Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Praha v navigacích bude přesnější. Oranžová dodávka mapovala ulice

Exkluzivně aktualizováno 
Jak vznikají mapy do navigací? Odpověď jsme našli v oranžové dodávce Tele Atlasu, s kterou jsme křižovali pražské ulice. Kamery na střeše fotografují okolí a extrémně přesná GPS přiřazuje snímkům přesnou polohu.

Mapy pro navigace musí být aktuální a přesné. Proto výrobci navigačního softwaru musí neustále projíždět celý svět a zaznamenávat veškeré změny. V oranžové dodávce společnosti Tele Atlas jsme si vyzkoušeli, jak takové vytváření map pro satelitní navigaci probíhá. Podobné dodávky pak křižují nejenom evropský kontinent ale i Asii, Afriku, obě Ameriky, Austrálii a dokonce některé oblasti Antarktidy.

Vytváření map pro navigaceVytváření map pro navigace

Každá dodávka je pro její řidiče jakýmsi přechodným bydlištěm. Vedle technického zázemí, ke kterému se dostaneme později, zde nalezneme dvě pohovky, televizi, umyvadlo, skříně. Jde zkrátka o napodobeninu karavanu. To hlavní však na první pohled není vidět. V útrobách oranžového vozu se skrývají přístroje, které zaznamenávají data z "projížděk" světem. Jsou to diskové prostory o kapacitě stovek gigabajtů, na které se ukládají fotografie z kamer umístěných na střeše dodávky.

Vytváření map pro navigaceVytváření map pro navigace

Kamer je po střeše rozmístěných celkem šest, a dokáží tak spolehlivě zachytit prostor několika metrů na jakoukoliv stranu od dodávky. Každodenní práce řidičů začíná spuštěním notebooku se speciálním softwarem. Nejde o nijak složitý proces.

"Veškeré systémy jsou nastaveny profesionálními techniky ještě v garážích Tele Atlasu. Není třeba, aby řidiči dodávky byli speciálně proškolení. Stačí zapnout program, nastartovat dodávku a jet," řekl nám jeden z řidičů.

Vytváření map pro navigaceVytváření map pro navigace

Jakmile se vůz rozjede, kamery začnou v pravidelných intervalech fotografovat okolí a pomocí velmi přesné diferenciální GPS k jednotlivým fotografiím ukládat i souřadnice. Obrázky musí být v dobré kvalitě. Proto je zapotřebí, aby dodávka jela přiměřenou rychlostí (doporučuje se maximálně padesát kilometrů v hodině) a v solidním počasí. Na displeji notebooku pak řidiči vidí mapu, kudy mají jet. Červeně zbarvené silnice značí trasu, která ještě nebyla zmapována; zelené čáry představují již projetou krajinu.

Dodávka projela světem. A co dál?

Jakmile oranžová dodávka zmapuje tisíce kilometrů silnic a dálnic, na disku zůstanou kvanta bezejmenných fotografií spolu se souřadnicemi. Proces, který následuje, nás vcelku překvapil.

Gigabajty informací totiž ve speciálních centrech Tele Atlasu dostanou pracovníci, kteří mají za úkol projít fotografii po fotografii a přiřadit doplňkové informace. Jde o mravenčí práci. Musí na každém obrázku zaznamenat ulici, kterou dodávka projížděla, značky upozorňující na rychlostní limit či třeba bankomat nebo významnou památku.

Vytváření map pro navigaceVytváření map pro navigace

Mapy v číslech

- Tele Atlas s partnery mapuje více než 200 zemí

- Mapy pokrývají 30,1 milionu kilometrů cest, silnic a dálnic

- V mapách je uloženo 24 milionů bodů zájmu

Samozřejmě, že v silách pracovníků není zpracovat všechny značky, památky či instituce. Důležitou složkou vytváření a následné aktualizace map je proto komunita, kterou vytvářejí samotní uživatelé GPS navigací. Ti zaznamenávají změny na trasách, kudy denně projíždějí, a posílají je přímo do datového centra firmy Tele Atlas. Tento způsob znají velmi dobře například uživatelé navigací TomTom. Právě jejich funkce MapShare je totiž pro Tele Atlas jedním z důležitých zdrojů nových informací.

Specializovaní zaměstnanci poté změny a všelijaké výchylky zanesou do mapy. Tele Atlas odhaduje, že ke konci letošního roku bude po světě jezdit téměř jeden milion členů této neformální komunity. Ani to by ale k přesné aktualizaci map nestačilo. Firma proto pravidelně získává informace z padesáti tisíc nejrůznějších zdrojů (úřady, banky, média, apod.) a na základě toho mapy upravuje.

Vytváření map pro navigaceVytváření map pro navigace

Propracovaná koordinace pracovníků firmy, spolupráce s partnery a nejrůznějšími institucemi uživatelům zajišťuje, že s GPS navigací na konci své cesty uslyší: "Dorazili jste do cíle!"





Nejčtenější

Ilustrační snímek
ČTÚ smetl ze stolu žádosti virtuálů. Roaming je pro ně noční můrou

Již v průběhu května obdržel Český telekomunikační úřad od tří virtuálních operátorů žádosti o povolení účtovat příplatek k roamingu. Virtuálové bez vlastní...  celý článek

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

S7 a S8 úvodní fotka
Takto vypadají vnitřnosti nejlepších samsungů. Je to úhledná práce

Viděli jste někdy „střeva“ telefonu? Během prohlídky servisního centra telefonů značky Samsung v rámci prodejny Alza v Holešovicích jsme měli možnost se...  celý článek

Nokia 8
Nejlepší Nokia 8 má skvělý výkon a je to první „obojíčkový“ smartphone

Nový vlastník značky Nokia konečně představil svůj top model. Novinka s označením 8 je špičkový smartphone, který ctí tradice. Nemá displej přes celé čelo, ale...  celý článek

Další z rubriky

Patent Applu na reálnou navigaci
Apple chystá reálnou navigaci ve stylu Street View

Majitelé iPhonů a iPadů možná za nějaký čas odinstalují v tuto chvíli nenahraditelné Google Mapy a začnou používat mapovou aplikaci od Applu. Ten si totiž...  celý článek

Evropský navigační systém Galileo
Navigační systém Galileo slaví historický milník, zaměřil svůj první cíl

Evropský navigační systém Galileo, do nějž Evropa pumpuje miliardy eur, funguje. Historického milníku systém dosáhl v úterý, když na zemském povrchu zaměřil...  celý článek

Motorkářská navigace TomTom Rider 40
Lahůdku pro motorkáře vyzkoušela vespařka

Dát otestovat navigaci pro drsné motorkáře holce s vespou chtělo zřejmě nemálo kuráže a trochu toho redakčního smyslu pro humor. Vyzkoušet si „opravdickou“...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.