínek, ředitel pro telesales.

Musíte být v seznamu, nebo odmítnout každé centrum zvlášť

Má to ale hned několik háčků. Tím prvním je fakt, že se nelze do nové databáze dostat přímo. Všechno musí jít přes operátora. Vyjádřený nesouhlas je právně platný teprve tehdy, když své číslo, ať už pevné nebo mobilní, necháte zveřejnit ve veřejném seznamu a tam označit dovětkem, že si nepřejete marketingová volání. Až v této chvíli mohou váš nesouhlas vidět všechny subjekty na trhu, které provozují marketingová volání. 

Nová databáze vlastně jen sbírá již zveřejněná čísla a call centrům usnadňuje jejich vyřazení ze seznamů, jež obvolávají. U pevných linek mnoho zákazníků zveřejnění svého čísla snese (i z historických důvodů), ale mobilní čísla, na něž je většina marketingových hovorů realizována, zákazníci ve veřejném seznamu uveřejňovat příliš nechtějí. 

Pokud nechcete být nikde zveřejněni, a přesto o marketingová volání nestojíte, máte jen jednu možnost. Sdělit svůj nesouhlas explicitně každému, kdo vám volá. Pro každé konkrétní call centrum zákon stanoví, že vám nesmí znovu volat. Ale kterékoliv jiné samozřejmě ano. 

Firmy má k používání databáze donutit hrozba pokut. Jenže doposud žádná větší pokuta nebyla udělena. Provozovatel databáze, firma ComGate, ale tvrdí, že situace se mění a call centra mají o službu zájem i přes to, že pokuty zatím nejsou dostatečnou hrozbou. Spíš je ale motivuje to, že volání lidem, kteří si marketingové hovory nepřejí, je plýtvání časem. U takových lidí je totiž efektivita hovorů nízká.