Počet lidí, kteří řídí svůj bankovní účet přes mobilní telefon, se zvyšuje zhruba o pětinu ročně. V současnosti využívá mobilní bankovnictví podle odhadu operátorů kolem půl milionu lidí, počet aktivních SIM karet, které službu podporují, je však výrazně vyšší.
Mobilní operátor T-Mobile má kolem 200 000 zákazníků, kteří přes mobil spravují své účty u sedmi bank. Počet klientů se meziročně zvýšil o 15 procent, uvedl mluvčí Jiří Hájek. Zhruba 20procentní růst oznámil konkurenční Eurotel, který ale celkové číslo nezveřejňuje.
Vedle běžných bankovních operací typu zaslání příkazu k úhradě či zobrazení historie pohybů na účtu může být podle mluvčí Eurotelu Diany Dobálové mobilní telefon nástrojem, který zprostředkuje platbu připsanou na vrub bankovního účtu uživatele nebo jeho platební karty.
Třetí mobilní operátor Oskar eviduje podle mluvčího Petra Šindlera kolem 140 000 prodaných SIM karet, které službu podporují. Proti loňsku to znamená meziroční nárůst o polovinu. Přístup k bankovnímu účtu přes internet, telefon či mobilní telefon využívá v průměru téměř 50 procent klientů tuzemských velkých peněžních ústavů.
Ekonomové však upozorňují, že počet uživatelů neroste kvůli zájmu Čechů o moderní technologie, ale především kvůli politice peněžních ústavů. Banky totiž zvyšují ceny za operace na přepážkách rychleji než například výběry peněz z bankomatů, jejichž síť zároveň rozšiřují. Lidem se tak návštěva pobočky prodraží, a proto čím dál více používají levnější bankomaty, internet a telefony.
Od nesrozumitelných textovek ke komfortnímu ovládání
S rostoucím zájem se banky i dodavatelé snaží služby co nejvíce zjednodušit. Na samotném počátku mobilního bankovnictví bylo možné používat jen textové zprávy v poměrně složitém tvaru. Dnes je nejpoužívanějším způsobem přístupu do banky využití aplikace nahrané na SIM kartě, tzv. SIM Toolkit.
Tyto poměrně jednoduché a nepříliš komfortní způsoby komunikace s bankou prostřednictvím SMS by mohl brzy nahradit výrazně levnější datový přenos. Společnost Cleverlance, která svůj javový FrontEndServer představila loni v létě, by měla v průběhu května odhalit už hotovou implementaci v české bance.
S novou verzí přímého bankovnictví přišel i český A && L soft, který javovou službu uvedl minulý rok. Aplikace ALSoft Netbanking je určena pro mobilní telefony s operačním systémem Windows Mobile. Ty v ČR ale představují necelých 5 % z celkového trhu: z velkých výrobců jde hlavně o chytré telefony značky Motorola a Eurotel Smartphone.
Napsali jsme o mobilním bankovnictví
GSM Banking: do banky odkudkoliv
Případnými klienty mohou být především banky, kterým je aplikace primárně určena. Dle vyjádření zástupců společnosti již probíhají jednání s českou bankou, která by měla aplikaci nasadit do provozu ke konci roku. Odmítli ale specifikovat, o jakou banku se jedná. Firma také jedná se zahraničními zájemci.
Klient/serverovou aplikaci ALSoft je možné upravit dle požadavků zákazníka a přizpůsobit jej na míru pro objednávkové služby nebo uzavírání smluv či sázek. Aplikace může fungovat na jakémkoliv telefonu s operačním systémem Windows Mobile, stačí ji uzpůsobit pro daný typ.
Výhodou pro koncového uživatele, tedy klienta banky, je cena. Zatímco za SMS se platí řádově koruna, datový přenos, který aplikace používá ke komunikaci se serverem banky, stojí pár haléřů. Další výhodou je bezpečnost celé komunikace a uživatelská přívětivost.