Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podobu 3G mobilů určí operátoři

  8:55aktualizováno  8:55
Podobu 3G mobilů určí operátoři, nikoliv uživatelé. Již dnes jsou často slyšet stížnosti na to, že některé mobily jsou příliš přizpůsobené požadavkům operátora a nerespektují uživatele. U 3G mobilů bude ještě hůř.

Mobilní operátoři se snaží stále více ovlivňovat podobu telefonů. A v budoucnu by měli získat ještě větší vliv, než mají dnes, kdy je vrcholem úspěchu jejich logo na předním krytu a jedno tlačítko, které automaticky spouští wapový prohlížeč se stránkou operátora. 

Operátoři by rádi mluvili do vybavenosti funkcí a také do ovládání a menu. Ne vždy to však musí být na škodu. Požadavky mobilních operátorů na výrobce 3G mobilů (určených pro sítě UMTS – WCDMA) se zabývá zpráva nezávislé výzkumné společnosti Forrester Research.

Ta se dotazovala 25 mobilních operátorů ve 14 zemích, přičemž 10 operátorů je jedničkou na svém trhu, 13 dvojkou. Mají tak sílu ovlivnit své trhy, mobilní operátoři totiž stále patří k nejsilnějším a nejvlivnějším prodejcům telefonů. Podle Forresteru mají výrobci mobilů dostatek informací k tomu, aby sami navrhli mobily, o které by byl mezi zákazníky zájem.

Tlak jejich největších odběratelů, mobilních operátorů, je ovšem silnější a všichni výrobci, i ti silní v nezávislé distribuci, se tak raději přizpůsobí. Jako hlavní důvody vlivu operátorů definuje Forrester Research tři: ·

  • Mobily se prodávají dotované, v balíčku s tarifními programy. V průměru dotazování operátoři dotují 150 € z koncové ceny. Chtějí tím dosáhnout rychlejší výměny mobilů za ty, které podporují nové funkce, samozřejmě nabízené operátorem. Až tolik nezáleží na tom, jestli zákazníci tyto funkce používají. Primárním cílem je dostat tyto mobily mezi zákazníky a až potom je přesvědčit, aby nové funkce aspoň vyzkoušeli. A právě kvůli požadavkům operátorů jsou nové mobily přecpané funkcemi, které většina zákazníků nevyužije a nevyužívá. Operátoři také chtějí, aby tyto funkce spolehlivě fungovaly, což se už ale výrobcům nedaří vždy zajistit.
  • Operátoři se spojují, aby posílili svou vyjednávací pozici. Nadnárodní operátoři Vodafone, Orange nebo T-Mobile jsou silní sami o sobě, aby dokázali vymáčknout z výrobce nějakou slevu. Vodafone zatím vystupuje samostatně, T-Mobile a Orange se spojili ještě s Telefónicou a TIM ve FreeMove. Další operátoři jsou sdružení v alianci Starmap. FreeMove nedávnou nakoupila šest milionů Nokií se slevou 10 %. A to se ještě nedávno Nokia tvářila, že podobným tlakům ustupovat nebude. Jenže šest milionů mobilů je i pro světovou jedničku pořádné sousto.
  • Operátoři mají kontrolu nad specifikacemi mobilů. Ve sdružení Open Mobile Terminal Platform (OMTP) jsou všichni velcí, Vodafone, Orange, T-Mobile i NTT DoCoMo. Toto sdružení prosazuje společné standardy a unifikované ovládací rozhraní, které si samozřejmě operátoři mohou upravovat. Tlačí tak mobilní průmysl tam, kde se teď nachází ten počítačový. Síla značek současných výrobců se tím oslabí, na jejich místo nastoupí levní asijští výrobci a trh budou ovládat vlastníci distribučních sítí – mobilní operátoři.

Co chtějí mobilní operátoři?

Pro koncové zákazníky nemusí znamenat vliv mobilních operátorů nic špatného. Jejich požadavky jsou velmi často správné a spousta zákazníků by se s nimi ztotožnila. Problémem ale může být omezení nabídky, protože podobu mobilů budou ovládat operátoři a nezávislí prodejci budou slabí, případně nebudou schopní poskytnout potřebný servis či konkurovat cenou (pokud budou mít operátoři výrazné slevy z nákupních cen a sílu dotovat mobily).

Více se dočtete na www.telnet.cz.





Nejčtenější

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Další z rubriky

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Nová Nokia získala patenty od Microsoftu. Původně patřily staré Nokii

Když před lety Microsoft spolkl finskou Nokii, součástí transakce byl i převod stovek hodnotných designových patentů. Server NokiaMob teď přišel s informací,...  celý článek

Mi Zone v pražském obchodním centru Atrium Flora
Chaos jménem Xiaomi v Česku. Oficiální je jediný prodejní pultík

Donedávna byla značka Xiaomi na českém trhu zastoupena několika menšími neoficiálními dovozci a distributory, kteří se mezi sebou navzájem přetahovali o české...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.