Výpadek se poprvé objevil v pondělí a postihl řadu zákazníků v Evropě, Africe a na Blízkém Východě. Firma Research In Motion pak několikrát oznámila, že závada byla odstraněna a služby by měly postupně začít fungovat normálně.
Namísto toho se výpadek šíří dál. V úterý hlásili výpadky i uživatelé v Asii a jižní Americe, takže prakticky mezi jediné nepostižené oblastí patřila Severní Amerika a Austrálie.
Potíže se ovšem během dnešního dne rozšířily i do USA a Kanady. Výpadek služeb a zpožďování doručování e-mailů tak můžeme považovat za celosvětový problém.
Potíže s doručováním e-mailů, zpráv messengeru a také fungováním prohlížeče jsou způsobeny tím, že datová komunikace je uskutečňována přes speciální APN (přístupový bod v síti operátora – pozn. red.) BlackBerry. Komunikace putuje jako zašifrovaná přes servery kanadské společnosti RIM, které v tuto chvíli selhávají.
RIM připisuje problémy selhání klíčového síťového prvku ve své evropské infrastruktuře. Podle vyjádření firmy záložní řešení nezafungovalo tak, jak bylo otestováno.
Společnost ve večerních hodinách potvrdila v telefonické tiskové konferenci, že současné potíže způsobuje velká fronta dat, která se nastřádala při výpadku a že k žádnému dalšímu selhání samotné infrastruktury nedošlo.
Po obnovení provozu evropské infrastruktury se totiž servery po celém světě pokoušejí doručit e-maily doposud odstřihnutým zákazníkům. A naopak e-maily z Evropy, které doposud čekaly ve frontě na obnovení činnosti, jsou doručovány po celém světě. To způsobuje místní přetížení a zpoždění v doručování zpráv prakticky po celém světě.
Firma stále intenzivně pracuje na tom, aby se veškeré služby navrátily do normálu. Technicky by měla infrastruktura být v pořádku, nyní se musí RIM vypořádat s množstvím nedoručených dat. Zákazníci jsou ujišťováni, že veškeré e-maily budou doručeny a žádná data se nikde neztratí a nebudou "zahozena".
Podle našich informací jsou výpadky postiženi i uživatelé v České republice. V řadě firem služby nefungují vůbec, nebo jen některým uživatelům. Potíže prý jako první zaznamenali uživatelé, kteří sice využívají BlackBerry tarif některého z českých operátorů, ale v současné chvíli se nachází v zahraničí.
Infolinky operátorů o výpadku zpočátku informovaly zmateně. Zatímco některý operátor zákazníkovi sdělil, že je to problém na straně společnosti RIM a že operátor potíže neovlivní, jiní zaměstnanci infolinek včera tvrdili, že o ničem neví a že problém může být na straně zákazníka.
Celá záležitost může mít pro RIM ještě hodně nepříjemnou dohru. Firma, která je pod tlakem investorů, se totiž v současné chvíli ocitá i pod velkým tlakem uživatelů. Mnozí z nich na platformě BlackBerry provozují vlastní technická řešení, která jsou nezbytná pro chod jejich firem. Není vyloučeno, že operátoři i firmy tedy budou po RIM požadovat odškodnění. Vše závisí na smlouvách, které mají mezi sebou jednotlivé strany podepsány.
Zástupci RIM odmítli hovořit během konferenčního hovoru o možném odškodnění pro zákazníky. Prioritou je prý obnovení bezproblémového chodu služby, teprve poté bude firma řešit důsledky výpadku.