Mobilní operátoři získali letos do září 560 tisíc nových zákazníků a zvýšili jejich celkový počet na 9,14 milionu. Přírůstek nových zákazníků se ale kvůli stoupající nasycenosti trhu meziročně zpomalil na polovinu. Na 100 Čechů nyní připadá zhruba 89 mobilních telefonů. Na konci roku firmy očekávají překročení 90procentní hranice.
Podle odborníků je skutečný počet uživatelů mobilních telefonů zhruba o 15 až 20 procent nižší, protože část uživatelů má více SIM karet.
Nejmladší a nejmenší operátor Český Mobil letos přilákal kolem 260.000 zákazníků, což bylo nejvíce ze všech tří hráčů na trhu. Firma měla na konci září 1,43 milionu klientů. Následoval T-Mobile s přírůstkem 182.000 zákazníků na 3,69 milionu.
Nejméně klientů získal největší operátor Eurotel, jehož služby začalo nově využívat přibližně 130.000 klientů a jejich celkový počet se zvýšil na 4,02 milionu. Jeho největší konkurent T-Mobile firmu navíc předstihl v počtu tarifních zákazníků. Těch má nyní T-mobile kolem 814.000, zatímco Eurotel v síti GSM přibližně 795.000. Nejmladší Český Mobil má kolem 590.000 smluvních zákazníků. Tarifní zákazníci přitom měsíčně za mobilní služby utratí několikanásobně více než uživatelé předplacených karet.
Tržby za služby mobilních operátorů meziročně vzrostly o necelých 13 procent na 45,6 miliardy korun. Zisk největších dvou operátorů přesáhl osm miliard korun.
S rostoucí nasyceností trhu se podle odborníků mění i strategie firem. Ty se již nesoustředí na získávání nových zákazníků, ale spíše na nabídku nových služeb stávajícím klientům. Důraz přitom kladou na datové a multimediální služby, ale třeba i na nabídku her pro mobilní telefony.
Počet zákazníků (v milionech)
|
září 2002 |
prosinec 2002 |
září 2003 |
Eurotel |
3,68 |
3,89 |
4,02 |
Oskar |
1,14 |
1,18 |
1,43 |
T-Mobile |
3,28 |
3,51 |
3,69 |
Celkem |
8,10 |
8,58 |
9,14 |