Podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) klesla meziročně cena za minutu odchozího volání v českých mobilních sítích z 2,65 Kč v polovině roku 2011 na 2,18 Kč v polovině letošního roku. ČTÚ však průměrnou cenu počítá jako podíl celkových tržeb operátorů za hlasové služby a počtu provolaných minut.
Vývoj průměrné ceny za minutu hovoru
Z toho vyplývá, že výslednou minutovou cenu výrazně ovlivňují levné firemní tarify, kde minuta nezřídka stojí jen pár desítek haléřů. Příklad aktuálního výhodného firemního tarifu jsme přinesli v tomto článku.
Je tedy jasné, že velká část koncových zákazníků, tedy běžných uživatelů, se této ceně přiblíží jen těžko. Na druhou stranu průměrnou cenu sráží i bezplatné volání do vlastní sítě, které dnes operátoři hojně nabízí.
Vývoj cen spotřebitelského koše při volání s nízkou spotřebou
Cenový barometr, který v pondělí ČTÚ spustilo, ukazuje i vývoj cen za volání podle tří cenových košů. Při středním a vysokém objemu volání ceny postupně klesají, při malém objemu volání však rostou. U operátorů O2 a Vodafone dokonce ve srovnání s rokem 2006, který je v tabulkách uvedený jako nejstarší ze sledovaného období. Cenový barometr je volně přístupný zde.
V rámci metodiky, kterou ČTÚ použilo, se u nízkého objemu volání počítá s 30 provolanými minutami měsíčně, u středního s 84 minutami a u nejvyššího se 140 minutami. Počty SMS jsou pak měsíčně téměř stejné jako počty minut a MMS jsou téměř zanedbatelné. S mobilními daty statistika vůbec nepočítá. Kompletní metodiku zveřejnil úřad zde.