Jak zaplatit za nové parkovací zóny v Praze? Mobil je téměř nutností

  • 165
Nové zóny placeného stání startují dnes v pátém a šestém pražském obvodu. Zóny jsou rozděleny na tři typy a novinkou je placení za parkování mobilem. Aplikace není, vše běží přes webový prohlížeč. V modré zóně bez mobilu s internetem za parkování nezaplatíte.

V Praze zóny placeného parkování existují už velmi dlouho. V Praze 1, 2, 3 a 7 jsou rozdělené na modré rezidentní, kde mohou parkovat jen obyvatelé z oblasti (návštěvníci jen krátkodobě na speciální kupon) a na zelenou a oranžovou zónu pro návštěvníky. Později se objevily i smíšené zóny, například modro/oranžová, kde obvykle ta návštěvnická platí jen přes den.

V nových zónách je všechno jinak

V nových zónách v Praze 5, 6 a později na podzim i na Praze 8 je rozdělení jiné. Modrá je stále primárně pro rezidenty, ale i zde mohou parkovat návštěvníci, ovšem maximálně jen tři hodiny. Oranžová zóna je jen pro návštěvníky a opět jen na maximálně tři hodiny. Třetí je zóna fialová. Ta je smíšená a mohou v ní parkovat jak rezidenti (neomezeně), tak i návštěvníci s omezením na 24 hodin.

Do budoucna se počítá s rozšířením tohoto konceptu zón i na další části Prahy a do nového formátu se postupně převléknou i zóny v Praze 1, 2, 3 a později i v Praze 7.

KOMENTÁŘ: Lavina jménem modré zóny dusí dopravu v Praze

Ve starých zónách mohli návštěvníci platit v podstatě jen pomocí parkovacích automatů Ty vygenerují lísteček, který je nutné umístit viditelně za přední sklo. Nový systém žádné lístečky negeneruje, a to ani v případech, kde parkovací automaty v zóně jsou.

Parkovací automaty jsou jen někde

Parkovací automat - test IQ

Parkovací automat má barevný displej a pod ním velkou klávesnici. Displej není dotykový, což může v dnešní době leckoho zmást. Ale budiž. Problém je hlavně v tom, že systém je dost pomalý a nepříliš intuitivní. Z několika parkujících, které jsme sledovali, se na první pokus nepodařilo uzavřít transakci nikomu.

Chvílemi není jasné, co má člověk dělat, automat hlásí problémy s platební kartou, i když chce zákazník zaplatit hotově, a tak podobně.

Navíc někteří zákazníci neznali z hlavy RZ svého auta a museli ji hledat v dokladech, nebo se vraceli k autu přes půl ulice. Ve fialových zónách je totiž parkovacích automatů málo.

Parkovacích automatů je v novém systému mnohem méně. Běžné jsou v oranžových zónách, ve fialových je jejich počet omezený a v modrých nejsou vůbec. To je způsobeno tím, že systém nevyžaduje lístečky za předním sklem. V automatu se zadá poznávací značka auta a délka stání a to je vše.

Automaty nově přijímají vedle mincí i platební karty. Pro parkování v modré zóně se pak neobejdete bez mobilu s webovým prohlížečem a s datovým připojením (respektive stále jsou k dispozici dvouhodinové a desetihodinové karty, které však bude obtížné sehnat).

Stejně se pak postupuje při placení mobilem, kde se zadá poznávací značka auta, doba stání a zaplatí se pomocí platební karty. V mobilu vše probíhá přes webový prohlížeč, žádná mobilní aplikace k tomu připravena není. V praxi tak lze zaplatit se všemi smartphony a i obyčejnými mobily, které podporují datové přenosy a mají internetový prohlížeč.

Výhodou systému bez lístečků je možnost dokoupení stání i na dálku, když se někde zdržíte, a rozhodně i to, že už nemusíte v autě vozit drobné. Pravděpodobně lze počítat s tím, že kontroly budou pro provozovatele jednodušší (zvládnou to přímo za jízdy z auta) a že se bude mnohem snadněji kontrolovat překročená doba parkování podle typu zóny.

Přes mobil to funguje lépe

Platba přes mobil je poměrně snadná. Virtuální parkovací hodiny najdete na adrese www.parkujvklidu.cz (což je stránka celého nového pražského parkovacího systému), kde je odkaz na virtuální parkovací hodiny, nebo přímo na stránce www.mpla.cz/praha.

Platba přes mobil - rychlejší a pohodlnější

V mobilu systém nabídne větší škálu časových úseků než parkovací hodiny. U nich byla minimální doba v našem testu půl hodiny, v mobilu bylo možné platit už za pět minut parkování, což může v mnoha případech ušetřit hodně peněz. Navíc po prvním zadání všech údajů si stránka vše pamatuje, a tak je zaplacení mnohem rychlejší než v parkovacím automatu.

V systému se Praha rozhodla nepoužít QR kódy, takže pro svůj parkovací úsek musíte dojít ke značce nebo parkovacímu automatu a opsat do mobilu kód zóny, kde chcete parkovat. Druhou a rozhodně pohodlnější možností je použití GPS. Zde pak systém sám najde nejbližší zóny, ze kterých si vyberete. Ale vyžaduje to spuštěnou GPS a také lehkou orientaci v Praze. Ve všech případech pak musíte mít aktivní mobilní data.

Následně si vyberete délku stání včetně ceny a také zadáte poznávací značku. Prohlížeč si pamatuje až tři značky, takže registrační značku nemusíte zadávat vždy znovu. To samé pak platí i u platebních karet, na výběr je klasická (systém si pamatuje dvě) a CCS. Při vkládání karty do systému si zvolíte PIN a tím pak vždy platbu potvrdíte. Není tak nutné číslo karty zadávat znovu. Po vložení se neukazuje celé číslo karty, ale jen poslední čtyřčíslí a PIN zamezí jejímu zneužití.

Po zaplacení systém vygeneruje účtenku, u které si můžete nastavit i přeposlání na e-mail. Na účtence je pak proklik na případné prodloužení parkování. Platba opět proběhne jen po zadání PINu.

Ceny v modrých zónách jsou pevné: podle místa 40, 60 a 80 korun za hodinu. Stejné ceny jsou pak maximální v ostatních zónách, ale mohou být a také jsou nižší. Problém je, že nejsou pevně stanovené jako dříve, ale mohou se dynamicky měnit podle podmínek. Při našem testu v ulici Kováků stála hodina 20 korun.