Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potrubní pošta - technický unikát pod ulicemi Prahy

aktualizováno 
Na vysílače a bezdrátové telefony jsme si už zvykli, ale že by se zprávy šířily ještě v podzemních trubkách, to už je pro leckoho jen klasická retro představa z knížek Julese Vernea.

Potřeba komunikace přinesla lidstvu mnoho užitečných technologií. Navzdory současným, moderním a bezdrátovým supersítím tu stále ještě zůstavávají staré a osvědčené možnosti výměny informací. Potrubní pošta je jednou z nich. Málokdo by dnes věřil tomu, že pražská potrubní pošta, stará přes sto let, by ještě dnes fungovala a byla i využívána. Jak to tedy opravdu s pneumatickým systémem vypadá?

Aktuální stav potrubní pošty v Praze

Pražský potrubní skvost má na starosti Český Telecom (CTc), který se dosud snažil národní technickou památku udržet v chodu. Vždyť tento předchůdce TCP/IP posílá "pakety" rychlostí až 10 metrů za sekundu, s tím, že rychlost lze regulovat podle typu zásilky. Ve srovnání s klasickou městskou kurýrní službou je to pořád rychlejší a spolehlivější způsob přepravy dokumentů.

Služby pražské sítě ještě na konci devadesátých let využívalo přes dvacet firem. Telecom zpoplatňoval "účastnickou stanici" paušálem 4000 korun měsíčně a poplatkem 3,20 za zaslanou zásilku. Zaměstnanci Telecomu si pro svůj unikát dokonce vyráběli sami náhradní díly. I přes své nízké provozní náklady je potrubní pošta ztrátový podnik, a pro ČTc to je už jen záležitost image.

Předloňské povodně bohužel dočasně ukončily provoz pneumatického dopisování. Ještě před povodněmi využívala služeb potrubní pošty Česká pošta na zasílání telegramů a pražské banky pro komunikaci. Voda však zatopila pět z jedenácti podzemních strojoven a opravy dosud nebyly ukončeny.

Podle mluvčího Telecomu, Vladana Crhy, je potrubní pošta v současné době mimo provoz a zatím není jasné, kdy by mohla fungovat. "Snažíme se systém doopravit a zakonzervovat, ale povodeň celý systém dost poničila. Není to ale naše současná priorita, tak to nejde tak rychle," dodal Crha.  Podle Jaroslava Háka, který má potrubní poštu u Telecomu na starost, není vyloučeno ani prohlášení pražské pošty za národní technickou památku.

Technologie pneumatické dopravy se uplatňuje i v menším měřítku než v celoměstských systémech. Velké sklady, banky nebo supermarkety rády investují do ekologického a ekonomicky výhodného systému "intranetu". Velkou službu prokazuje potrubní pošta také v nemocnicích a v úřadech.

Alternativní využití systémů potrubní pošty

Jeden z nejmodernějších systémů nemocniční pneumatické přepravy mají v pražském Motole, kde je potrubní pošta řízená počítačem. Vypadá sice podobně jako ta po Praze, ale má místo pák a ventilů LCD displeje a membránovou klávesnici. Využívají ji k posílání hlášení, operačních dokumentů, vzorků krve nebo  RTG snímků mezi sálem a jednotlivými odděleními nemocnice.  Podobně využívali potrubí i v nemocnici v Karlových Varech, kde si propojili transfůzní stanici s ambulancí a operačním sálem, což výrazně snížilo čekací lhůty na krev.

Potrubní pošta byla donedávna využívána i na vládní úrovni. V této oblasti ale už směrnice EU a NATO nutí zákonodárce k zavedení nového vládního systému utajeného spojení. Ministr Gross představil již v únoru novou koncepci, která již s potrubní poštou nepočítá a snaží se ji naopak nahradit digitálním šifrováním. 

mapa potrubni pošty
Mapa pokrytí Prahy potrubní poštou

Historie a funkce potrubní pošty

Princip potrubní pošty vynalezl Denis Papin, který tímto nalezl další způsob přenášení energie. Nový a efektivnější způsob přenášení zpráv zrychlil pošty v mnoha evropských velkoměstech. A stačilo tak málo - potrubí, vzduchotěsné pouzdro a kompresor. Samotný přenos zprávy probíhá tak, že na straně odesílatele dmychadlo fouká vzduch, který před sebou tlačí kapsli s dopisem k adresátovi.

Pro zajímavost trocha technických detailů - ocelové roury potrubí mají vnitřní průměr 65 mm, hliníkové pouzdro má vnější průměr 50 mm a délku 215 mm. Těsnící kožené kroužky na pouzdrech mají průměr 61 mm a pracovní tlak vzduchu je 0,4 - 0,6 atm.

První linka pneumatické pošty se rozjela už v roce 1853 v Londýně. O dvanáct let později si už mohli posílat zprávy potrubím i v Berlíně. Tamní síť se během svého provozu rozrostla, až na celkových 400 km délky tratí. Za rok tak mohla odbavit přes 4 milióny telegramů, vstupenek a dopisů. Říká se, že celý systém nepotřeboval ročně více než dvě opravy.

V roce 1887 dorazila rychlá pneumatická pošta i do Prahy. První spojnice vedla mezi Hlavní poštou v Jindřišské ulici a poštovním úřadem na Malém náměstí v domě U Rottů. Postupně se dotvářela paprskovitá struktura pražské potrubní sítě. Od 4. března 1889 se začaly touto cestou přijímat i listovní zásilky.

Centrála sídlí pořád v budově hlavní pošty v Jindřišské ulici a pod Prahou je přes 60 km poštovních drah.  "Páteřní" tratě jsou mezi centrálou a pobočkami v Nuslích, Dejvicích, Vinohradech, Smíchově a na Palmovce. Z technického hlediska je zajímavé, že potrubí prochází i třemi pražskými mosty a jinak je skryto přibližně metr pod úrovní městského terénu.

 

ústředna potrubní poty s knoflíky

 

ústředna potrubní poty s budíky

Autor:




Nejčtenější

Moto M
Kovová střední třída se zářivým displejem. Test Moto M

Značka Motorola je plně v rukou čínského Lenova a konečně útočí na český trh. Nejnovějším pokusem je smartphone střední třídý Moto M, který láká na luxusní...  celý článek

Nubia M2
Tři nové nubie mají lákavou výbavu a příznivé cenovky

Hned trojice nových telefonů značky Nubia se začala prodávat na čínském trhu. Telefony se pyšní spoustou zajímavých parametrů. Dá se mezi nimi najít i model s...  celý článek

Aukce
Aukce frekvencí pro obecní mobilní internet začíná. Přijde nový operátor?

Český telekomunikační úřad vypsal aukci kmitočtů pro rychlé mobilní sítě v pásmu 3,7 GHz. Licence je ideální pro pevný internet přes mobilní sítě a je...  celý článek

Jeden z mnoha konceptů iPhonu 8 se zahnutým displejem
iPhone 8 má mít zahnutý displej, ale ne tolik jako špičkové samsungy

iPhone 8 jednoznačně patří mezi vůbec nejočekávanější smartphony letošního roku. Tomu odpovídá množství nejrůznějších nepodložených informací i odhadů, kterých...  celý článek

Montblanc Summit jsou první chytré hodinky výrobce
Německý výrobce luxusu má první chytré hodinky. Jmenují se Summit

Německá společnost Montblanc oficiálně představila své vůbec první chytré hodinky. Model Summit má velké ocelové pouzdro, safírové sklo. běží na platformě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.