Konec "štěbetání" přes textovky? Komunikace se ve velkém přesouvá na Facebook. Ilustrační foto

Konec "štěbetání" přes textovky? Komunikace se ve velkém přesouvá na Facebook. Ilustrační foto | foto: Koláž - iDNES.cz

Operátoři přicházejí o „dojnou krávu“, příjmy ze SMS jim krade Facebook

  • 352
Doba, kdy operátoři vydělávali velké peníze na tak základní službě, jakou jsou krátké textové zprávy, se pomalu blíží ke konci. Podíl na tomto odvětví jim kradou sociální sítě v čele s Facebookem, napsala analytická společnost Strand Consult. Ve své zprávě se SMS nebojí nazvat "dojnou krávou operátorů".

"Zákazníci nyní přesouvají část své mobilní komunikace na Facebook," stojí ve zprávě, podle níž jsou zlaté dny, kdy provoz SMS a příjmy z nich neustále rostly, téměř u konce. Krátké textové zprávy přitom podle reportu představují po mnoho let a v mnoha zemích až dvacet procent celkových příjmů operátorů.

SMS provoz klesá i v Česku

Klesající zájem o SMS se potvrzuje v posledních letech i v Česku. Češi přitom dlouhá léta opanují vrcholy žebříčků v odeslaných SMS zprávách, zejména v nejsledovanějších dnech, jako je Štědrý den či Nový rok.

Zatímco dlouhá léta počet odeslaných SMS v těchto dnech neustále rostl, předloni se tento trend zlomil. Ještě v roce 2007 Češi poslali o Vánocích na 70 milionů textovek, rok poté dokonce 72 milionů a absolutní rekord padl v roce 2009, kdy sítěmi o Štědrém dni proletělo víc než 75 milionů SMS.

Následující Vánoce však přišlo vystřízlivění a rok 2010 se tak do historie českých telekomunikací zapíše jako rok historicky prvního poklesu odeslaných SMS přání. Češi tehdy poslali zhruba o 1,73 milionu SMS méně než rok předtím - 73,76 milionu. Vánoce 2011 pak jen definitivně klesající trend potvrdily, odešlo jen 69 milionů SMS.

"Dnes používá Facebook víc než 800 milionů lidí na celém světě a přes 425 milionů tuto síť využívá na svém mobilním telefonu. Měřeno v minutách používání, přes Facebook směřuje vyšší mobilní provoz (zprávy a čas strávený on-line), než ve své síti eviduje největší mobilní operátor na světě," shrnuje zpráva aktuální stav.

Nejmarkantněji je podle společnosti Strand Consult (SC) vidět odklon od SMS k Facebooku v zemích, jako je Dánsko a Norsko. Na rozdíl od většiny jiných států zde totiž lidé dlouhá léta mají neomezené SMS v rámci měsíčního paušálu a odpadá tak hledisko ceny za službu. Přesto se stále častěji kloní k Facebooku.

Operátoři hledají novou "dojnou krávu"

"Není pochyb o tom, že služba SMS je jednou z největších 'dojných krav' v historii telekomunikací," uvádí SC. Upozorňuje přitom, že řada operátorů se před lety spoléhala na to, že klesající příjmy jim vynahradí tehdy hojně budované komunitní portály. Po vystřízlivění začali vsázet na mobilní data účtovaná po kilobytech.

"Představte si jejich zklamání, když se ukázalo, že konkurence na trhu je tak vysoká, že museli začít prodávat mobilní data formou levných paušálů," vnukává report důvod k zamyšlení. Operátoři tak nyní podle společnosti hledají novou službu, která by jim vynahradila neustále klesající příjmy ze SMS.

Ale jak z tohoto začarovaného kruhu ven? SC věří, že řešení je jednoduché, svůj názor si ale tato společnost, jejíž byznys stojí na placených odborných seminářích, nechává právě pro platící zákazníky. Těmi by měli být mobilní operátoři. Pokud tedy existuje jednoduché řešení, zřejmě se ho také brzy dočkáme v praxi.


Témata: Advent a Vánoce