Pevné linky přežívají zejména díky firmám a dodatečným službám

Pevné linky přežívají zejména díky firmám a dodatečným službám | foto: Profimedia.cz

Pevné linky Telefóniky má zachránit internet a televize

  • 178
Pro každou šestou pevnou linku se stal v Česku rok 2006 posledním v jejím životě. Za dvanáct měsíců jich ubylo půl milionu.

Vlna odhlašování domácích telefonů pokračovala rychlým tempem, i když to chce společnost Telefónica O2 zarazit. „Negativní trend ale bude ještě nějakou dobu pokračovat,“ přiznává finanční ředitel firmy Ramon Ros.

Doufá, že zákazníky k využívání pevné linky přiměje možnost připojit se přes ni na internet nebo sledovat televizi O2TV. Někdo to už dělá – počet lidí, kteří televizi využívají, přesáhl dvacet tisíc, vysokorychlostní internet ADSL (470 tisíc přípojek) byl nejrychleji rostoucí službou Telefóniky.

Výpadek půl milionu linek to ale ve finančních výsledcích nenahradilo a společnost poprvé v historii utržila více peněz z mobilních telefonů než z pevných linek. I když by si Telefónica přála opak, v Česku jsou stále desítky, ne-li stovky tisíc lidí, kteří hodlají pevnou brzy zrušit.

„Už ji téměř nepoužíváme. Máme ji pouze kvůli připojení k internetu, které je ale stejně dost drahé. Pravděpodobně brzy najdeme jiný způsob, jak se připojit, a pevnou definitivně zrušíme,“ tvrdí Tereza Jančušková z Uherského Hradiště. Slabší sezonu pevných linek nahradily ve finančních výsledcích tržby z mobilů.

Za loňský rok firma dosáhla čistého zisku 8 miliard korun, což o více než čtvrtinu předčilo čísla za rok 2005. Těžit z dobré kondice firmy by mohli i její akcionáři. „Představenstvo zvažuje návrh na výplatu dividendy ve výši padesát korun na akcii,“ řekl ředitel české Telefóniky O2 James Smith.

V příštím týdnu zveřejní výsledky i největší konkurent Telefóniky T-Mobile. Ten už oznámil, že na konci roku překonal hranici pěti milionů klientů u mobilních telefonů. Na to dosud Telefónica čeká marně. Na konci roku jí k této hranici chybělo 140 tisíc zákazníků. „Chceme brzy předstihnout Telefóniku také ve výnosech,“ uvedl v rozhovoru pro MF DNES šéf T-Mobilu Roland Mahler.

Třetí hráč na trhu Vodafone těžil z úspěšné vánoční kampaně s čivavami, jeho služeb však stále využívá přibližně polovina klientů Telefóniky.