Někdy mobilní telefon přestane dělat to, co má a nezbývá než vyhledat odbornou pomoc. Mnoho informací můžete nalézt na našem serveru, s jinými závadami vám pomůže jen servis. Někdy také stačí zavolat na infolinku a zkušený operátor vám problém pomůže odstranit, nebo vás alespoň správně nasměruje.
Nesmíte ovšem předpokládat, že informace, které vám mají pomoci při využívání produktů té či oné společnosti, získáte automaticky zdarma. Provoz infolinek je velmi nákladný, a tak jsou často zřizovány na linkách se zvýšenou tarifikací. Většina firem také infolinku kvůli vysokým nákladům neprovozuje sama a její služby si pouze pronajímá od třetích stran. Při zavolání na takové číslo vás automat upozorní, že linka má zvláštní sazby a upřesní částku, jaká vám bude účtována.
Jeden z našich čtenářů nás upozornil na podivné účtování na infolince společnosti Nokia. Pokud totiž zavoláte na telefonní číslo 900 160 902 z pevné linky, nejdříve vás automat upozorní, že se jedná o linku se zvýšenou tarifikací a za minutu hovoru vám bude účtováno 16 Kč. Neodradí-li vás tato suma, po chvilce automat změní hlas z mužského na ženský a začne licitovat. Nová cena za minutu hovoru je nyní 19 Kč včetně DPH, ale upozorní, že pokud voláte z mobilu, může být ještě vyšší.
Při volání z mobilu se ozve rovnou druhá hláška, která uvádí cenu 19 Kč včetně DPH. Podle číslovacího plánu ovšem musí být cena za minutu hovoru při volání na takovou linku jen 16 Kč včetně DPH. Někteří zákazníci telefonní účty neřeší. Pokud ovšem mezi ně nepatříte a 19 Kč za minutu platit nechcete, logicky zavěsíte v domnění, že budete poplatku ušetřeni. Chyba lávky. Při testu s předplacenou Oskartou nám okamžitě došla textovka s odečtem zvýšené sazby za hlasové služby. Zajímavý je fakt, že ačkoliv infolinka varuje před sazbou 19 Kč, z vašeho účtu se odečte jen 16 Kč včetně DPH.
Varovná hláška vás stojí 16 Kč, ale minuta hovoru prý 19 Kč. Učtování na infolince Nokia je opravdu podivné.
Tiskový mluvčí Českého Telecomu Vladan Crha nám sdělil, že zákonu takové účtování neodporuje, ale ve své síti to Telecom provozovateli infolinky nedovolí. "Součástí smlouvy uzavírané s provozovateli linek se zvýšenou tarifikací je mimo jiné také podmínka, podle které musí zaznít upozornění na zvýšenou sazbou následované několikavteřinovou odmlkou. Pokud volající během úvodního varování zavěsí, nebude mu hovor vůbec účtován." Crha také dodává, že si je vědom, že všichni poskytovatelé na své klienty tak přísní nejsou.
Celý problém spočívá v tom, že při volání na infolinku Nokie z pevné linky přehrává první varovnou hlášku sám Český Telecom a to na vlastní náklady. Ve chvíli, kdy se dovoláte na číslo provozovatele infolinky (v tomto případě ATS Praha), hovor je již spojen a účtován zvýšenou sazbou. Mobilní operátoři ovšem před linkami se zvýšenou sazbou zákazníky nevarují, a tak je zákazník rovnou spojen a účtován vyšší sazbou již během přehrávání varovné hlášky.
Na obranu společnosti ATS Praha přitom hovoří fakt, že k účtování (billingu) nedochází na její straně, a tak ani nemohou zahájení účtování vyšší sazbou ovlivnit. Důvod, proč infolinka Nokie varuje před sazbou 19 Kč za minutu a přitom odečítá pouze 16 Kč není jasný. Zcela jasná je oproti tomu skutečnost, že při volání z pevné vám automat licituje cenu volání, což rozhodně nepomáhá zákazníkovi v orientaci. Neodpustíme si také poznámku, že telekomunikační gigant, jakým Nokia beze sporu je, by mohl mít na své infolince pořádek.
Předseda Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) František Lobovský nám k tomu dodal: "Rozhodně nepovažujeme za etické, aby neměl spotřebitel možnost získat informaci o zvýšené tarifikaci zdarma." Na otázku, jestli se již SOS někdy zabýval účtováním na podobných infolinkách Lobovský dodává: „Ani nepředpokládáme, že by se některá společnost mohla chovat ke svým zákazníkům jinak..."
AKTUALIZOVÁNO:
Podle aktuálních informací je druhá hláška oznamující cenu 19 Kč pozůstatkem z dob změn DPH na telekomunikační služby a měla by být v krátké době opravena.