Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potvrzeno: v soutěži o 100 BMW se podvádělo, místo lidí hrály roboty

Exkluzivně aktualizováno 
Manipulace, podvody i poškození na obou stranách. Tak lze popsat soutěž o 100 vozů BMW u operátora Telefónica O2. Redakce Mobil.cz získala exkluzivní informace, které potvrzují použití robotů a odkrývají i další zajímavé souvislosti. Běžní soutěžící přesto měli na výhru šanci, jeden z nich auto získal za pouhých pět tisíc korun.

Soutěž o 100 BMW operátora Telefónica O2 má méně výherců, než se čekalo. | foto: www.100bmw.cz

Kolem soutěže o 100 BMW u operátora O2 je stále více a více nejasností. Hlavní vlnu odstartovala nedávná reportáž České televize, na další okolnosti poukázal Mobil.cz v článku Soutěž O2 o BMW ovládli profesionální hráči, všechna auta ale nedostali.

Co je to "robot"?

Robot je zařízení či počítačový program, který automaticky odpovídá na soutěžní otázky bez nutnosti zásahu člověka.

Soutěž ovládli profesionální hráči, kteří hráli za jiné. Výherci prezentovaní na stránkách soutěže jsou tak často jen bílí koně. Dva muži, Luděk Dytrt a Ondřej Páv, si nárokují celkem 35 aut. Patnáct jich dostali, dvacet jim prý organizátoři dluží. Výhru jim odepřeli proto, že došlo ke změně pravidel a také pro podezření z používání robotu.

Podivná fakta o soutěži Telefóniky O2 o sto vozů BMW však ještě zdaleka nekončí.

Zklamaný výherce a roboty

Po vydání článku přišla do redakce Mobil.cz řada ohlasů a s novými informacemi se ozvali čtenáři, kteří se soutěže sami účastnili. Všichni však chtějí zůstat v anonymitě a redakce jejich rozhodnutí respektuje.

Ozval se například výherce pěti aut (pan Petr), který se domnívá, že měl vyhrát ještě vůz šestý. Cítí se tedy stejně poškozen jako pánové Dytrt a Páv, kteří začali kauzu řešit veřejně.

Fakta o soutěži

Soutěž o 100 vozů BMW pořádala společnost Upstream, která ji celou dodávala na klíč. Telefónica O2 ji technicky zaštiťovala a propůjčila jí své jméno.

Soutěž probíhala od 1. 11. 2008 do 8. 2. 2009. Soutěžící odpovídali na otázky, jedna odpověď stála 30 korun. Kdo za den nasbíral nejvíc bodů, vyhrál auto.

Pan Petr nám například prozradil, že se dalo vcelku snadno odhadnout, zda hráč ten daný den vyhrál. "Ve všech vítězných případech nechodily nadále na mobil reklamní SMS, vyzývající, ať hraji soutěž o 100 BMW. Ve dvou případech, kdy jsem nevyhrál, mi od druhého dne po hraní zmiňované zprávy přicházely. Při mém osmém pokusu, kdy jsem hrál 24 hodin bez pauzy a na otázky jsem odpovídal z hlavy a okamžitě po přečtení několika prvních slov, pak reklamní SMS nechodily. Proto jsem se domníval, že jsem vyhrál," píše Petr v mailu.

Samozřejmě má podezření, že byl vyřazen ze stejných důvodů jako Dytrt a Páv. Hrál totiž s mobilním telefonem, který už předtím použil.

Ozval se také čtenář, který se pokusil použít robot. "Také jednoho mám. Ale když jsem zjistil, že by se o výhru přetahovali tři roboti různých uživatelů, přestalo mne závodění bavit," píše čtenář Pavel. Jak přišel na to, že s ním ten den soupeřilo více robotů, neprozradil.

Statistiky pro studijní účely

Další z anonymních hráčů poskytl redakci Mobil.cz zajímavé statistiky. Podle nich například přišlo auto nejúspěšnějšího hráče na pouhých 4 800 korun. To znamená, že takový výherce odeslal pouhých 160 zpráv.

Naopak, nejvíc bylo podle zjištění pana Roberta zapotřebí 3 006 zpráv, což znamená účet přes 90 tisíc. Takový počet odpovídá intervalu odesílání zpráv každých 28,74 sekundy po celý den. Když vezmeme v potaz, že jen 15 až 20 sekund trvalo, než soutěžící dostal další otázku, je to prakticky nadlidský výkon.

V soutěži bylo přes 2 500 otázek a postupem času došlo k navýšení počtu. Tyto otázky si museli takto rychlí soutěžící pamatovat.

"Občas se prostě jen stačí zeptat na správných místech," odpověděl Robert na otázku, kde ke svým datům přišel. "Mám ta data pro studijní účely, zabývám se chováním lidí u takových her. Zajímá mne, jaká částka je motivuje, kolik jsou schopni utratit, kolik se objeví profesionálních hráčů a podobně," pokračuje muž, jehož identitu redakce zná a osobně se s ním setkala.

Dalším velmi zajímavým údajem, který Robert vypozoroval, je například výhodnost hraní v jednotlivé dny. "Nejvíc lidí hrálo v pátek, nejsnazší bylo vyhrát v sobotu," tvrdí. V pátek prý výherce potřeboval odeslat průměrně dva tisíce zpráv, zatímco v sobotu stačilo jen 462 SMS.

Velké štěstí a spousta otázek

Z uvedených dat vyplývá, že šťastných výherců přeci jenom v soutěži několik bylo. Ale zároveň je jisté, že většinu soutěže ovládli profesionální hráči, kteří se snažili vydělat na nedokonalosti systému celé hry. Pro běžného hráče je tak výhra opravdu jen velkým štěstím. To samozřejmě neplatí jen v případě soutěže o 100 BMW, ale i v případě řady dalších spotřebitelských soutěží, ve kterých hrají hlavní roli moderní komunikační prostředky jako mobilní telefony nebo internet.

Soutěž i po dalším zkoumání vzbuzuje spíš více otázek, než kolik dostáváme odpovědí. Zajímavé je vůbec působení pořádající společnosti Upstream v Česku. Jaký je její vztah k Telefónice? Jak vzniklou situaci řeší sama společnost? A proč Telefónica v reportáži ČT na společnost Upstream neodkázala? A jak funguje třeba takový SMS robot a je jeho použití v takové soutěži opravdu odhalitelné?

Mobil.cz se bude případem i nadále zabývat. Jakmile budeme mít odpovědi na vyřčené otázky, seznámíme vás s nimi.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.