Český Telecom nabízí zákazníkům od února novou službu Telekonto. Pokud si ji aktivujete, budete moci volat z libovolné budky nebo telefonního přístroje – pokud budou připojeny do sítě Českého Telecomu. O placení se nemusíte starat, protože provolanou částku vám Telecom připíše k nejbližšímu měsíčnímu vyúčtování. Služba Telekonto je výhodná zejména tehdy, když mimo domov nebo kancelář potřebujete volat na pevnou linku a nechcete platit až několikanásobně více za hovor z mobilu. Zejména pro firmy může znamenat Telekonto výraznou úsporu.
Cena za aktivaci Telekonta:
Home Mini, Zero |
Nelze zřídit |
Home Standard |
230 Kč |
Home Maxi, Maxi Plus, Internet |
16 Kč |
Všechny tarify ISDN2 |
16 Kč |
Ceny jsou včetně DPH.
Za Telekonto neplatíte žádné měsíční poplatky, platíte pouze za zřízení služby. Za samotné hovory platíte podle svého tarifu stejně, jako kdybyste volali z domácí či firemní pevné telefonní linky. O aktivaci můžete požádat na infolince Telecomu (800 123 456) nebo v prodejnách Telepoint a Telepoint Partner. Využít můžete i on-line objednávku přímo na internetu. Po úspěšném zřízení služby vám domů přijde obdoba telefonní karty, na jejíž zadní straně jsou napsány všechny potřebné údaje k používání Telekonta. Těchto karet můžete mít i více, nebo si můžete údaje opsat.
Funguje doma i v zahraničí
Když budete chtít Telekonto využít, zavoláte na bezplatné telefonní číslo 822 112 233. Poté zadáte číslo karty (účtu Telekonto), vložíte PIN (nastavujete si jej sami) a nakonec zadáte telefonní číslo, které chcete volat. Pokud se tímto způsobem chcete připojovat k internetu (například z notebooku), můžete si tuto číselnou sekvenci uložit do nastavení připojení k internetu. S Telekontem můžete volat kamkoliv, kam můžete volat i ze svého telefonu – tedy i do zahraničí.
Ještě zajímavější ale je, že s Telekontem můžete volat ze zahraničí. Český Telecom tak nabízí něco jako roaming v pevné síti. Telekonto v zahraničí funguje prakticky jako Karta X – jenom si nemusíte nic dopředu předplácet, ale útratu vám Telecom strhne z účtu doma. V zahraničí se Telekonto používá naprosto stejně jako doma – vytočíte bezplatné přístupové telefonní číslo (najdete jej na letáku s kartou), vložíte kód, PIN a zadáte telefonní číslo.
Malý telefonní seznam přístupný odkudkoliv
Když vám přijde karta Telekonto domů, najdete v zabezpečené obálce kód PIN a kód pro změnu nastavení karty. Tento kód (v hantýrce mobilních operátorů by šlo zřejmě o PUK) slouží ke změně kódu PIN a k potvrzení všech změn v nastavení karty. Bez tohoto kódu karty nemůžete provádět žádné změny – a když vám kartu někdo ukradne, třeba i s PINem, můžete si jej s pomocí tohoto kódu změnit, nebo kartu deaktivovat.
Měnit můžete především dvě věci – měsíční limit provolatelných minut na kartu Telekonto (100, 300, 500, 1000 a 5000, pokud limit neurčíte, můžete volat libovolně dlouho) a čísla pro rychlou volbu. Těchto čísel můžete mít až devět. Rychlá volba funguje stejně jako na pevném telefonu nebo mobilu – až se přihlásíte do systému a zadáte správně všechny kódy, stisknete jenom jednu klávesu a síť vás spojí s přednastaveným číslem. Stačí si jenom zapamatovat, který volající je pod konkrétními čísly rychlé volby, a nemusíte přemýšlet nad správným zadáním čísla. Zvláště v zahraničí tak můžete ušetřit dost peněz za chybné hovory.
Telekonto asi využije každý
S Telekontem mohou ušetřit především firmy – právě v těch se totiž velmi intenzivně používají pevné linky. Když budou zaměstnanci na cestách, nebudou muset za hovory na pevné linky (třeba i do kanceláře) platit až několikanásobně vyšší cenu za hovor z mobilu, ale mohou si zavolat z budky nebo z jiné pevné linky. Také hovory do zahraničí jsou z pevných linek levnější než v případě mobilních operátorů. Pro domácnosti bude mít Telekonto smysl asi především na dovolené, kdy nebudou odkázáni na místní telefonní karty a nebudou muset utrácet peníze za jejich nákup nebo roamingová volání z mobilu.
Nevýhodou Telekonta oproti mobilním telefonům a klasickým telefonním kartám (oběma způsobům volání se Telekonto snaží konkurovat) je v menším pohodlí pro uživatele. Nemůže jednoduše volat, ale musí se nejdříve autorizovat do systému. Je ale na zvážení každého, zda mu v konkrétních příkladech pohodlí stojí za dražší hovor.
Nevýhodou Telekonta je, že není použitelné při volání z mobilu. Na přístupové číslo se zkrátka nedovoláte. A i kdyby mobilní operátoři tyto hovory spojovali, nemohli byste platit stejné minutové ceny jako v případě volání z vlastního telefonu. Telecom by totiž musel mobilním operátorům zaplatit za každou minutu takového hovoru propojovací (originační) poplatek, což by se mu už tolik nevyplácelo. A navíc tyto poplatky zatím nejsou pro mobilní sítě stanoveny a po zkušenostech s jinými záležitostmi v propojování sítí se nedá předpokládat, že by se Telecom s mobilními operátory dokázal bez asistence Českého telekomunikačního úřadu dohodnout, natož v rozumném čase.